ROLA MATERIAŁÓW DYDAKTYCZNYCH W PROCESIE KSZTAŁCENIA WYPOWIEDZI USTNEJ I PISEMNEJ ORAZ STOSOWANYCH W NIM ZADAŃ
Abstract
Streszczenie
Celem kształcenia językowego na każdym etapie edukacyjnym jest rozwijanie
kompetencji komunikacyjnej uczących się. Nauczyciel planując proces dydaktyczny powinien,
kierując się wytycznymi Podstawy programowej, programu nauczania oraz informatora
egzaminacyjnego, dobierać takie metody, strategie i techniki nauczania i uczenia
się oraz środki dydaktyczne, aby były one adekwatne do wieku i możliwości grupy docelowej,
kształciły rozumienie tekstu słuchanego i czytanego oraz stanowiłyby wzorzec dla
uczniów w procesie tworzenia ich własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych w oparciu
o dobrze przygotowane ćwiczenia.
References
BIBLIOGRAFIA:
Książki
Arends, Richard I. 1994. Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP.
Bausch Karl - Richard, Christ Herbert, Krumm Hans – Jürgen. 2003 Handbuch Fremdsprachenunterricht.
Tübingen und Basel: A Franke Verlag.
Berard, Evelyne. 1995. L’approche communicative. Théorir et pratiques. Paris: Gallimard.
Bimmel Peter, Karst Bernd, Neuner Gerd. 1993. Arbeit mit Lehrwerklektionen. München:
Langenscheidt.
Bimmel Peter, Rampillon Ute. 2000. Lernautonomie und Lernstrategien. München: Goethe
– Institut.
Coste Daniel, North Brian, Sheils Joseph, Trim John. 2001. Europejski System Opisu Kształcenia
Językowego. Warszawa: CODN.
Czerniawska Ewa, Ledzińska Maria. 1994. Ja i moja pamięć. O skutecznych metodach uczenia
się. Warszawa: WSiP.
Filipiak, Ewa. 2012. Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot:
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Frick Rene, Mosimann Werner. 1997. Lernen ist lernbar. Eine Anleitung zur Arbeits- und
Lerntechnik. Cornelsen Sauerländer: Verl. für Berufsbildung.
Glaboniat Manuela, Müller Martin, Schmitz Helen, Rusch Paul, Wertenschlag Lukas. 2002.
Profile deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen. Berlin: Langenscheidt.
Grucza, Franciszek. 1978. Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka. Warszawa: Wydawnictwo
UW.
Jacobson, Roman. 1989. W poszukiwaniu istoty języka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Jastrzębska, Elżbieta. 2011. Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym
(na przykładzie języka francuskiego). Kraków: Impuls.
Jung, Lothar. 2001. 99 Stichwörter zum Unterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag.
Kupisiewicz, Czesław. 1994. Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa: PWN.
Kurcz, Ida. 1992. Język a psychologia – podstawy psycholingwistyki. Warszawa: WSiP.
Kuziak, Michał. 2008. Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny. Warszawa, Bielsko-Biała:
ParkEdukacja.
Lewandowski, Teodor. 1990. Lingwistischen Wörtebuch. Wiesbaden: Quelle und Mayer.
Matschnig, Monika. 2010. 30 minut dla zrozumienia mowy ciała. Katowice: Wydawnictwo
KOS.
Okoń, Wincenty. 2004. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie
Żak.
Pfeiffer, Waldemar. 2001. Nauka Języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: WAGROS.
Półturzycki, Józef. 2002. Dydaktyka dla nauczycieli. Płock: Wyd. Naukowe NOVUM
Rampillon, Ute. 1995. Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning: Max
Hueber Verlag.
Rapacka, Sylwia. 2012. Warsztaty gimnazjalisty. Język niemiecki. Pisanie efektywne. Warszawa:
WszPWN.
Silberman, Mel. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szulc, Aleksander. 1994. Słownik dydaktyki języków obcych. Warszawa: PWN.
Wilczyńska Weronika, Michońska-Stadnik Anna. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce.
Kraków: AVALON.
Wilczyńska, Weronika. 1999. O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa – Poznań:
PWN.
Wilczyńska, Weronika. 2002. Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Poznań: WNUAM.
Woźniewicz, Władysław. 1987, Kierowanie procesem glottodydaktycznym. Warszawa: PWN
Artykuły
Grotjahn, Rüdiger. 2003. „Lernstile - Lernertypen” w Handbuch Fremdsprachenunterricht
pod red. Bausch Karl - Richard, Christ Herbert, Krumm Hans – Jürgen, 326 – 331. Tübingen
und Basel: A Franke Verlag.
Jacobson, Roman.1960. „Poetyka w świetle językoznawstwa” w: Współczesna teoria badań
literackich za granicą. Antologia w trzech tomach, pod red. Markiewicz, Henryk, 23 – 68.
Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Jelonek, A., Wyzyga, K. 1995. „Komunikowanie się jako spotkanie osób” w Człowiek, kultura
edukacja. T.2, pod red. Reut, Maria, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
Łosiak, Lidia. 2008. „Bariery w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej na gruncie polskim”
w W stronę nowoczesnego nauczania języków obcych, pod red. Niżegorodcew, Anton, 249.
Kraków: Tertium.
Marcinkowska – Bachlińska, Monika. „Kompetencje komunikacyjne nauczyciela a porozumiewanie
się uczniów na lekcji języka obcego” w Interdyscyplinarność w
Glottodydaktyce. Język – Literatura – Kultura, pod red. Kozłowski, Aleksander, 417 – 429.
Płock: PRINTPAD.
Rampillon, Ute. 1995. „Lerntechniken.” W Handbuch Fremdsprachenunterricht, pod red.
Bausch, Richard – Karl, Christ, Herbert, Krumm Hans – Jürgen, 261-263. Tübingen und
Basel: A. Francke Verlag.
Rapacka, Sylwia. 2009. „Kompetencje komunikacyjne uczestników procesu glottodydaktycznego
jako wyznaczniki jakości kształcenia języków obcych” w Interdyscyplinarność
w glottodydaktyce. Język – Literatura – Kultura, pod red. Kozłowski, Aleksander, 405 – 417.
Płock: PRINTPAD.
Czasopisma
Jakubowska, Urszula. 1999. „Wokół pojęcia kompetencja społeczna – ujęcia komunikacyjne”
w Przegląd Psychologiczny 39. (3/4). 29 - 33
Programy nauczania
Furche Ewa, Gnyś Danuta. Program nauczania języka niemieckiego dla klas I-III szkoły
podstawowej. LektorKlett, dostęp 29.07.2014, adres IP: http://pliki.lektorklett.com.pl/program%
nauczania%20JA%20KLAR1.pdf
Karolak Czesław, Drabich Janina, Drażyńska–Deja Maria, Stypińska Małgorzata, Weber Irena,
Zarąbecka Jolanta. 1999. Program nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej.
Warszawa. WSiP.
Kin Danuta, Ostrowska-Polak. Program nauczania języka niemieckiego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Kurs podstawowy. WszPWN, dostęp 21.072014, adres IP: http://uploads.wszpwn.
com.pl/uploads/oryginal/4/0/fb0eb4d1_Program_nauczania_-_kurs_podst.pdf
Kotarba Marta, Jaroszewska Anna. 2007. Program nauczania języka niemieckiego w klasach
I-III szkoły podstawowej. Warszawa: Nowa Era.
Książek - Kępa Ewa, Wieszczeczyńska Ewa. Wir. Program nauczania języka niemieckiego
dla klas IV-VI szkoły podstawowej. LektorKlett, dostęp 23.07.2014. Adres IP: http://www.
lektorklett.com.pl/index.php?pid=111
Nowicka Irena, Wieruszewska Dorota. 2009. Program nauczania języka niemieckiego w klasach
I-III gimnazjum. Poziom podstawowy. Warszawa: WszPWN.
Piszczatowski, Paweł. 2008. Program nauczania języka niemieckiego w gimnazjum. Kurs
podstawowy dla początkujących. WSiP, dostęp 22.07.2014, adres IP: http://www.gim2.
ustron.pl/pliki/J%20NIEMIECKI%20-%20program%20nauczania.pdf
Rapacka, S. 2008. Program nauczania języka niemieckiego dla klas I-VI szkoły podstawowej.
Warszawa: WszPWN.
Rapacka, S.: Program nauczania języka niemieckiego w klasach I-III gimnazjum. Kurs kontynuacyjny.
Zgodny z NPP. WszPWN, dostęp 20.07.2014, adres IP: http://wszpwn.com.pl/?page=
nauczyciel_seria.materiały&pcsu_id=1009&pcsr_id=1047
Rapacka, S.: Program dla szkół ponadgimnazjalnych. Kurs podstawowy i kontynuacyjny na
podstawie serii Hier und da, zgodny z NPP. WszPWN, dostęp 20.07.2014, adres IP: http://
www.wszpwn.com.pl/oferta-wydawnicza/jezyk-niemiecki,17,180/hier-und- da,13873.html
Starczewska Barbara, Szot Maria. 1999. Program nauczania języka niemieckiego w klasach
I- III. Warszawa: WszPWN.
Stasiak, Halina. Program nauczania języka niemieckiego. Pierwszy i drugi etap edukacyjny.
(szkoła podstawowa – klasy 1-3 i IV-VI), Rea, dostęp 22.07.2014, adres IP: http://rea- sj.pl/
pub/File/download/Program_podst_1-6.pdf
Słowniki
Mały słownik języka polskiego PWN, 1989, pod red. S. Skorupki, Warszawa.
Źródła internetowe
http://tiemcenter.org/wp-content/uploads/sites/6/2012/05/Dell-Hymes-SPEAKING.pdf
(29.07.2014)
http://men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_2.pdf (24.07.2014)
http://www.pearson.pl/pub/angielski/uploaddocs/podstawa-programowa-z-komentarzami_
jezyki-obce.pdf (22.07.2014)
http://www.pearson.pl/angielski/dla-nauczycieli/reforma-edukacji/akty-prawne-i-rozporzadzenia-
men/nowa-podstawa-programowa-z-komentarzami-jezyki-obce-w-szkole.html
(29.07.2014)
http://www.filg.uj.edu.pl/documents/41616/27933359/Jakobson_pl.pdf (28.07.2014)
Rozporządzenia i ustawy
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 w sprawie dopuszczenia
do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania
podręczników oraz cofania dopuszczenia. Dz.U. Nr 89, Poz.730
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach
szkół Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17
Informator o egzaminie maturalnym z języka niemieckiego od roku szkolnego 2014/2015.
Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.