THE PERSONALITY AND COMPETENCIES OF MECHATRONIC SUBJECTS TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.13(9)

Keywords:

teacher’s competencies, personality, effective teaching, vocational education, technical school student, trained mechatronic technician

Abstract

Ongoing civilizational changes have led to the shift of expectations towards teachers especially those teaching vocational school students, preparing them to enter and thrive in the competitive labour market. It is not enough for vocational school students to gain qualifications, they must also be prepared for dealing with ever-changing circumstances including changing requirements of specific jobs. The teacher is responsible for securing appropriate conditions for students to think out of the box, to be independent, to understand themselves and the world around them, and to be able to organize the school environment appropriately to face civilizational challenges. The article, based on own research, discusses the competencies and personalities of mechatronic teachers described by their students as well as the way teachers organize the educational process and a realistic attitude the youth has towards the teacher and the education process.

References

Baley, Stefan. 1962. Psychiczne właściwości nauczyciela-wychowawcy. W: Osobowość nauczyciela, red. Wincenty Okoń, 209-259. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Bielski, Janusz. 2017. Nauczyciel doskonały. Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Czerepaniak-Walczak, Maria. 1995. Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytet Szczeciński.

Dawid, Jan Władysław. 1932. O duszy nauczycielstwa. Warszawa: Nakładem „Naszej Księgarni”, SP. AKC. Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Denek, Kazimierz. 1998. O nowy kształt edukacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Gerlach, Ryszard. 1997. Nauczyciel w pozaszkolnych formach oświaty zawodowej w Polsce. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.

Grabias, Stanisław. 2003.Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Guess, Pamela i Sara Bowling. 2014. Students’ Perceptions of Teachers: Implications for Classroom Practices for Supporting Students’ Success. Preventing School Failure, 58 (4), 201-206.

Kreutz, Mieczysław. 1962. Osobowość nauczyciela-wychowawcy. W: Osobowość nauczyciela, red. Wincenty Okoń, 139-204. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Kwaśnica, Robert. 2011. Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, t. 2., 291- 319. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kwiatkowska, Helena. 1997. Edukacja nauczycieli. Konteksty – kategorie – praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.

Kwiatkowski, Stefan M. 2012. Współczesne cele kształcenia zawodowego. W: Unowocześnianie metod i form kształcenia zawodowego w Polsce, red. Urszula Jeruszka, 37-44). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych.

Mihułka, Krystyna. 2018. Osobowość nauczyciela a wpływ wychowawczy – ujęcie teoretyczne. Języki Obce w Szkole, 3, 11-125.

Mysłakowski, Zygmunt. 1962. Co to jest talent pedagogiczny? W: Osobowość nauczyciela, red. Wincenty Okoń, 69-83. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Okoń, Wincenty. 2001. Nowy słownik pedagogiczny. Wydanie trzecie poprawione. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Pennington, Colin G. I Matthew Curtner-Smith i Wind Stafanie. 2020. Effect of a Physical Eduaction Teacher’s Age on Middle School Students’ Perceptions of Effectiveness and Learning. The Physical Educator, 77, 110-129.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. 2019, poz. 991).

Rowid, Henryk. 1938. Psychologia pedagogiczna - podręcznik dla młodzieży przygotowującej się do zawodu nauczycielskiego. Wydanie drugie. Kraków: Gebethner i Wolff.

Szlosek, Franciszek. 1987. Przygotowanie a praca nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych. Warszawa: Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie.

Szuman, Stefan. 1962. Talent pedagogiczny. W: Osobowość nauczyciela, red. Wincenty Okoń 90-134. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Wiatrowski, Zygmunt. 1993. Nauczyciel szkoły zawodowej. Dawniej – Dziś – Jutro. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelnianej Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Published

2021-08-23

Issue

Section

Articles