RZECZYWISTE PRZYGOTOWANIE PEDAGOGA SZKOLNEGO, W KONTEKŚCIE PROBLEMÓW MŁODZIEŻY PONADGIMNAZJALNEJ

Autor

  • Agnieszka Sroka-Świstak nauczyciel, pedagog szkolny

Abstrakt

Streszczenie:
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie typów problemów i trudności młodzieży
ponadgimnazjalnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich zmianę i przeobrażenia,
jakie zaszły na przestrzeni kilku ostatnich lat. Tym samym zwrócenie uwagi na pracę pedagoga
szkolnego i jego efektywność w pokonywaniu trudności napotykanych w swojej
pracy zawodowej a także ukazanie aspektów realnego, a założonego przygotowania zawodowego
pedagoga szkolnego, odnoszącego się do pomocy młodzieży.
W pierwszej części zostaną nakreślone podstawowe pojęcia definiujące pedagoga
szkolnego i młodzież. Kolejnym aspektem będzie wyszczególnienie współczesnych
problemów młodzieży a także położenie nacisku na potrzebę zmian postawy, roli i zadań
pedagoga szkolnego wynikającą z konieczności niesienia bieżącej pomocy młodemu pokoleniu.
Artykuł zawiera także wnioski z własnych badań, dotyczących problemów młodzieży
ponadgimnazjalnej.

Bibliografia

Bibliografia

Borecka – Biernat D., (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania

oraz możliwości ich przezwyciężania. Difin. Warszawa 2013.

Delgado J., Wyzwania dla kształcenia i szkoleń zawodowych w kontekście Strategii Europa

Pedagogika pracy 2010, nr 4.

Frąckowiak A., Krasnopolska J., Wołoszyn A., Pomoc pedagoga i psychologa w okresie nauki

szkolnej. Diagnoza niezbędną umiejętnością każdego pedagoga i psychologa. Słupsk 2008.

Kowalski R., Limber S., Agatston P., Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży. Wydawnictwo

Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2010.

Kozak S., Patologie fonoholizmu. Przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży

od telefonu komórkowego. Difin. Warszawa 2013.

Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży.

Difin. Warszawa 2011.

Kuruliszwili S., (red.), Technologie informacyjne a zmiany współczesnej edukacji. Impuls.

Kraków 2014.

Nowacki T., Leksykon pedagogiki pracy. Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii

Eksploatacji. Radom 2004.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2007.

Pilch T., Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”. Warszawa

Pyżalski J., Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży.

Impuls. Kraków 2012.

Rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli

oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających

wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli nr 97 z dnia

marca 2009 (Dz. (Dz. Ust. z 2006 nr 97, poz. 674).

Żłobicka K., Żłobicki W., Jak być pedagogiem szkolnym? Edukacja i Dialog 2000, nr 122.

##submission.downloads##

Opublikowane

2016-08-11

Numer

Dział

Articles