SELECTED SYMPTOMS OF CONTEMPORARY HUMAN MENTALITY AS THREATS TO THE EDUCATION OF THE YOUNG GENERATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2022.16(1)

Keywords:

globalization, consumerism, lack of time, passivity, helplessness, alienation, loneliness, opportunism, crisis of values, authoritarianism, violence

Abstract

This text deals with the issues of education of children and youth in the context of selected symptoms of the mentality of modern man. The author's goal is to draw attention to the fact that phenomena such as globalization or the development of information technologies shape new models of modern human life. This often leads to the fact that children and adolescents, especially those who are deprived of skilful and mature educational patronage from parents and teachers, display undesirable and sometimes pathological behaviors, addictions, problems with building an adequate image of themselves and their abilities and valuable relationship with the environment. The considerations undertaken in this study are therefore aimed at introducing the essence of selected categories defining the mentality of modern man, determining different life models, the scope of needs and the nature of interpersonal relations

References

Bauman. Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic.

Borowiak. A. (2004). Ponowoczesna etyka i ponowoczesna tolerancja. W: (red.) A. Borowiak i P. Szarota, Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academicus.

Forward. S., Buck. C. (2011). Toksyczni rodzice. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Fromm. E. (1989). Wojna w człowieku: psychologiczne Studium destrukcji. Gdańsk: Gdańska Inicjatywa Wydawnicza.

Fromm. E. (1994). Niech się stanie człowiek. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Fromm. E. (1996a). Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Fromm. E. (1996b). Serce człowieka. Jego niezwykła zdolność do dobra i zła, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Fritzsche. K.P., Knepper. H. (1993). Edukacja polityczna wobec autorytaryzmu. Odrodzona teoria i nowe wyzwania. „Edukacja. Studia. Badania. Innowacje” Nr 2.

Gajda. J. (1997). Wartości w życiu człowieka. Prawda. Miłość. Samotność. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kawula. S. (1993). Antynomie współczesnego wychowania. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” Nr 6.

Kojder. A. (1999). Spojrzenie na przemiany ustrojowe w Polsce w latach 1989–1997. W: P. Sztompka (red.).Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji. Warszawa-Kraków: Wydawnictwa Naukowe PWN.

Komisja Europejska. (1997). Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.

Koralewicz. J. (1987). Autorytaryzm robotników i inteligencji. W: J. Koralewicz (red.). Społeczeństwo polskie przed kryzysem. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.

Kowalczyk-Szymańska. M. (2005). Zagrożenia przebiegu wychowania we współczesnej rodzinie polskiej. Jakościowa analiza opinii. Dylematy Współczesnych Rodzin Roczniki Socjologii Rodziny XVI. Poznań: UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/4206/1/07_Miroslawa_Kowalczyk_Szymanska_Zagrozenia%20przebiegu%20procesu%20wychowania_111-125.pdf

Kozielecki. (1995). Koniec wieku nieodpowiedzialności. Eseje humanistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski.

Lubowicka. G., Maj. J. (2016). Uniwersalne, tradycyjne wartości w ponowoczesności -kryzys czy zmiana? Edukacja Etyczna Nr 12, s. 69-75.

May. R. (1993). Miłość i wola. Poznań: Dom Wydawniczy „REBIS”.

May. R. (1995). O istocie człowieka. Poznań: Dom Wydawniczy „REBIS”.

Miczyńska-Kowalska. M. (2013). Wartości w postmodernizmie. Koncepcja dekonstrukcji rzeczywistości społecznej – analiza krytyczna. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Migała. P. (2010). Przemoc domowa, jako przejaw zachowań patologicznych współczesnej rodziny w przestrzeni miejskiej. W: Fehler (red.). Bezpieczeństwo publiczne w przestrzeni miejskiej. Warszawa: Arte.

Mizińska. L. (1994). Świadomość czasu zwichniętego. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Nowak. W. (1994). Autorytaryzm, biurokratyzm, alienacja w wychowaniu i nauczaniu. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje Nr 4.

Pospieszyl. I. (2018). Samowykluczenie jako zagrożenie dla inkluzji. Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy Nr 18(11), s. 29-37.

Ritzer. G. (1997). Mcdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwa Literackie MUZA S.A.

Ritzer. G. (2012). Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: MUZA.

Rudolf. S. (2012). Nowa ekonomia instytucjonalna lekarstwem na kryzys. W: S. Rudolf (red.). Nowa ekonomia instytucjonalna wobec kryzysu gospodarczego. Kielce: Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa w Kielcach.

Sznajderski. T. (2021). Alberta Schweitzera koncepcja człowieka. Ruch Filozoficzny LXXVII, s. 135-150.

Tarnogórski. Cz. (1988). Wobec samotności i osamotnienia. W: M. Szyszkowska (red.). Samotność i osamotnienie. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Williamson. O. E. (1998). Ekonomiczne instytucje kapitalizmu. Warszawa: PWN.

Vanier. J. (2001). Odkryć nasze człowieczeństwo. Kraków: Kairos.

Published

2022-12-23

Issue

Section

Articles