SUPPORT FOR INCLUSIVE EDUCATION - PROPOSED METHODOLOGICAL SOLUTIONS

Authors

  • Barbara Skałbania UJK Kielce

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2022.16(3)

Keywords:

education, special education needs, teacher, support, therapy, inclusive education, student

Abstract

       Education and therapy are aimed at the comprehensive development of the individual. Both activities are combined and complementary in the education of pupils with development difficulties and special educational needs, which are currently implemented in a special, inclusive and inclusive form.

        The aim of the article is to present the innovative educational and therapeutic set M-Terapia as a proposal for teachers of the twenty-first century who provide education for students with a large variety of developmental and educational needs. It presents the main assumptions of the set in the context of ongoing research work and the possibility of using it in pedagogical therapy.      

References

.Balejko A. 2006. Terapia pedagogiczna w obecnym systemie edukacyjnym, w: Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce, red. A. Balejko, M. Zińczuk, Białystok.

Bałachowicz J. 2009. Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych

, Warszawa.

Balicka A. 2010. Muzykoterapia jako metoda terapii dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, w: Antropotechnika-Kulturotechnika-Socjotechnika w pedagogice specjalnej, red. A Stankowski Ruzemborok.

Bartkowicz Z.1996. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin.

Bruner J.2006. Kultura edukacji , Kraków.

Czajkowska I, Herda K. 1989. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa.

Dobrzycka E.1999. Terapia pedagogiczna, w: Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, red. D. Lalak, T. Pilch, Warszawa.

Kaja B. 1989. Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz.

Kargulowa A. (2006). O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki, Warszawa .

Miller R. 1979. Wychowanie i psychoterapia, w: Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, Warszawa .

Słomski W. 2003. Trzy Światy. Szkice o filozofii Karla Rajmunda Poppera, Warszawa.

Skałbania B.2021. Musicon i jego zastosowanie w terapii pedagogicznej i logopedycznej, w: Społeczeństwo. Edukacja. Język, tom 14, s. 19-29.

Szymański M.2021. Zmiana społeczna a edukacja przyszłości, w: Edukacja wobec wyzwań zmieniającego się świata. Diagnozy i projekcje rozwiązań , red. J. Szempruch, J. Smuła, M. Kwaśniewska, Kielce. s. 25-37

Witkowski T. 2013. Zakazana psychologia, tom 2, Warszawa.

Zacharuk T.2011. Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów, w: Mazowiecki Kwartalnik Pedagogiczny Meritum, nr 1 (20)

.Balejko A. 2006. Terapia pedagogiczna w obecnym systemie edukacyjnym, w: Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce, red. A. Balejko, M. Zińczuk, Białystok.

Bałachowicz J. 2009. Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych

, Warszawa.

Balicka A. 2010. Muzykoterapia jako metoda terapii dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, w: Antropotechnika-Kulturotechnika-Socjotechnika w pedagogice specjalnej, red. A Stankowski Ruzemborok.

Bartkowicz Z.1996. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin.

Bruner J.2006. Kultura edukacji , Kraków.

Czajkowska I, Herda K. 1989. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa.

Dobrzycka E.1999. Terapia pedagogiczna, w: Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, red. D. Lalak, T. Pilch, Warszawa.

Kaja B. 1989. Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz.

Kargulowa A. (2006). O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki, Warszawa .

Miller R. 1979. Wychowanie i psychoterapia, w: Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, Warszawa .

Słomski W. 2003. Trzy Światy. Szkice o filozofii Karla Rajmunda Poppera, Warszawa.

Skałbania B.2021. Musicon i jego zastosowanie w terapii pedagogicznej i logopedycznej, w: Społeczeństwo. Edukacja. Język, tom 14, s. 19-29.

Szymański M.2021. Zmiana społeczna a edukacja przyszłości, w: Edukacja wobec wyzwań zmieniającego się świata. Diagnozy i projekcje rozwiązań , red. J. Szempruch, J. Smuła, M. Kwaśniewska, Kielce. s. 25-37

Witkowski T. 2013. Zakazana psychologia, tom 2, Warszawa.

Zacharuk T.2011. Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów, w: Mazowiecki Kwartalnik Pedagogiczny Meritum, nr 1 (20)

.Balejko A. 2006. Terapia pedagogiczna w obecnym systemie edukacyjnym, w: Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce, red. A. Balejko, M. Zińczuk, Białystok.

Bałachowicz J. 2009. Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych

, Warszawa.

Balicka A. 2010. Muzykoterapia jako metoda terapii dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, w: Antropotechnika-Kulturotechnika-Socjotechnika w pedagogice specjalnej, red. A Stankowski Ruzemborok.

Bartkowicz Z.1996. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin.

Bruner J.2006. Kultura edukacji , Kraków.

Czajkowska I, Herda K. 1989. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa.

Dobrzycka E.1999. Terapia pedagogiczna, w: Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, red. D. Lalak, T. Pilch, Warszawa.

Kaja B. 1989. Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz.

Kargulowa A. (2006). O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki, Warszawa .

Miller R. 1979. Wychowanie i psychoterapia, w: Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, Warszawa .

Słomski W. 2003. Trzy Światy. Szkice o filozofii Karla Rajmunda Poppera, Warszawa.

Skałbania B.2021. Musicon i jego zastosowanie w terapii pedagogicznej i logopedycznej, w: Społeczeństwo. Edukacja. Język, tom 14, s. 19-29.

Szymański M.2021. Zmiana społeczna a edukacja przyszłości, w: Edukacja wobec wyzwań zmieniającego się świata. Diagnozy i projekcje rozwiązań , red. J. Szempruch, J. Smuła, M. Kwaśniewska, Kielce. s. 25-37

Witkowski T. 2013. Zakazana psychologia, tom 2, Warszawa.

Zacharuk T.2011. Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów, w: Mazowiecki Kwartalnik Pedagogiczny Meritum, nr 1 (20)

Balejko A. 2006. Terapia pedagogiczna w obecnym systemie edukacyjnym, w: Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce, red. A. Balejko, M. Zińczuk, Białystok.

Bałachowicz J. 2009. Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych

, Warszawa.

Balicka A. 2010. Muzykoterapia jako metoda terapii dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, w: Antropotechnika-Kulturotechnika-Socjotechnika w pedagogice specjalnej, red. A Stankowski Ruzemborok.

Bartkowicz Z.1996. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin.

Bruner J.2006. Kultura edukacji , Kraków.

Czajkowska I, Herda K. 1989. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa.

Dobrzycka E.1999. Terapia pedagogiczna, w: Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, red. D. Lalak, T. Pilch, Warszawa.

Kaja B. 1989. Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz.

Kargulowa A. (2006). O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki, Warszawa .

Miller R. 1979. Wychowanie i psychoterapia, w: Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, Warszawa .

Słomski W. 2003. Trzy Światy. Szkice o filozofii Karla Rajmunda Poppera, Warszawa.

Skałbania B.2021. Musicon i jego zastosowanie w terapii pedagogicznej i logopedycznej, w: Społeczeństwo. Edukacja. Język, tom 14, s. 19-29.

Szymański M.2021. Zmiana społeczna a edukacja przyszłości, w: Edukacja wobec wyzwań zmieniającego się świata. Diagnozy i projekcje rozwiązań , red. J. Szempruch, J. Smuła, M. Kwaśniewska, Kielce. s. 25-37

Witkowski T. 2013. Zakazana psychologia, tom 2, Warszawa.

Zacharuk T.2011. Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów, w: Mazowiecki Kwartalnik Pedagogiczny Meritum, nr 1 (20)

Published

2022-12-23

Issue

Section

Articles