ASSERTIVENESS OF PRESCHOOL EDUCATION TEACHERS FROM THE LUBELSKIE VOIVODESHIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2022.16(8)

Keywords:

assertiveness, teacher, preschool education, pupil, parent

Abstract

The article is devoted to the issue of assertiveness of preschool education teachers from the Lubelskie Voivodeship. In the theoretical part, it explains the concept of assertiveness in terms of selected authors, characterizes the typology of assertiveness and emphasizes the importance of this feature in the teaching profession. The research led to answer to the research question: What is the level of assertiveness of preschool education teachers in relation to pupils and parents? The research used a proprietary survey based on the Likert scale technique. On the basis of the analysis of the research results, it is concluded that the pre-school education teachers are characterized by a high level of assertiveness in relation to the pupils, but lower in relation to the parents of their pupils.

References

Benedikt A. (2011). Asertywność jako proces skutecznej komunikacji. Wrocław: Astrum.

Gordon T. (1995). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: PAX.

Jarmużek J. (2014). Kompetencje społeczne nauczyciela a skuteczność pracy w szkole. „Studia Edukacyjne” nr 30, s.213-227.

Knap-Stefaniuk A., Ambrozová E. (2017). Komunikacja i asertywność jako ważne

kompetencje współczesnego nauczyciela. „Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula”

nr. 1, s. 82-98

Karbowski M. (2011). Własne zdanie nie tylko w pracy. Asertywność w praktycznych przykładach i gotowych rozwiązaniach. Gliwice: Złote myśli.

Król- Fijewska M. (1992). Trening asertywności. Warszawa: IPZiP PTP.

Łobocki M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Oleś M. (1998). Asertywność u dzieci. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Poprawa R. (2001). Asertywność wobec aktywności zawodowej człowieka. Wrocław: Technologii i Eksploatacji.

Sęk H. (1988). Rola asertywności w kształtowaniu zdrowia psychicznego. Ustalenia terminologiczne i metodologiczne. „Przegląd Psychologiczny” nr 31, s. 787–807.

Skonieczka E. (2006). Autorytet nauczyciela- kryzys czy nowa, jakość. „Życie Szkoły” nr 8, s. 42-46.

Strycharz A. (2014). Czy nauczycielom potrzebna jest asertywność?. „Carpe Diem”, nr 2, s. 31-47.

Wojtasik B.(2001). Asertywność wobec aktywności człowieka. Wrocław: Instytut Technologii Eksploatacji.

Woynarowska B. (1995). Asertywność. Edukacja zdrowotna w szkole. Warszawa: Polski Zespół ds. Projektu Szkoła Promująca zdrowie.

Zubrzycka- Maciąg, T. (2002). Asertywność w praktyce pedagogicznej. „Opieka, wychowanie, terapia” nr 1., s. 26-29.

Zubrzycka- Maciąg, T. (2011). Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym. Lublin: UMCS.

Zubrzycka- Maciąg T. (2013). Psychospołeczne uwarunkowania stresu nauczycielek szkół podstawowych i gimnazjów. Lublin: UMCS.

Zubrzycka-Maciąg T., Kirenko J. (2021). Analiza psychometryczna kwestionariusza asertywności nauczyciela. „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 33 (Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych).

Published

2022-12-23

Issue

Section

Articles