OSOBOWOŚĆ I KOMPETENCJE NAUCZYCIELI... PRZEDMIOTÓW MECHATRONICZNYCH

Autor

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.13(9)

Słowa kluczowe:

kompetencje nauczyciela, osobowość, efektywne nauczanie, kształcenie zawodowe, uczeń technikum, zawód technik mechatronik

Abstrakt

Dokonujące się zmiany cywilizacyjne spowodowały zmianę oczekiwań społeczeństwa względem nauczycieli, w szczególności nauczycieli szkół zawodowych
przygotowujących uczniów do zaistnienia i utrzymania się na wymagającym rynku pracy. Uczniom szkoły zawodowej nie wystarczy, że zdobędą kwalifikacje zawodowe wyodrębnione w zawodzie, lecz powinni być w pełni przygotowani do funkcjonowania w zmieniającej się rzeczywistości, w tym do zmieniających
się wymagań na konkretnym stanowisku pracy. Na nauczycielu spoczywa obowiązek zapewnienia warunków sprzyjających wyzwalaniu u uczniów myślenia
innowacyjnego, bycia autonomicznym, twórczym, rozumiejącym siebie i otaczające środowisko, a także zorganizowania środowiska szkolnego w taki sposób, aby w przyszłości uczniowie sprostali wymaganiom cywilizacyjnym. W artykule na podstawie badań własnych omówiono jakie kompetencje i jaką osobowość
posiadają nauczyciele przedmiotów mechatronicznych w opinii ich podopiecznych, jak nauczyciele ci organizują proces kształcenia, a także jaki „realistyczny”
stosunek ma młodzież do nauczyciela oraz procesu kształcenia.

Bibliografia

Baley, Stefan. 1962. Psychiczne właściwości nauczyciela-wychowawcy. W: Osobowość nauczyciela, red. Wincenty Okoń, 209-259. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Bielski, Janusz. 2017. Nauczyciel doskonały. Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Czerepaniak-Walczak, Maria. 1995. Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytet Szczeciński.

Dawid, Jan Władysław. 1932. O duszy nauczycielstwa. Warszawa: Nakładem „Naszej Księgarni”, SP. AKC. Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Denek, Kazimierz. 1998. O nowy kształt edukacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Gerlach, Ryszard. 1997. Nauczyciel w pozaszkolnych formach oświaty zawodowej w Polsce. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.

Grabias, Stanisław. 2003.Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Guess, Pamela i Sara Bowling. 2014. Students’ Perceptions of Teachers: Implications for Classroom Practices for Supporting Students’ Success. Preventing School Failure, 58 (4), 201-206.

Kreutz, Mieczysław. 1962. Osobowość nauczyciela-wychowawcy. W: Osobowość nauczyciela, red. Wincenty Okoń, 139-204. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Kwaśnica, Robert. 2011. Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, t. 2., 291- 319. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kwiatkowska, Helena. 1997. Edukacja nauczycieli. Konteksty – kategorie – praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.

Kwiatkowski, Stefan M. 2012. Współczesne cele kształcenia zawodowego. W: Unowocześnianie metod i form kształcenia zawodowego w Polsce, red. Urszula Jeruszka, 37-44). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych.

Mihułka, Krystyna. 2018. Osobowość nauczyciela a wpływ wychowawczy – ujęcie teoretyczne. Języki Obce w Szkole, 3, 11-125.

Mysłakowski, Zygmunt. 1962. Co to jest talent pedagogiczny? W: Osobowość nauczyciela, red. Wincenty Okoń, 69-83. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Okoń, Wincenty. 2001. Nowy słownik pedagogiczny. Wydanie trzecie poprawione. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Pennington, Colin G. I Matthew Curtner-Smith i Wind Stafanie. 2020. Effect of a Physical Eduaction Teacher’s Age on Middle School Students’ Perceptions of Effectiveness and Learning. The Physical Educator, 77, 110-129.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. 2019, poz. 991).

Rowid, Henryk. 1938. Psychologia pedagogiczna - podręcznik dla młodzieży przygotowującej się do zawodu nauczycielskiego. Wydanie drugie. Kraków: Gebethner i Wolff.

Szlosek, Franciszek. 1987. Przygotowanie a praca nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych. Warszawa: Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie.

Szuman, Stefan. 1962. Talent pedagogiczny. W: Osobowość nauczyciela, red. Wincenty Okoń 90-134. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Wiatrowski, Zygmunt. 1993. Nauczyciel szkoły zawodowej. Dawniej – Dziś – Jutro. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelnianej Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-08-23

Numer

Dział

Articles