SOCJOTERAPIA W SZKOLE – MOŻLIWOŚCI, KONIECZNOŚĆ, FIKCJA?
Abstract
Streszczenie
Powinniśmy dokładać wszelkich starań, by pomoc psychologiczno–pedagogiczna
świadczona przez szkołę jak najpełniej i najlepiej służyła wszystkim potrzebującym
uczniom. Dobrze byłoby, gdyby dyrektorzy szkół i przedstawiciele nadzoru pedagogicznego
nie byli zainteresowani głównie przygotowaniem i wypełnianiem niezbędnych
dokumentów, tabel i sprawozdań z realizacji zadań powierzonych im na mocy
rozporządzeń a bardziej koncentrowali się nad koncepcją organizacji szkoły w tym
zakresie, sposobach prowadzenia zajęć, doborze metod oraz specjalistów.
Warto bliżej przyjrzeć się istocie zajęć socjoterapeutycznych, których obowiązek realizacji
nałożyło na szkoły / dyrektorów szkół Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
References
Bibliografia:
Jagieła, Jarosław. 2003. Socjoterapia w szkole. Kraków: Rubikon.
Kulesza, Joanna. 2013. Raport nt. zapotrzebowania na miejsca w placówkach resocjalizacyjnych
i socjoterapeutycznych resortu edukacji w roku szkolnym 2013/2014.
Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Lorenc-Steinmec, Aleksandra, i Zaręba, Alicja 2007. „Zapobiec kryzysowi, czyli
o grupach wsparcia dla nauczycieli”. Psychologia w szkole 2: str. 27 - 35.
Łoskot, Małgorzata. 2011. „Zasady organizacji zajęć specjalistycznych dla uczniów
o specjalnych potrzebach edukacyjnych”. Głos pedagogiczny 27: str. 52 - 56.
Noszczyk, Monika. 2002. „Rodzinne uwarunkowania niedostosowania społecznego
wśród dzieci i młodzieży”. Auxilium Sociale - Wsparcie Społeczne 2: str. 107 - 127.
Puślecki, Władysław. 1993. Dydaktyka ogólna. Kompetencje i rozwój zawodowy nauczyciela.
Opole: Instytut Pedagogiki Wczesnoszkolnej WSP w Opolu.
Rylke, Hanna. 1999.Pokolenie zmian. Czego boją się dorośli. Warszawa: Wydawnictwa
Szkolne i Pedagogiczne.
Sawicka, Katarzyna. 2010. Socjoterapia. Warszawa: KOMPENDIUM.
Sawicka, Katarzyna. 2006. Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą
przejawiającymi zaburzone zachowania. [W:] (red.) Dąbrowska- Jabłońska, Iwona.
Terapia dzieci młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków:
Impuls.
Suchocka, Mirosława. 2012. „Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole masowej”
Dyrektor Szkoły 2: dod. s. 39 - 44.