Psycho-pedagogical support of students with disabilities experiencing peer rejection in mainstream school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.1(10)

Keywords:

disability, support, peer group, rejection

Abstract

Access to education, the possibility of self-fulfillment, a sense of security, acceptance by peer environment and belonging to it, and above all integration with it, constitute important life needs of a young person at the stage of school education. Satisfying them gives the possibility of an individual's comprehensive activity and prevents exclusion. For a child starting school, especially a child with a disability, contact with a group or class is a great experience. Many times, disability does not fit in with what young people call normal. Does the negative perception of disability cause stigmatization and marginalization, exclusion from the peer group?

In this publication, the author will refer to the problem of peer rejection of students with disabilities in mainstream schools. He will also refer to the issue of psycho-pedagogical support that would prevent stigmatization, marginalization and rejection by peers of this group of students.

References

Deptuła, Maria. 2013. Odrzucenie rówieśnicze, profilaktyka i terapia. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN.

Dyduch, Ewa. 2009. ,Kierowanie sobą jako umiejętność życiowa młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. W: Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie, red. Ditta. Baczała, Jacek. J. Błeszyński, Marzenna. Zaorska, 339. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Dykcik, Władysław. 1997. Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Jantsch, Hedi. 1993. Niepełnosprawne dziecko, jego sytuacja we wczesnym dzieciństwie, możliwości pomocy. W: Uczmy się żyć razem : niepełnosprawne dzieci w przedszkolu, red. Gisela Hundertmarck, 14. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jarosz, Ewa i Ewa Wysocka. 2006. Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kennedy, Eugene i Sara C Charles. 2010. Jak pomagać dobrą radą. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.

Kościelak, Ryszard. 1995. Integracja społeczna niepełnosprawnych umysłowo. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Musialska, Kinga. 2011. Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

„Projekt Globalnego Planu Działania WHO na rzecz niepełnosprawności na lata 2014–2021: Lepsze zdrowie dla wszystkich osób niepełnosprawnych” W: Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, Nr IV/2014(13) 47.

Sęk, Helena i Roman, Cieślak. 2004. Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. W: Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, red. Helena. Sęk i Roman Cieślak, 20. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tomaszek, Katarzyna. 2015. Wypalenie szkolne – nowe wyzwanie dla nauczycieli w szkole. W: Nauczyciel – między etosem a presją rzeczywistości. t.1 Wielowymiarowość kompetencji współczesnego nauczyciela, red. Anna. Kwatera, Stanisław. Kowal, Ewa. Zawisza, 105-106. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Trojanowicz-Kasprzak, Maria. 2013. Nie wolno mnie gnębić! Pierwsza rozmowa o przemocy rówieśniczej, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Urban, Bronisław. 2005. Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Urban, Bronisław. 2001. Kryteria, mechanizmy i konsekwencje odrzucenia dziecka przez grupę rówieśniczą. W: Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, red.

Bronisław. Urban, 14-21. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Werning, Rolf i Brigit Lutje-Klose. 2009. Pedagogika trudności w uczeniu się. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Winiarski, Mikołaj. 2010. Grupa rówieśnicza. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku – suplement od A-Ż , red. Tadeusz, Pilch, red. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku – suplement od A-Ż, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Published

2021-12-03

Issue

Section

Articles