THE THERAPEUTIC DIMENSION OF FAIRY TALES IN THE WORK OF A SPEECH THERAPIST

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2022.16(9)

Keywords:

fairy tale, therapy, speech therapy, child development, support

Abstract

The fairy tale is an important element of the culture of most societies. It is one of the essential spiecies of the folk epic in which there are bring up issues that are important in the development of each child, namely interpersonal relationships, ideals of good and justice, and criteria for assessing human behavior. It allows you to understand the surrounding world, consolidate the experience gained in it, function better, overcome various difficulties. The fairy tale affects social development, helps in making contacts and in resolving conflict situations, as well as on cognitive, emotional and moral development. Reading this genre of literature is also advantage to faster learning to speak, provides the child with exemplars of correct pronunciation, enriches vocabulary. The uniqueness of fairy tales can be used in the teaching, education, upbringing and therapy.

In this publication, the author will want to refer to the issue of the use of fairytale therapy  in speech therapy. The idea of ​​a speech therapy therapeutic fairy tale involves providing the child with multidimensional support, including in the area of ​​linguistic, cognitive and emotional development. Speech therapy fairy tale, in addition to improving the child's speech organs, also sensitizes to the diversity of the world of sounds, mobilizes thinking and correct verbalization.

References

Abramowska, J. (1991). Polska bajka ezopowa. Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM.

Bettelheim, B. (1996). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa: Wydawnictwo WAB i Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co.

Borecka, I. (2008). Biblioterapia formą terapii pedagogicznej. Wałbrzych: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa.

Brett, D. (2013). Bajki, które leczą, cz. 1 i 2. Sopot: GWP.

Cieszyńska, J. (2011). Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.

Gazda, G. Tynecka-Makowska, S. (2006). Słownik rodzajów i gatunków literackich. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Chamera-Nowak, A. Ippoldt, L. (2015). Bajka jak lekarstwo. Zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Hajzak, H. (2010). Biblioterapia w pracy wychowawczej z grupą dzieci w wieku przedszkolnym. Biblioterapeuta, nr 4.

Kruszewska, A. (2019). Oddziaływanie bajki na życie emocjonalne dziecka kończącego roczne przygotowanie przedszkolne. https://sbc.org.pl/Content/296900/Pedagogika-1-2017-215-227.pdf.

Krzyśka, S. (2005). Terapeutyczne aspekty poezji. W: Krasoń K., Mazepa-Domagała B. (red.), Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacia — samorealizacja — wsparcie. Katowice: Wydawnictwo Librus.

Krzyżanowski, J. (1965). Słownik Folkloru Polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

Łaba, A. (2011). Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Warszawa: Wydawnictwo UMCS,

Łaba, A. (2012). Bajki rymowane w biblioterapii. Warszawa: Wydawnictwo Impuls.

Mikita, A. (2007). Wędrówki po Zwięrzątkowie. Wierszyki i bajeczki wspomagające rozwój dziecka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Milewska, I. (2002). Biblioterapia a ergonomia. Wałbrzych: Wydawnictwo UNUS. Poradnik Bibliotekarza, nr 10.

Młynarska, M. (2002). Przygody misia Mokrej Łapki : bajki rozwijające sprawność językową dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Molicka, M. (1999). Bajki terapeutyczne część I. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Molicka, M. (2004). Bajki terapeutyczne. Cechy charakterystyczne, rodzaje, zastosowanie. w: Kaja, B. (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokreacja. T. 6. Poznań: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2011

Ośrodek ewaluacji. (2019). Badania efektów czytania dzieciom od urodzenia. Warszawa 2015.http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/ckfinder_pliki/files/Badanie%20efekt%C3%B3w%20czytania %20dzieciom%20od%20urodzenia.pdf.

Przecławska, A. (1978). Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Skorek, E. (2005). Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Sławiński, J. Głowiński, M. Kostkiewiczowa, T. Okopień-Sławińska, A. (2002). Słownik Terminów Literackich. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.

Smuszkiewicz, A. (2015). Literatura dla dzieci. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Styczek, I. (1981). Logopedia. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Szuman, S. (1960). Wpływ bajki na psychikę dziecka. w:Psychologia dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo PZWS.

Tońska – Mrowiec, A. (2005). Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Published

2022-12-23

Issue

Section

Articles