Między słowem a ciałem. O warsztacie aktora w Teatrze Fizycznym
Abstrakt
DOI: 10.19251/sej/2018.8(3)
Abstrakt
Teatr Fizyczny jest nowym zjawiskiem, zakorzenionym w metodologii i praktycznych dokonaniach Antoina Artaud, Wsiewłoda Meyerholda i innych.
W referacie analizuję relacje między słowem, oddechem, zmysłami, emocjami i ciałem. Ucząc wymowy i wiersza w Akademii Sztuk Teatralnych na wydziale Teatr Tańca, próbuję przygotować aktorów do wyzwań współczesnego teatru fizycznego. Stawiam pytanie: jak świadomość ciała wpływa na słowo i jak słowo poetyckie może stać się narzędziem w uczeniu warsztatu aktora teatru tańca.
Słowa kluczowe: teatr fizyczny, ciało, mówienie, oddech, kreatywność
Bibliografia
Bibliografia
Adrian Barbara. 2008. Actor Training The Laban Way. An Integrated Approach to Voice, Speech, and Movement. New York: Allworth Press.
Artaud Antoin. 2010. Teatr i jego sobowtór. tłum. Jan Błoński. Warszawa: Czuły Bar¬barzyńca.
Callery Dympha. 2001. Through the Body. A practical Guide to Physical Theatre. Ex¬ploration and Exercises in Devising, Mask-work, Complicite and Total Theatre. London: Nick Hern Books.
Grotowski Jerzy. 1990. Teksty z lat 1965-1969. Wybór. Warszawa: Wiedza o kulturze.
Koch Kenneth. 1999.Wishes, Lies, and Dreams. Teaching Children to Write Poetry.New York: Harper Perennial.
Linklater Kristen, 2012. Uwolnij swój głos. tłum. Anna Trzewiczek. Kraków: Państwo¬wa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie.
Maciejczak Marek. 2001. Omówienie Fenomenologii Percepcji M. Merleau-Ponty’ego: nawyki to sposoby przejawiania się cielesnej obecności w świecie, to sposoby opanowywania świata. Warszawa: IFiS PAN.
Miłosz Czesław. 1997. Piesek przydrożny. Kraków: Znak
Murray Simon, Keefe John. 2016. Physical Theatre. A Critical Introduction. New York: Routledge.
Roberts Thomas. 2015. Mindfulness. O sztuce uważności. tłum. Sylwia Pikiel.Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sellers-Young Barbara. 2001. Breathing Movement Exploration. New York: Applause Theatre & Cinema Books.
Tokarską-Bakir Joanna. 2014. Wyzwolenie przez zmysły. Tybetańskie koncepcje sote¬rologiczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Wegner William H. „The Creative Circle: Stanislavski and Joga”. Theatre Journal, Vol. 28, No. 1 (Mar 1976).
Zarrilli Phillip B. 2008. Psychophysical Acting. An Intercultural Approach after Stan¬islavski. New York: Routledge.