SELECTED ASPECTS OF COMMUNICATION IN THE THERAPEUTIC RELATIONSHIP BETWEEN TEACHER AND STUDENT
DOI:
https://doi.org/10.19251/sej/2021.13(6)Keywords:
communication, therapy, teacher, student, language, educationAbstract
This article presents the topic of communication in the therapeutic relationship between teacher and student. The subject of pedagogical therapy is quite often the subject of theoretical and research analyzes in the normative and organizational aspect, considerations in the area of communication and language of this specific relationship are much less frequent. The structure of the article covers the subject of relationships in upbringing and therapy, verbal and non-verbal communication and communication space. The language contains the potential for effective actions supporting and activating the student to overcome the existing development and educational barriers. How to speak and how to listen? How to formulate verbal messages? How to interpret the language and behavior of the student? How to read text in space? These questions structure this article.
References
Bałachowicz, Józefa. 2009. Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych, Warszawa: WSP
Bartkowicz, Zdzisław. 1996. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin: UMCS
Biłos, Edward. 1992. Wypowiedzenia pytajne w nauczaniu języka polskiego. Częstochowa: WSP
Giecewicz, Paulina. 2014. Formy komunikowania się nauczyciela z rodzicami w placówkach wychowania przedszkolnego, Edukacja Humanistyczna, nr 2 (31)
Denek, Kazimierz. 1998. O nowy kształt edukacji, Toruń: Akapit
Gordon, Thomas. 2004. Wychowanie bez porażek w szkole Warszawa: Pax
Górniak, Karolina. 2004. Warsztat pracy doradcy zawodowego- komunikacja, w: Zeszyty informacyjno- metodyczne doradcy zawodowego, zeszyt 29, Warszawa: MGiP, Departament Rynku Pracy
Grabias, Stanisław 2001. Język w zachowaniach społecznych, Lublin: UMCS
Jastrząb, Jadwiga. 1997. Toruńska Szkoła Terapeutyczna, Toru: Akapit
King,Gaul. 2003. Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk: GWP
Kottler, Jeffrey. 2005. Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP
Kratochvil. Stanislav. 1978. Psychoterapia. Kierunki, metody, badania, Warszawa: PWN
Krupska, Marta. 2016. Etyka i język relacji – wokół etycznych źródeł doświadczenia troski i opieki w wychowaniu w myśli pedagogicznej Maxa van Manena, W: Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, tom 5, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny.
Kukla, Daniel. 2019. Kompetencje komunikacyjne przyszłych pedagogów, Opava.
Lorenc, Joanna. 2015. Wychowanie człowieka w ujęciu pedagogiki personalistycznej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Pedagogika 10
Łobocki, Mieczysław. 1990. W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa: WSiP
Macario, Lorenzo; Rocchi,Maria. 2011. tłum. B. Stańkowski. Komunikacja w relacjach niesienia pomocy, Kraków: WAM
Miller, Romana. 1981. Socjalizacja-Wychowanie-Psychoterapia, Warszawa: PWN
Mizerek, Henryk. 1998. W kręgu współczesnych sporów o model nauczyciela, W: Z problematyki zawodu nauczyciela. red. K. Hurlo, Warszawa: WSP
Nalaskowski, Aleksander. 2002. Przestrzenie i miejsca w szkole, Kraków: Impuls
Oelszlaeger-Kosturek, Beata. 2017. Modele komunikacji nauczyciela i uczniów w procesie edukacyjnym (na przykładzie edukacji wczesnoszkolnej), Konteksty Pedagogiczne, nr 1 (8)
Podgórecki, Józef. 2005. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela, W: Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych, red. Gmoch R., Krasnodębska A. Opole: Uniwersytet Opolski.
Skałbania, Barbara. 2018. Metoda Instrumental Enrichment jako filozofia pomagania - znaczenie mediacji i dialogu, Scientific Bulletin of Chelm, Section of Pedagogy, nr 1
Śnieżyński, Marian. 2008. Sztuka dialogu, teoretyczne założenia a szkolna i akademicka rzeczywistość, Kraków: Akademia Pedagogiczna
Tuan, Yi- Fu. 1987. Przestrzeń i miejsce, Warszawa: PIW
Zaborowski, Zbigniew. 1972. Stosunki społeczne w klasie szkolnej, Warszawa, PZWS