SOCJOTERAPIA W SZKOLE – MOŻLIWOŚCI, KONIECZNOŚĆ, FIKCJA?

Autor

  • Monika Wolińska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku
  • Alicja Skibicka – Piechna Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Abstrakt

Streszczenie
Powinniśmy dokładać wszelkich starań, by pomoc psychologiczno–pedagogiczna
świadczona przez szkołę jak najpełniej i najlepiej służyła wszystkim potrzebującym
uczniom. Dobrze byłoby, gdyby dyrektorzy szkół i przedstawiciele nadzoru pedagogicznego
nie byli zainteresowani głównie przygotowaniem i wypełnianiem niezbędnych
dokumentów, tabel i sprawozdań z realizacji zadań powierzonych im na mocy
rozporządzeń a bardziej koncentrowali się nad koncepcją organizacji szkoły w tym
zakresie, sposobach prowadzenia zajęć, doborze metod oraz specjalistów.
Warto bliżej przyjrzeć się istocie zajęć socjoterapeutycznych, których obowiązek realizacji
nałożyło na szkoły / dyrektorów szkół Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Bibliografia

Bibliografia:

Jagieła, Jarosław. 2003. Socjoterapia w szkole. Kraków: Rubikon.

Kulesza, Joanna. 2013. Raport nt. zapotrzebowania na miejsca w placówkach resocjalizacyjnych

i socjoterapeutycznych resortu edukacji w roku szkolnym 2013/2014.

Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Lorenc-Steinmec, Aleksandra, i Zaręba, Alicja 2007. „Zapobiec kryzysowi, czyli

o grupach wsparcia dla nauczycieli”. Psychologia w szkole 2: str. 27 - 35.

Łoskot, Małgorzata. 2011. „Zasady organizacji zajęć specjalistycznych dla uczniów

o specjalnych potrzebach edukacyjnych”. Głos pedagogiczny 27: str. 52 - 56.

Noszczyk, Monika. 2002. „Rodzinne uwarunkowania niedostosowania społecznego

wśród dzieci i młodzieży”. Auxilium Sociale - Wsparcie Społeczne 2: str. 107 - 127.

Puślecki, Władysław. 1993. Dydaktyka ogólna. Kompetencje i rozwój zawodowy nauczyciela.

Opole: Instytut Pedagogiki Wczesnoszkolnej WSP w Opolu.

Rylke, Hanna. 1999.Pokolenie zmian. Czego boją się dorośli. Warszawa: Wydawnictwa

Szkolne i Pedagogiczne.

Sawicka, Katarzyna. 2010. Socjoterapia. Warszawa: KOMPENDIUM.

Sawicka, Katarzyna. 2006. Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą

przejawiającymi zaburzone zachowania. [W:] (red.) Dąbrowska- Jabłońska, Iwona.

Terapia dzieci młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków:

Impuls.

Suchocka, Mirosława. 2012. „Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole masowej”

Dyrektor Szkoły 2: dod. s. 39 - 44.

##submission.downloads##

Opublikowane

2016-07-14

Numer

Dział

Articles