THE ROLE AND COMPETENCES OF THE TEACHER IN WORKING WITH A SOCIALLY MALADJUSTED STUDENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2022.16(12)

Keywords:

social maladjustment, teacher, competences, pupil, prevention

Abstract

The role of the teacher in working with a socially maladjusted student is not easy. In order to be effective in their activities, the teacher should be characterized by many competences, which include: knowledge, skills and adequate personality traits. It is not possible to establish a specific and closed list of these competences, because "social maladjustment" is a complex, diverse problem. The competences of the teacher are undoubtedly an important element of his work workshop, decisive for a professional approach to the problem of maladjustment. Very often, it is the teacher who is the adult who is the first to notice the malfunction of the child. Therefore, it is worth considering what competences he needs in order to recognize the difficulty, properly interpret the observed abnormality, identify the causes and be able to take appropriate actions to support the student.

References

Cieśleńska, Beata. 2019. Odpowiedzialność zawodowa nauczyciela. Studium teoretyczno- empiryczne. Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora.

Deptuła, Maria. 2010. Profilaktyka w grupach ryzyka. Działania. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Gajewski, Mariusz. 2013. Zaburzenia procesu socjalizacji. Wykolejenie i nieprzystosowanie społeczne młodzieży w ujęciu psychologicznym, społecznym i pedagogicznym. Rocznik Wydziału Pedagogicznego Akademii Ignatianum w Krakowie, 16, 36-60.

Konopnicki, Jan. 1971. Niedostosowanie społeczne, Warszawa: PWN.

Korczyński, Stanisław. 2006. Oczekiwania związane z pełnieniem roli zawodowej nauczyciela. W: Nauczyciel i uczeń w zreformowanej szkole, red. Stanisław Korczyński, 129 – 142, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Kwaśnica, Robert. 1995. Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczyciela w rozwoju. W: Studia Pedagogiczne, LXI, s. 17 – 24.

Kwaśnica, Robert. 2004. Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 2, 291 – 320, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lipkowski, Otton. 1966. Wychowanie dzieci niedostosowanych społecznie. Warszawa: PZWS.

Łukasik, Joanna et al. (2020). Znaczenie kompetencji diagnostycznych nauczyciela dla rozwoju uczniów. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, (5)2020, s. 17 - 25. DOI: 10.5604/01.3001.0014.1162

Matusek, Beata. 2015. Z teorii i praktyki pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie w szkole podstawowej. Dostęp 10.02.2022: Matusek_B.pdf (sbc.org.pl)

Ostrihańska, Zofia.1997. Losy uczniów nieprzystosowanych społecznie. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Paszkiewicz, Aneta. 2012. Problemy uczniów niedostosowanych społecznie. Warszawa: Difin.

Pytka, Lesław. 2008. Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Pyżalski, Jacek. 2012. Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Strykowska, Justyna. 2000. Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy. Diagnoza. Profilaktyka, Gniezno: Gnieźnieńska Wyższa Szkoła Humanistyczno – Menadżerska Milenium.

Urban, Bronisław. 2000. Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wawryk, Lidia. 2018. Podnoszenie wiedzy nauczycieli w efektywnej diagnozie i profilaktyce niedostosowania społecznego wśród dzieci i młodzieży. W: Relacje. Studia z nauk społecznych, 5, 51 – 63. Dostęp: 10.01.2021.

Wiśniewska, Ewa. 2020. Praca wychowawcza nauczyciela. Wybrane obszary i problemy. Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku.

Wosik – Kawala, Danuta i Teresa Zubrzycka – Maciąg. 2013. Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Zdziech, Bartosz, 2016. Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży a potencjał socjalizacyjno - terapeutyczny środowiska szkolnego. W: Roczniki Pedagogiczne, 8(44), 83 – 99. DOI:10.18290/rped.2016.8(44).3-5

Published

2022-12-23

Issue

Section

Articles