WYBRANE ASPEKTY KOMUNIKACJI W RELACJI TERAPEUTYCZNEJ... NAUCZYCIELA Z UCZNIEM

Autor

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.13(6)

Słowa kluczowe:

komunikacja, terapia, nauczyciel, uczeń, język, edukacja

Abstrakt

Niniejszy artykuł podejmuje zagadnienie komunikacji w relacji terapeutycznej nauczyciela z uczniem. Tematyka terapii pedagogicznej dość często jest przedmiotem analiz teoretyczno-badawczych w aspekcie normatywnym, organizacyjnym, zdecydowanie rzadziej podejmowane są rozważania w obszarze komunikacji i języka tej specyficznej relacji. Struktura artykułu obejmuje tematykę relacji w wychowaniu i terapii, komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz przestrzeni komunikacyjnej. W języku zawiera się potencjał dla skutecznych działań wspierających i aktywizujących ucznia do pokonywania istniejących barier rozwojowych i edukacyjnych. Jak mówić i jak słuchać? Jak formułować komunikaty werbalne? Jak interpretować język i zachowania ucznia? Jak odczytywać tekst przestrzeni? Te pytania wyznaczają strukturę niniejszego artykułu.

Bibliografia

Bałachowicz, Józefa. 2009. Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych, Warszawa: WSP

Bartkowicz, Zdzisław. 1996. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin: UMCS

Biłos, Edward. 1992. Wypowiedzenia pytajne w nauczaniu języka polskiego. Częstochowa: WSP

Giecewicz, Paulina. 2014. Formy komunikowania się nauczyciela z rodzicami w placówkach wychowania przedszkolnego, Edukacja Humanistyczna, nr 2 (31)

Denek, Kazimierz. 1998. O nowy kształt edukacji, Toruń: Akapit

Gordon, Thomas. 2004. Wychowanie bez porażek w szkole Warszawa: Pax

Górniak, Karolina. 2004. Warsztat pracy doradcy zawodowego- komunikacja, w: Zeszyty informacyjno- metodyczne doradcy zawodowego, zeszyt 29, Warszawa: MGiP, Departament Rynku Pracy

Grabias, Stanisław 2001. Język w zachowaniach społecznych, Lublin: UMCS

Jastrząb, Jadwiga. 1997. Toruńska Szkoła Terapeutyczna, Toru: Akapit

King,Gaul. 2003. Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk: GWP

Kottler, Jeffrey. 2005. Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP

Kratochvil. Stanislav. 1978. Psychoterapia. Kierunki, metody, badania, Warszawa: PWN

Krupska, Marta. 2016. Etyka i język relacji – wokół etycznych źródeł doświadczenia troski i opieki w wychowaniu w myśli pedagogicznej Maxa van Manena, W: Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, tom 5, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny.

Kukla, Daniel. 2019. Kompetencje komunikacyjne przyszłych pedagogów, Opava.

Lorenc, Joanna. 2015. Wychowanie człowieka w ujęciu pedagogiki personalistycznej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Pedagogika 10

Łobocki, Mieczysław. 1990. W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa: WSiP

Macario, Lorenzo; Rocchi,Maria. 2011. tłum. B. Stańkowski. Komunikacja w relacjach niesienia pomocy, Kraków: WAM

Miller, Romana. 1981. Socjalizacja-Wychowanie-Psychoterapia, Warszawa: PWN

Mizerek, Henryk. 1998. W kręgu współczesnych sporów o model nauczyciela, W: Z problematyki zawodu nauczyciela. red. K. Hurlo, Warszawa: WSP

Nalaskowski, Aleksander. 2002. Przestrzenie i miejsca w szkole, Kraków: Impuls

Oelszlaeger-Kosturek, Beata. 2017. Modele komunikacji nauczyciela i uczniów w procesie edukacyjnym (na przykładzie edukacji wczesnoszkolnej), Konteksty Pedagogiczne, nr 1 (8)

Podgórecki, Józef. 2005. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela, W: Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych, red. Gmoch R., Krasnodębska A. Opole: Uniwersytet Opolski.

Skałbania, Barbara. 2018. Metoda Instrumental Enrichment jako filozofia pomagania - znaczenie mediacji i dialogu, Scientific Bulletin of Chelm, Section of Pedagogy, nr 1

Śnieżyński, Marian. 2008. Sztuka dialogu, teoretyczne założenia a szkolna i akademicka rzeczywistość, Kraków: Akademia Pedagogiczna

Tuan, Yi- Fu. 1987. Przestrzeń i miejsce, Warszawa: PIW

Zaborowski, Zbigniew. 1972. Stosunki społeczne w klasie szkolnej, Warszawa, PZWS

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-08-23

Numer

Dział

Articles