SELECTED ASPECTS OF COMMUNICATION IN THE THERAPEUTIC RELATIONSHIP BETWEEN TEACHER AND STUDENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.13(6)

Keywords:

communication, therapy, teacher, student, language, education

Abstract

This article presents the topic of communication in the therapeutic relationship between teacher and student. The subject of pedagogical therapy is quite often the subject of theoretical and research analyzes in the normative and organizational aspect, considerations in the area of communication and language of this specific relationship are much less frequent. The structure of the article covers the subject of relationships in upbringing and therapy, verbal and non-verbal communication and communication space. The language contains the potential for effective actions supporting and activating the student to overcome the existing development and educational barriers. How to speak and how to listen? How to formulate verbal messages? How to interpret the language and behavior of the student? How to read text in space? These questions structure this article.

References

Bałachowicz, Józefa. 2009. Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych, Warszawa: WSP

Bartkowicz, Zdzisław. 1996. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin: UMCS

Biłos, Edward. 1992. Wypowiedzenia pytajne w nauczaniu języka polskiego. Częstochowa: WSP

Giecewicz, Paulina. 2014. Formy komunikowania się nauczyciela z rodzicami w placówkach wychowania przedszkolnego, Edukacja Humanistyczna, nr 2 (31)

Denek, Kazimierz. 1998. O nowy kształt edukacji, Toruń: Akapit

Gordon, Thomas. 2004. Wychowanie bez porażek w szkole Warszawa: Pax

Górniak, Karolina. 2004. Warsztat pracy doradcy zawodowego- komunikacja, w: Zeszyty informacyjno- metodyczne doradcy zawodowego, zeszyt 29, Warszawa: MGiP, Departament Rynku Pracy

Grabias, Stanisław 2001. Język w zachowaniach społecznych, Lublin: UMCS

Jastrząb, Jadwiga. 1997. Toruńska Szkoła Terapeutyczna, Toru: Akapit

King,Gaul. 2003. Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk: GWP

Kottler, Jeffrey. 2005. Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP

Kratochvil. Stanislav. 1978. Psychoterapia. Kierunki, metody, badania, Warszawa: PWN

Krupska, Marta. 2016. Etyka i język relacji – wokół etycznych źródeł doświadczenia troski i opieki w wychowaniu w myśli pedagogicznej Maxa van Manena, W: Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, tom 5, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny.

Kukla, Daniel. 2019. Kompetencje komunikacyjne przyszłych pedagogów, Opava.

Lorenc, Joanna. 2015. Wychowanie człowieka w ujęciu pedagogiki personalistycznej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Pedagogika 10

Łobocki, Mieczysław. 1990. W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa: WSiP

Macario, Lorenzo; Rocchi,Maria. 2011. tłum. B. Stańkowski. Komunikacja w relacjach niesienia pomocy, Kraków: WAM

Miller, Romana. 1981. Socjalizacja-Wychowanie-Psychoterapia, Warszawa: PWN

Mizerek, Henryk. 1998. W kręgu współczesnych sporów o model nauczyciela, W: Z problematyki zawodu nauczyciela. red. K. Hurlo, Warszawa: WSP

Nalaskowski, Aleksander. 2002. Przestrzenie i miejsca w szkole, Kraków: Impuls

Oelszlaeger-Kosturek, Beata. 2017. Modele komunikacji nauczyciela i uczniów w procesie edukacyjnym (na przykładzie edukacji wczesnoszkolnej), Konteksty Pedagogiczne, nr 1 (8)

Podgórecki, Józef. 2005. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela, W: Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych, red. Gmoch R., Krasnodębska A. Opole: Uniwersytet Opolski.

Skałbania, Barbara. 2018. Metoda Instrumental Enrichment jako filozofia pomagania - znaczenie mediacji i dialogu, Scientific Bulletin of Chelm, Section of Pedagogy, nr 1

Śnieżyński, Marian. 2008. Sztuka dialogu, teoretyczne założenia a szkolna i akademicka rzeczywistość, Kraków: Akademia Pedagogiczna

Tuan, Yi- Fu. 1987. Przestrzeń i miejsce, Warszawa: PIW

Zaborowski, Zbigniew. 1972. Stosunki społeczne w klasie szkolnej, Warszawa, PZWS

Published

2021-08-23

Issue

Section

Articles