METODY, STRATEGIE ORAZ TECHNIKI NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ I ZAPAMIĘTYWANIA STOSOWANE W PROCESIE KSZTAŁCENIA KOMPETENCJI KOMUNIKACYJNEJ UCZNIÓW NA LEKCJI JĘZYKA OBCEGO

Authors

  • Sylwia Rapacka-Wojtala Katedra Językoznawstwa Niemieckiego i Stosowanego, Uniwersytet Łódzki

Abstract

Streszczenie:
Historia cywilizacji to historia edukacji, w której znaczącą rolę odgrywała umiejętność
komunikowania się. Dawała ona możliwość wymiany myśli, poglądów oraz informacji
na temat zdobyczy kultury i nauki, co stanowiło o jej dalszym rozwoju. ‘Teksty’
i ‘wypowiedzi’ stanowią zatem bazę dla rozwoju kompetencji komunikacyjnej, zwłaszcza
na lekcji języka obcego, a nauczyciele planując proces dydaktyczny, powinni dobierać
różnorodne metody, strategie oraz techniki nauczania i uczenia się oraz zapamiętywania,
aby stanowiły one pomoc w rozwijaniu wszystkich sprawności językowych potrzebnych
w procesie komunikacji.

References

Bibliografia

Altet Marguerite. 1997. Les pédagogies de l’apprentissage. Paris: PUF.

Arends Richard I. 1994. Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP.

Bachman Christian, Lindenfeld, Jacqueline, Simonin, Jacky. 1991. Langage et communications

socials. Paris: Hartier/ Credit/Didier.

Bausch Karl-Richard, Christ Herbert, Krumm Hans-Jürgen. 2003. Handbuch Fremdsprachenunterricht.

Tübingen und Basel: A Franke Verlag.

Bimmel Peter, Kast Bernd, Neuner Gerd. 1993. Arbeit mit Lehrwerklektionen. München: Goethe

Institut.

Bimmel Peter, Rampillon Ute. 2000. Lernautonomie und Lernstrategien. München: Goethe –

Institut.

Bruner Jerome Seymour. 1974. W poszukiwaniu teorii nauczania, tłum. E. Krasińska, Warszawa:

PIW.

Coste Daniel, North Brian, Sheils Joseph, Trim John. 2003. Europejski system opisu kształcenia

językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa: Wydawnictwo Centralnego

Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.

Filipiak Ewa. 2012. Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot:

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Fontana David. 1992. Psychology for Teachers. Basingstoke: Macmillan.

Fontana David. 1998. Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Zysk i S-ka.

Frick Rene, Mosimann Werner. 1997. Lernen ist lernbar. Eine Anleitung zur Arbeits- und Lerntechnik.

Cornelsen. Sauerländer: Verl. für Berufsbildung.

Galisson Robert, Puren Christian. 2001. La formation en qustion. Paris: CLE International.

Grotjahn Rüdiger. 1998. „Lernstile und Lernstrategien: Definition, Identifikation, unterrichtliche

Relevanz.“ Der Fremdsprachliche Unterricht - Französisch tom 34: 11-15.

Grotjahn Rüdiger. 2003. „Lernstile-Lernertypen“. Handbuch Fremdsprachenunterricht, red.

Bausch, Karl - Richard, Christ, Herbert, Krumm, Hans – Jürgen, 326 – 331. Tübingen und

Basel: A Franke Verlag.

Grucza Franciszek. 1978. Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka. Warszawa: Wydawnictwo

UW.

Grucza Franciszek. 1983. Zagadnienia metalingwistyki. Warszawa: PWN.

Gudjons Herbert. 2001. Handlungsorientiert lehren und lernen. Bad Heilbrunn: Verlag Julius

Klinkhardt.

Heuer Helmut. 1979. Grundwissen der englischen Fachdidaktik. Heidelberg: Quelle und Meyer.

Hymes Dell Hathaway. 1972. “On communicative competence”. Sociolinguistics, red. J.B. Pride,

J. Holmes, 269-293. London: Penguin.

Hymes Dell Hathaway. 1991. Vers la compétence de communication. Paris: Hatier – Crédif.

Jacobson Roman. 1989. W poszukiwaniu istoty języka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Jastrzębska, Elżbieta. 2011. Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym (na

przykładzie języka francuskiego), Kraków: Impuls.

Joyce Bruce R., Weil Marsha. 1986. Models of teaching. Englewood Cliffs N. J.: Prentice- Hall.

Jung Lothar. 2001. 99 Stichwörter zum Unterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag.

Komorowska Hanna. 2003. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Krumm Hans - Jürgen. 2003. „Lehr- und Lernziele“. Handbuch Fremdsprachenunterricht,

Bausch, Karl- Richard, Christ, Herbert, Krumm, Hans-Jürgen, 116-121. Tübingen und Basel:

A. Francke Verlag.

Krzyżewska Jadwiga. 1998. Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Cz. 1,

Suwałki: Agencja Usługowa „Omega”.

Kupisiewicz Czesław, Kupisiewicz Małgorzata. 2009. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN.

Kupisiewicz Czesław. 1978. Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa: PWN.

Kupisiewicz Czesław. 2006. Szkoła w XX wieku. Kierunki i próby przebudowy. Warszawa:

Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kupisiewicz Czesław. 2010. Szkice z dziejów dydaktyki. Kraków: Impuls.

Kuziak Michał. 2008. Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny. Warszawa, Bielsko-Biała: ParkEdukacja.

Lewandowski Teodor. 1990. Lingwistischen Wörtebuch. Wiesbaden: Quelle und Mayer.

Lohfert Walter. 1993. Kommunikative Spiele für Deutsch als Fremdsprache. Spielpläne und

Materialien für die Grundstufe. Ismaning: Max Hueber Verlag.

Łosiak Lidia. 2008. Bariery w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej na gruncie polskim.

W W stronę nowoczesnego nauczania języków obcych, red. Anton Niżegorodcew, 249. Kraków:

Tertium.

Maslow Abraham. 2013. Motywacja i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mißler Bettina. 1999. Fremdsprachenlernerfahrungen und Lernstrategien. Eine empirische

Unteruchung. Tübingen: Stauffenburg.

Nawroczyński Bogdan. 1961. Zasady nauczania. Wrocław: Ossolineum.

Neuner Gerhard. 2003. Vermittlungdmethoden: Historischer Überblick. W Handbuch Fremdsprachenunterricht,

red. Richard – Karl Bausch, Herbert Christ, Hans – Jürgen Krumm,

-234. Tübingen und Basel: A. Francke Verlag.

Okoń Wincenty. 1981. Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Okoń Wincenty. 2003. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie

Żak.

Okoń Wincenty. 2004. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie

Żak.

Oxford Rebecca L. 1999. Anxiety and the language learner: New insights. W Affect in Language

Learning, red. Jane Arnold, 58-68. Cambridge: Cambridge University Press.

Pfeiffer Waldemar. 2001. Nauka Języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: WAGROS.

Półturzycki Józef. 2002. Dydaktyka dla nauczycieli, Płock: Wyd. Naukowe NOVUM

Półturzycki Józef. 2014. Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Rampillon Ute. 1985. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. München: Hueber.

Rampillon Ute. 1991. „Fremdsprachen lernen – gewusst wie. Überlegungen zum Verständnis

und zur Vermittlung von Lernstrategien und Lerntechniken“. W Der Fremdsprachliche Unterricht

tom2: 248

Rampillon Ute, Zimmermann Günter. 1997. Strategien und Techniken beim Erwerb fremder

Sprachen. Ismaning: Hueber.

Rampillon Ute. 1985. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. München: Hueber.

Rampillon Ute. 1995. Lerntechniken. W Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. Richard-

Karl Bausch, Christ Herbert, Krumm Hans-Jürgen, 261-263. Tübingen und Basel:

A. Francke Verlag.

Rampillon Ute. 1999. Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning: Max Hueber

Verlag.

Rampillon Ute. 2003. Lerntechniken. W Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. Richard-

Karl Bausch, Christ Herbert, Krumm Hans-Jürgen, 340-344. Tübingen und Basel:

A. Francke Verlag.

Rapacka Sylwia, Lewandowska Małgorzata, Nawrotkiewicz Joanna. 2005. Hier und da. Język

niemiecki. Podręcznik z ćwiczeniami. Klasa 1. Warszawa: WSzPWN.

Rapacka Sylwia, Lewandowska Małgorzata, Nawrotkiewicz Joanna. 2005. Hier und da. Język

niemiecki. Podręcznik z ćwiczeniami. Klasa 2. Warszawa: WSzPWN.

Rapacka Sylwia, Lewandowska Małgorzata, Nawrotkiewicz Joanna. 2005. Hier und da. Język

niemiecki. Podręcznik z ćwiczeniami. Klasa 3. Warszawa: WSzPWN.

Rapacka Sylwia, Nawrotkiewicz Joanna, Lewandowska Małgorzata. 2004. Hier und da. Podręcznik

do nauki języka niemieckiego dla klasy I szkół ponadgimnazjalnych. Materiały do

testowania. Warszawa: WSzPWN.

Rapacka Sylwia. 2003. „Uczymy się poprzez współpracę” Post scriptum, WszPWN, Nr3/2003,

s.7-8.

Rapacka Sylwia. 2008. Program nauczania języka niemieckiego dla klas I-VI szkoły podstawowej.

Warszawa: WszPWN.

Rapacka Sylwia. 2009. Kompetencje komunikacyjne uczestników procesu glottodydaktycznego jako wyznaczniki jakości kształcenia języków obcych. W Interdyscyplinarność w glottodydaktyce.

Język – Literatura – Kultura, red. Aleksander Kozłowski, 405 – 417. Płock:

PRINTPAD.

Rapacka Sylwia. 2010. Program nauczania języka niemieckiego w klasach I-III gimnazjum.

Kurs kontynuacyjny. Zgodny z NPP. Warszawa: WszPWN.

Rapacka Sylwia. 2012. Program dla szkół ponadgimnazjalnych. Kurs podstawowy i kontynuacyjny

na podstawie serii Hier und da, zgodny z NPP. Warszawa: WszPWN.

Rapacka Sylwia. 2012. Warsztaty gimnazjalisty. Język niemiecki. Pisanie efektywne. Warszawa:

WszPWN.

Rapacka-Wojtala Sylwia. 2014. Rola nauczyciela (języków obcych) w kształceniu kompetencji

komunikacyjnej uczestników procesu dydaktycznego. W Glottodydaktyka -media - komunikacja.

Negocjowanie znaczeń. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne

cudzoziemców. T 21, red. Edyta Pałuszyńska, Beata Grochala, Iwona Dembowska- Wosik,

Magdalena Wojenka-Karasek, 99-109. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Silberman Mel. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Siuta Jerzy. 2009. Słownik psychologii. Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.

Solmecke Gert. 1997. Texte hören, lesen und verstehen. Berlin und München: Langenscheidt.

Sośnicki Kazimierz. 1948. Dydaktyka ogólna. Toruń: Księgarnia Naukowa - T. Szczęsny i S-ka.

Stern Hans Heinrich. 1983. Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: Oxford

University Press.

Szulc Aleksander. 1994. Słownik dydaktyki języków obcych. Warszawa: PWN.

Tönshoff Wolfgang. 2003. Lernerstrategien. W Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. Richard

Karl Bausch, Herbert Christ, Hans Jürgen Krumm, 331- 335. Tübingen und Basel:

A. Francke Verlag.

Wilczyńska Weronika. 1999. O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa - Poznań:

PWN.

Wołoszyn Stefan. 2009. Kultura umysłowa i reformy w epoce oświecenia. W Pedagogika.

Podręcznik akademicki. Część I., red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski. 115-130.

Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wołoszyn Stefan. 2009. Wychowanie w społeczeństwach pierwotnych. W Pedagogika. Podręcznik

akademicki. Część I. red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski. 77-80. Warszawa:

Wydawnictwo Naukowe PWN.

Woźniewicz Władysław. 1987. Kierowanie procesem glottodydaktycznym. Warszawa: PWN.

Zaczyński Władysław Piotr. 2002. Praca badawcza nauczyciela. Warszawa: WSiP.

Zawadzka Elżbieta. 2004. Nauczyciel języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.

[www 1] https://cytaty.eu/motyw/nauka.html [data dostępu: 09.09.2015]

[www 2] http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/edukacja;3896542.html [data dostępu: 10.03.2015]

[www 3] http://sjp.pwn.pl/doroszewski/edukacja;5425180.html [data dostępu: 09.03.2015]

Published

2016-08-11

Issue

Section

Articles