MIĘDZYNARODOWE LETNIE WIOSKI DLA DZIECI (CISV) JAKO MIĘDZYKULTUROWA ORAZ TRANSKULTUROWA EDUKACJA POPRZEZ DOŚWIADCZANIE

Authors

  • Dorota Kryczałło Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Abstract

Streszczenie
Artykuł opisuje Międzynarodowe Letnie Wioski dla Dzieci (CISV): charytatywną,
niepolityczną organizację wolantariuszowską promującą edukację pokojową oraz
międzynarodową przyjaźń. Ponadto, zawiera on obserwacje związane z międzykulturowym
oraz transkulturowym uczeniem się poprzez doświadczanie, wszechobecnym
w programach edukacyjnych oferowanych przez CISV. Programy te są unikalne, zarówno
ze względu na zakres działania oraz obszar, jaki obejmują, jak też przedział wiekowy
uczestników.
Pierwsza część artykułu dotyczy początków organizacji, założonej przez dr Doris
Twichell Allen, a następnie jej rozwoju przez ponad 60 lat, również w Polsce. Druga
część zawiera krótką charakterystykę poszczególnych programów CISV oraz przedstawia
cele edukacyjne organizacji. Trzecia część odnosi się do modelu uczenia się poprzez
doświadczanie, skontrastowanego z tradycyjnym podejściem do uczenia, oraz wielowymiarowości
kompetencji kulturowej w oparciu o krytyczne prace, jakie opublikowali,
między innymi, K. Lewin, A. D. Kolb, D. T. Allen, A. E. Fantini, czy też T. S. Kuhn.
Podstawowe wnioski wyłaniające się z artykułu związane są z pracą edukacyjną
w CISV. Niewątpliwie należałoby zawrzeć wśród nich stwierdzenie, że uczenie się wychodzące
poza tzw. sztywne ramy, budowanie świadomości w oparciu o refleksje, a także
zawieranie przyjaźni w trakcie procesu uczenia się, nadają doświadczeniu edukacyjnemu
trwałą jakość, a ponad 60 lat udanej pracy CISV stanowi dobry model do naśladowania,
nie tylko dla nauczycieli i edukatorów.

References

BIBLIOGRAFIA

Allen-Twitchell, Doris. 1961. A Handbook of procedure for Children’s International Summer

Villages.Cincinnati: CISV International, USA.

Allen-Twitchell, Doris. 1983. „Children as the ultimate source for social change”. Research

and Development, Volume 11: 13-17.

Banks, Joseph, G. 1999. „Among Pioneers and Pathfinders”. CISV Interspectives: A Journal

on Transcultural Education, Volume 17: 22-25.

Fantini, Alvino E. 1995. „At the heart of the things: CISV’s Educational Purpose”. CISV

Interspectives, Volume 13: 5.

Fantini, Alvino E. 1984. Cross-cultural orientation: A guide for leaders and educators.Brattleboro:

Intercultural Exchange Series.

Knoop, Cathy. 2002. „Volunteering for CISV”. CISV International Annual Review 2002: 1-2.

Kolb, David A.1983. Experiental Learning: Experience as the Source of Learning and Development.

Harvard: Harvard University Press.

Kuhn, Thomas S. 1962. The structure of scientific revolutions. Illinois: University of Chicago

Press.

Lehos, Aileen.2002. „CISV Friends: Past, Present and Future”. CISV International Annual

Review 2002: 13-16.

Lehos, Aileen. 2002. „CISV Programmes”. CISV International Annual Review 2002: 3-4.

Lewin, Kurt. 1951. Field Theory in Social Sciences. New York: Harper & Row.

Watson, Jennifer. 1998. „Statement of Educational Purpose”. CISV Core Educational Content:

-3.

Published

2016-08-09

Issue

Section

Articles