YOUTH SLANG AS A SUBJECT OF RESEARCH – PROBLEMS IN WRITING ABOUT YOUTH LANGUAGE

Authors

  • Anna Dąbrowska Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2022.16(14)

Keywords:

language, youth, teenage sociolect, problem, scholarly text, linguistic image of the world, slang

Abstract

One of the causes of the difficulties connected with academic writing is the characteristic nature of the subject being described. The aim of the article is to indicate problems which result from this subject’s characteristic nature, analyzing the example of youth sociolect. The particular obstacles in the research and description of youth language are connected with its specific features resulting from its social functions. Becoming acquainted with the nature of the subject described and being aware of its specificity and potential difficulties in connection with it allow researchers to predict and successfully solve problematic questions which arise during the writing of a scholarly text.

References

Baniecka, Ewa. 2008. Gwara młodzieżowa jako odmiana współczesnej polszczyzny – próba charakterystyki. Studia Gdańskie, t. V, 157-169.

Bartmiński, Jerzy. 2009. Językowe podstawy obrazu świata. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Biniewicz, Jerzy. 2014. Obraz szkoły w dyskursach i języku. W: Język a kultura, red. A. Dąbrowska, tom 24, Perswazja przez styl i stylizację, 217-233. Wrocław: Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego.

Bralczyk, Jerzy., Miodek, J., Markowski, A., Sosnowski, J. 2014. Wszystko zależy od przyimka. Bralczyk, Miodek, Markowski w rozmowie z Jerzym Sosnowskim. Warszawa: Agora SA.

Chaciński, Bartek. 2003. Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny. Kraków: Znak.

Chaciński, Bartek. 2005. Wyczesany słownik najmłodszej polszczyzny. Kraków: Znak.

Czarnecka, Katarzyna. 1991. Przymus i ograniczenia społeczne w użyciu języka uczniowskiego. W: Zagadnienia komunikacji językowej dzieci i młodzieży, red. J. Porayski-Pomsta, 115-120. Warszawa: Dom Wydawniczy i Handlowy „ELIPSA”.

Czarnecka, Katarzyna. 2000. Uczniowska odmiana współczesnej polszczyzny w świadomości jej użytkowników. Poznań: Wydawnictwo WiS.

Dąbrowska, Anna. 2016. Slang na salonach. O ekspansji języka młodzieży na przykładzie komunikatów reklamowych. Kwartalnik Pedagogiczny, 2(240), 77-98.

Dąbrowska, Anna. 2017. Slang jest spoko? Pedagogiczne aspekty obecności socjolektu uczniowskiego w dyskursie publicznym. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(37), 88-99.

Filciński, Piotr, Wójtowicz, Stanisław. 2007. Hip-hop. Słownik. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grabias, Stanisław. 1997. Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Jelonek, Tomasz. 2012. Na melanżu czadowa nutka – leksyka gimnazjalistów z początku XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo EPISTEME.

Kaczmarek, Leon, Skubulanka, Teresa, Grabias, Stanisław. 1994. Słownik gwary studenckiej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kołodziejek, Ewa. 2015. Człowiek i świat w języku subkultur. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Kowalikowa, Jadwiga. 1991. Sygnały i nośniki humoru w języku mówionym uczniów krakowskich. W: Zagadnienia komunikacji językowej dzieci i młodzieży, red. J. Porayski-Pomsta, 93-100. Warszawa: Dom Wydawniczy i Handlowy „ELIPSA”.

Krajewski, Lech. 2006. Antyprzysłowia młodzieżowe w olsztyńskim graffiti. W: Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji, red. A. Naruszewicz-Duchlińska, M. Rutkowski, 199-208. Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.

Lizak, Jadwiga. 2001. Rola reklamy przy kreowaniu świata w literaturze młodzieży. W: Język w komunikacji, red. G. Habrajska, tom 3, 60-66. Łódź: Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Miodek, Jan. 2012. Polszczyzna różnych pokoleń. W: Oblicza polszczyzny, red. A. Markowski, R. Pawelec, 49-56. Warszawa: Wyd. Narodowe Centrum Kultury.

Ożóg, Kazimierz. 2002. Polszczyzna młodzieży – kod ograniczony i kod rozwinięty pochodną postawy mieć i postawy być. W: Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi, red. J. Porayski-Pomsta, 13-23. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.

Piekot, Tomasz. 2008. Język w grupie społecznej: wprowadzenie do analizy socjolektu. Wałbrzych: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu.

Schreiber, Ignacy. 1939. O gwarze uczniowskiej. Kraków: Księgarnia „Nauka i Sztuka” w Krakowie. Odbitka (uzupełniona) z Wiadomości Literackich.

Widawski, Maciej. (red.) 2010. Slang UG. Słownik slangu studentów Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Wileczek, Anna. 2011. Czy szkoła „zdanża”? Językowy obraz szkoły w socjolekcie młodzieżowym. W: Etyka nauczyciela, red. M. Bajan, S.J. Żurek, 153-169. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Wileczek, Anna. 2013. Medialność „młodomowy”. Zeszyty Prasoznawcze, tom 56, 2 (214), 308–320.

Wileczek, Anna. 2018. Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zgółkowa, Halina. (red.) 2003. Nowy słownik gwary uczniowskiej. Wrocław: Ossolineum.

Zgółkowa, Halina. 2012. Gwara uczniowska (szkolna) w poszukiwaniu inspiracji. W: Oblicza polszczyzny, red. A. Markowski, R. Pawelec, 82-90. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Laboratorium językowe. Korpus języka młodzieży początku XXI wieku, dostępny na: http://www.laboratoriumjezykowe.uw.edu.pl/

Slang młodzieżowy. Słownik internetowy, dostępny na: www.miejski.pl

www. vasisdas.pl

Published

2022-12-23

Issue

Section

Articles