PSYCHOLOGICAL IMPACT OF SOCIAL ISOLATION DURING SARS-COV-2 PANDEMIC ON ADOLESCENTS

Authors

  • Andżelika Popielska Akademia Mazowiecka w Płocku

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2022.16(17)

Keywords:

SARS-CoV-2, COVID-19, pandemic, adolescents, social isolation, depressive disorders

Abstract

This article presents results of research conducted in 2022 carried out using a diagnostic survey on a sample of 98 students from Poland.

It raised an issue of psychical development of adolescents, most common mental disorders that could appear during this time, as well as the way they operate in the family and peer environment, in the context of the pandemic and the isolation that was caused by it as a stressor.

The analysis of the results makes it possible to conclude that overwhelming percentage of teenagers dealt well during the pandemic and social isolation, however, a worryingly large group of students (39.80%) shows signs that might indicate development of mental disorders, such as anxiety disorders, depression, or other disorders which are results of being exposed to traumatic events during their lifetime.

References

American Medical Association. 2002. Depresja. Zwięzły poradnik. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

American Psychiatric Association. 2018. Kryteria Diagnostyczne Zaburzeń Psychicznych DSM-5, tłum. Sławomir Sidorowicz, Jan Cieciuch, Tomasz Rowiński, Włodzimierz Strus, Aleksandra Wieczorek. Wrocław: Edra Urban & Partner.

APA Dictionary of Psychology. Mental disorder. Dostęp: 14.03.2022. https://dictionary.apa.org/mental-disorder.

Becelewska, Daniela. 2006. Repetytorium z rozwoju człowieka. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskiego PWSZ w Jeleniej Górze.

Bee, Helen. 2004. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Brzezińska, Anna, Izabela, Karolina Appelt i Beata Ziółkowska. 2015. Psychologia rozwoju człowieka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Białecka, Bogna. 2020. Raport 2020: Etat w sieci - Młodzież a ekrany w czasie pandemii. Poznań: Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii.

Białecka, Bogna. 2021. Raport 2021: Etat w sieci 2.0 - Zdrowie psychiczne polskich nastolatków w nauce zdalnej. Poznań: Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii.

Biały, Kamila. 2003. Stosunek do własnego ciała – ideał pięknej kobiety i przystojnego mężczyzny Komunikat z badań CBOS. Dostęp: 07.09.2022. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2003/K_152_03.PDF.

Brooks, Samantha K. et al. 2020. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395 (10227), 912-919. DOI:10.1016/S0140-6736(20)30460-8

Caprara, Gianvittorio et al. 2013. Emotional Stability and Affective Self-regulatory Efficacy Beliefs: Proofs of Integration between Trait Theory and Social Cognitive Theory. W: European Journal of Personality, 27(2), 145-154. DOI:10.1002/per.1847

Carr, Alan. 2004. Depresja i próby samobójcze wśród młodzieży. Sposoby przeciwdziałania i reagowania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Colman, Andrew M. 2009. Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Difference. 2021. Raport z badania ilościowego na zlecenie RADIA ZET - Dzieci w pandemii. Dostęp: 07.09.2022. https://www.cen.gda.pl/download/2021-06/5145.pdf.

Encyklopedia powszechna PWN. Lęk. Dostęp: 14.03.2022. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/lek;3932148.html

Felman, Adam i Rachel Ann Tee-Melegrito. 2020. What is mental health?. Dostęp: 06.03.2022: https://www.medicalnewstoday.com/articles/154543#definition.

Gambin, Małgorzata et al. 2020. Objawy depresji i lęku wśród Polaków w trakcie epidemii COVID-19. Raport z badań podłużnych. Dostęp: 27.04.2021.http://psych.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/98/2021/01/Raport_objawy_depresji_leku_IV_fale.pdf

Główny Urząd Statystyczny. 2011. Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce w 2009 roku. Studia i analizy statystyczne. Dostęp: 13.09.2022. https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/zo_zdrowie_dzieci_mlodziezy_w_polsce_2009.pdf

Hammen, Constance. 2006. Depresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Heszen-Niejodek, Irena. 1996. Stres i radzenie sobie – główne kontrowersje. W: Człowiek w sytuacji stresu. Problem teoretyczne i metodologiczne, red. Irena Heszen-Niejodek, Zofia Ratajczak, 12-43. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Heszen-Niejodek, Irena. 2004. Styl radzenia sobie ze stresem jako indywidualna zmienna wpływająca na funkcjonowanie w sytuacji stresowej. W: Osobowość a ekstremalny stres, red. Jan Jerzy Strelau, 238-263. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Human Power. 2020. Raport. Stresoodporni? Odporność psychiczna Polskich organizacji 2020. Dostęp: 07.09.2022. https://humanpower.pl/stresodporni-odpornosc-psychiczna-polskich-organizacji-2020/.

Izydorczyk, Bernadetta i Adriana Rybicka-Klimczyk. 2009. Środki masowego przekazu i ich rola w kształtowaniu wizerunku ciała u zróżnicowanych wiekiem życia kobiet polskich (analiza badań własnych). W:Problemy Medycyny Rodzinnej, 11(3), s. 20-32.

Jabłońska, Ewa, Karina Błądkowska i Monika Bronkowska. 2019. Zaburzenia odżywiania jako problem zdrowotny i psychospołeczny. W:Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych, 68(1), 121-132. DOI:10.36921/kos.2019_2489

Jackowska, Teresa, Ernest Kuchar i Magdalena Okarska-Napierała. 2021. COVID-19 u dzieci. W: ALMANACH, 16(4), 48-55.

Jerzak, Marta. 2016. Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kalinowska, Sylwia el al. 2013. Depresja u dzieci i młodzieży – obraz kliniczny, etiologia, terapia. W: Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie, 59(1),32-36.

Kądziela-Olech, Halina, et al. 2015. Częstość zamierzonych samookaleczeń bez intencji samobójczych – Nonsuicidal Self-Injury (NSSI) wśród uczniów szkół ponadpodstawowych w odniesieniu do wieku i płci. W: Psychiatria Polska, 49(4), 765–778. DOI:10.12740/psychiatriapolska.pl/online-first/3

Kelland, Kate. 2020. One in five COVID-19 patients develop mental illness within 90 days – study. Dostęp: 27.04.2021. https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-mental-illness-int-idUSKBN27P35N?

Kochan-Wójcik, Marta i Elżbieta Małkiewicz. 2003. Wizualne mass media a wizerunek własnego ciała u dorastających dziewcząt – przegląd literatury. W: Psychologia Rozwojowa. Podmiotowe i społeczne korelaty aktywności człowieka, 8(2/3), s. 9-17.

Kotwas, Artur i wsp. 2019. Występowanie zaburzeń odżywiania wśród uczennic szkół ponadpodstawowych. W: Psychiatria Polska ONLINE FIRST, 127, 1-11. DOI: 10.12740/PP/OnlineFirst/99164

Krzyżak-Szymańska, Ewa, 2016. Raport z badań zrealizowanych w ramach I programu ministra zdrowia: Wsparcie badań służących pogłębianiu wiedzy w zakresie uzależnień behawioralnych, w tym hazardu problemowego i patologicznego – Zadanie: Adaptacja i walidacja narzędzia do pomiaru stopnia zagrożenia problematycznym używaniem telefonu komórkowego przez młodzież. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. W. Korfantego w Katowicach.

Kubiak, Anna. 2013. Mechanizm radzenia sobie z napięciem u osób podejmujących nawykowe samouszkodzenia. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

Kupisiewicz, Czesław i Małgorzata Kupisiewicz. 2009. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kurpas, Donata et al. 2009. Psychopatologia szczegółowa. W: Podstawy psychiatrii dla studentów pielęgniarstwa, red. Donata Kurpas, Halina Miturska, Marta Kaczmarek, Beata Karakiewicz, 49-126. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Lazarus, Richard S. i Susan Folkman. 1984. Stress, Appraisal and Coping, Nowy Jork: Springer Publishing Company

Magis-Weinberg, Lucia et al. 2021. Positive and Negative Online Experiences and Loneliness in Peruvian Adolescents During the COVID-19 Lockdown. Jorunal of Research on Adolescence. Special Issue: The impact of the COVID-19 Pandemic on Adolescent Emotional, Social, and Academic Adjustment, 31(3), Issue 3, 717-733. DOI: 10.1111/jora.12666

Majewska, Monika. 2020. Psychospołeczne skutki COVID-19. Wpływ izolacji i pracy zdalnej na psychikę. Dostęp: 02.06.2022. https://pulsmedycyny.pl/psychospoleczne-skutki-covid-19-wplyw-izolacji-i-pracy-zdalnej-na-psychike-994607

Makara-Studzińska, Marta. 2013. Przyczyny prób samobójczych u młodzieży w wieku 14 – 18 lat. W: Psychiatria, 10(2), 76-83.

Malczewski, Artur. 2014. Polska młodzież A.D. 2013 a substancje psychoaktywne. Dostęp: 07.09.2022. https://www.cbos.pl/PL/wydarzenia/34_konferencja/4_Mlodziez_2013-Polska_mlodziez_AD_2013_a_substancje_psychoaktywne.pdf

Meslin-Kuźniak, Anna i Katarzyna Nowicka-Sauer. 2020. Psychoterapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem zaburzenia lękowego uogólnionego. W: Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 20(4), 274–282. DOI: 10.15557/PiPK.2020.0034

Mikołajska, Monika. 2020. Badanie: zaburzenia psychiczne i neurologiczne u niemal co trzeciego pacjenta z COVID-19. Dostęp: 27.04.2021. https://www.medonet.pl/koronawirus,koronawirus--zaburzenia-psychiczne-i-neurologiczne-u-pacjentow-z-covid-19,artykul,20624011.html

Najwyższa Izba Kontroli. 2019. Dostępność lecznictwa psychiatrycznego dla dzieci i młodzieży (w latach 2017-2019). Dostęp: 06.03.2022. https://www.nik.gov.pl/plik/id,22730,vp,25429.pdf.

Obuchowska Irena. 2000. Adolescencja. W: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, red. Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, 163-197. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Oleszkowicz, Anna i Alicja Senejko. 2017. Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Ostaszewski, Krzysztof, Michał Kucharski i Jakub Stokwiszewski. 2021. Wyniki badania dzieci i młodzieży (wiek 7-17 lat). Kompleksowe badania stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań (EZOP II). Dostęp: 06.03.2022. https://ezop.edu.pl/wp-content/uploads/2021/12/EZOPII_Wyniki-badania-dzieci-i-mlodziezy-7-17-lat.pdf.

United Nations Children’s Fund. 2021. The State of the World’s Children 2021: On My Mind – Promoting, protecting and caring for children’s mental health. Dostęp: 14.03.2022.https://www.unicef.org/media/114636/file/SOWC-2021-full-report-English.pdf.

United Nations. Departament of Economic and Social Affairs. Disability. 2017. Mental Health and Development. Dostęp: 08.03.2022. https://www.un.org/development/desa/disabilities/issues/mental-health-and-development.html.

Piotrowski, Konrad, Beata Ziółkowska i Julita Wojciechowska. 2014. Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania. Warszawa: Wydawnictwo Instytut Badań Edukacyjnych.

Polanczyk, Guilherme V. et al. 2015. Annual Research Review: A meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. W: Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(3), 345-365. DOI:10.1111/jcpp.12381

Racine, Nicole et al. 2021.Prevalence of Depressive and Anxiety Symptoms in Children and Adolescents During COVID-19: A Meta-analysis. JAMA Pediatrics, 175(11), 1142-1150. DOI:10.1001/jamapediatrics.2021.2482

Schaffer, Rudolph H. 2006. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Schiep, Sybilla i Paulina Szymańska. 2012. Obraz ciała, stres i samoregulacja u osób uprawiających fitness w wieku później adolescencji i wczesnej dorosłości. W: Psychologia Rozwojowa, 17(3), 97–113

Srebrnicki, Tomasz. 2019. Jak odróżnić bunt nastolatka od zaburzeń psychicznych?. Dostęp: 14.03.2022. https://podyplomie.pl/psychiatria/33427,jak-odroznic-bunt-nastolatka-od-zaburzen-psychicznych.

Stice, Eric, C. Nathan Martin i Paul Rohde. 2013. Prevalence, incidence, impairment, and course of the proposed DSM-5 eating disorder diagnoses in an 8-year prospective community study of young women. W: Journal of abnormal psychology, 122(2), 445-457. DOI: 10.1037/a0030679

Szczepaniak, Wiktor. 2018. Coraz więcej dzieci doświadcza kryzysów psychicznych. Dostęp: 08.03.2022. https://zdrowie.pap.pl/psyche/coraz-wiecej-dzieci-doswiadcza-kryzysow-psychicznych.

Szymańska, Joanna. 2012. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Tołoczko, Helena et al. 2013. Percepcja wizerunku własnego ciała – wybrane aspekty. W: W drodze do brzegu życia, red. Elżbieta Krajewska-Kułak, Cecylia R. Łukaszuk, Jolanta Lewko, Wojciech Kułaka, 521-537. Białystok: Uniwersytet Medyczny.

Tracz-Dral, Jagoda. 2019. Zdrowie psychiczne w Unii Europejskiej. Dostęp: 14.03.2022. https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/175/plik/ot-674_zdrowie_psychiczne.pdf.

Wachowiak, Joanna i Monika Rudnik. 2020. Uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Wolf, Naomi. 2002. The Beauty Myth. How Images of Beauty Are Used Against Women. Nowy Jork: Harper Collins Publishers.

World Health Organization. 2017. Depression and Other Common Mental Disorders: Global Health Estimates. Dostęp: 08.03.2022. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/254610/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf.

Zdziarski, Maciej. 2015. Uzależnienia behawioralne u dzieci i młodzieży. Rozmowy z ekspertami. Kraków: Instytut Łukasiewicza.

Zwierzyńska, Ewa i Bogusława Pietrzak. 2014. Patogeneza uzależnień – problem wciąż aktualny. W: Alkoholizm i Narkomania, 27(2), 163-175. DOI:10.1016/S0867-4361(14)70011-2

Published

2022-12-23

Issue

Section

Articles