WSPARCIE PSYCHOPEDAGOGICZNE UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ DOŚWIADCZAJĄCYCH ODRZUCENIA RÓWIEŚNICZEGO W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ

Autor

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.1(10)

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność, wsparcie, grupa rówieśnicza, odrzucenie

Abstrakt

Dostęp do edukacji, możliwość samorealizacji, poczucie bezpieczeństwa, akceptacji przez środowisko rówieśnicze i przynależności do niego, a nade wszystko integracja z nim stanowią na etapie edukacji szkolnej ważne potrzeby życiowe młodego człowieka. Ich zaspokojenie daje możliwość wszechstronnej aktywności jednostki, przeciwdziała wykluczeniu. Dla dziecka rozpoczynającego naukę szkolną, zwłaszcza dziecka z niepełnosprawnością, zetknięcie się z grupą, klasą jest dużym przeżyciem. Wielokrotnie niepełnosprawność nie wpisuje się do tego, co młodzi ludzie nazywają normalnością. Czy negatywne
postrzeganie niepełnosprawności, powoduje stygmatyzację i marginalizowanie, wykluczenie z grupy rówieśniczej? W niniejszej publikacji autor odniesie się
do problemu odrzucenia rówieśniczego uczniów z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Nawiąże także do kwestii wsparcia psychopedagogicznego, które zapobiegałoby stygmatyzacji, marginalizacji, odrzuceniu przez rówieśników tej grupy uczniów.

Bibliografia

Deptuła, Maria. 2013. Odrzucenie rówieśnicze, profilaktyka i terapia. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN.

Dyduch, Ewa. 2009. ,Kierowanie sobą jako umiejętność życiowa młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. W: Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie, red. Ditta. Baczała, Jacek. J. Błeszyński, Marzenna. Zaorska, 339. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Dykcik, Władysław. 1997. Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Jantsch, Hedi. 1993. Niepełnosprawne dziecko, jego sytuacja we wczesnym dzieciństwie, możliwości pomocy. W: Uczmy się żyć razem : niepełnosprawne dzieci w przedszkolu, red. Gisela Hundertmarck, 14. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jarosz, Ewa i Ewa Wysocka. 2006. Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kennedy, Eugene i Sara C Charles. 2010. Jak pomagać dobrą radą. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.

Kościelak, Ryszard. 1995. Integracja społeczna niepełnosprawnych umysłowo. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Musialska, Kinga. 2011. Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

„Projekt Globalnego Planu Działania WHO na rzecz niepełnosprawności na lata 2014–2021: Lepsze zdrowie dla wszystkich osób niepełnosprawnych” W: Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, Nr IV/2014(13) 47.

Sęk, Helena i Roman, Cieślak. 2004. Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. W: Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, red. Helena. Sęk i Roman Cieślak, 20. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tomaszek, Katarzyna. 2015. Wypalenie szkolne – nowe wyzwanie dla nauczycieli w szkole. W: Nauczyciel – między etosem a presją rzeczywistości. t.1 Wielowymiarowość kompetencji współczesnego nauczyciela, red. Anna. Kwatera, Stanisław. Kowal, Ewa. Zawisza, 105-106. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Trojanowicz-Kasprzak, Maria. 2013. Nie wolno mnie gnębić! Pierwsza rozmowa o przemocy rówieśniczej, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Urban, Bronisław. 2005. Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Urban, Bronisław. 2001. Kryteria, mechanizmy i konsekwencje odrzucenia dziecka przez grupę rówieśniczą. W: Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, red.

Bronisław. Urban, 14-21. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Werning, Rolf i Brigit Lutje-Klose. 2009. Pedagogika trudności w uczeniu się. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Winiarski, Mikołaj. 2010. Grupa rówieśnicza. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku – suplement od A-Ż , red. Tadeusz, Pilch, red. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku – suplement od A-Ż, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-12-03

Numer

Dział

Articles