Między słowem a ciałem. O warsztacie aktora w Teatrze Fizycznym

Autor

  • Józefa Zając-Jamróz Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna Wydział Teatru Tańca w Bytomiu

Abstrakt

DOI: 10.19251/sej/2018.8(3)

Abstrakt

Teatr Fizyczny jest nowym zjawi­skiem, zakorzenionym w metodologii i prak­tycznych dokonaniach Antoina Artaud, Wsiewłoda Meyerholda i innych.

W referacie analizuję relacje między słowem, oddechem, zmysłami, emocjami i ciałem. Ucząc wymowy i wiersza w Aka­demii Sztuk Teatralnych na wydziale Teatr Tańca, próbuję przygotować aktorów do wy­zwań współczesnego teatru fizycznego. Sta­wiam pytanie: jak świadomość ciała wpływa na słowo i jak słowo poetyckie może stać się narzędziem w uczeniu warsztatu aktora te­atru tańca.

Słowa kluczowe: teatr fizyczny, cia­ło, mówienie, oddech, kreatywność

Bibliografia

Bibliografia

Adrian Barbara. 2008. Actor Training The Laban Way. An Integrated Approach to Voice, Speech, and Movement. New York: Allworth Press.

Artaud Antoin. 2010. Teatr i jego sobowtór. tłum. Jan Błoński. Warszawa: Czuły Bar¬barzyńca.

Callery Dympha. 2001. Through the Body. A practical Guide to Physical Theatre. Ex¬ploration and Exercises in Devising, Mask-work, Complicite and Total Theatre. London: Nick Hern Books.

Grotowski Jerzy. 1990. Teksty z lat 1965-1969. Wybór. Warszawa: Wiedza o kulturze.

Koch Kenneth. 1999.Wishes, Lies, and Dreams. Teaching Children to Write Poetry.New York: Harper Perennial.

Linklater Kristen, 2012. Uwolnij swój głos. tłum. Anna Trzewiczek. Kraków: Państwo¬wa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie.

Maciejczak Marek. 2001. Omówienie Fenomenologii Percepcji M. Merleau-Ponty’ego: nawyki to sposoby przejawiania się cielesnej obecności w świecie, to sposoby opanowywania świata. Warszawa: IFiS PAN.

Miłosz Czesław. 1997. Piesek przydrożny. Kraków: Znak

Murray Simon, Keefe John. 2016. Physical Theatre. A Critical Introduction. New York: Routledge.

Roberts Thomas. 2015. Mindfulness. O sztuce uważności. tłum. Sylwia Pikiel.Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sellers-Young Barbara. 2001. Breathing Movement Exploration. New York: Applause Theatre & Cinema Books.

Tokarską-Bakir Joanna. 2014. Wyzwolenie przez zmysły. Tybetańskie koncepcje sote¬rologiczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Wegner William H. „The Creative Circle: Stanislavski and Joga”. Theatre Journal, Vol. 28, No. 1 (Mar 1976).

Zarrilli Phillip B. 2008. Psychophysical Acting. An Intercultural Approach after Stan¬islavski. New York: Routledge.

##submission.downloads##

Opublikowane

2019-03-22

Numer

Dział

Articles