Kto jest kim w kondominium? Chwyty perswazyjne i narzędzia… retoryczne Grzegorza Brauna

Authors

  • Marcin Kosman Uniwersytet Jagielloński

Keywords:

Grzegorz Braun, komunikacja społeczna, perswazja, populizm, psychologia polityki

Abstract

DOI: 10.19251/sej/2019.9(3)

Streszczenie

Artykuł omawia wizerunek Grze­gorza Brauna w przestrzeni publicznej na bazie wypowiedzi w okresie wyborów pre­zydenckich i parlamentarnych w 2015 roku. Braun stał się osobą rozpoznawalną – przed wyborami znany był w stosunkowo herme­tycznych kręgach, wyłącznie jako reżyser czy publicysta. Kandydat deklarował po­glądy antydemokratyczne, monarchistyczne i wolnościowe, jednak – jak wykazała analiza jego wypowiedzi publicznych – daleko mu do miana populisty. Celem niniejszej pracy było również zbadanie narzędzi retorycznych i perswazyjnych, jakimi posługiwał się Braun oraz próba odpowiedzi na pytanie o rzeczy­wisty cel kandydatury Grzegorza Brauna.

References

Bibliografia

[www1] https://www.youtube.com/watch? v=_weGGZaHtTE

[www10] https://www.youtube.com/watch? v=gCvAnxYM5p0

[www11] https://www.youtube.com/watch? v=c9GXFqdUy_8

[www12] https://www.youtube.com/watch? v=-P0pRPkHiHg

[www13] https://www.youtube.com/watch? v=bw6NhfUZJzs

[www14] https://www.youtube.com/watch? v=qtarXkLPQsE

[www15] https://www.youtube.com/watch? v=i6I0oPbJUkw

[www16] https://www.youtube.com/watch? v=UZoNBervXa4

[www17] https://www.youtube.com/watch? v=M0APZ9fLim8

[www18] https://www.youtube.com/watch? v=YtI-_Q88y88

[www19] http://suwerennosc.blogspot.com/2015/08/program-wyborczy-ko¬mitetu-wyborczego.html

[www2] https://www.youtube.com/watch? v=cVpo7ljDz4Q&t=191s

[www3] https://gloria.tv/video/9qRAavEnbtez4GkzTP8W7taKE

[www4] https://www.youtube.com/watch? v=66fCK0CzTiM

[www5] https://gloria.tv/video/fqFgFry2LVNd4TWtE3znrh6kN

[www6] https://www.youtube.com/watch? v=durrSwe5WXw

[www7] https://sjp.pl/kondominium

[www8] https://www.youtube.com/watch? v=jahFCe9V_F8

[www9] http://www.dziennik.com/publicystyka/artykul/brakuje-nad-wisla-glo¬su-polonii

Biesaga Monika. 2016. „Drugie życie leminga we współczesnej polszczyźnie”. Polonica numer XXXVI.

Bobrowska Anita, Garska Maria. 2012. „Elementy kreacji wizerunku podmiotu politycznego w rzeczywistości wyborczej”. Colloquium, numer II.

Braun Grzegorz 2015 (f). „Rządy rabusiów i paserów”. Uważam Rze, numer 3/161.

Braun Grzegorz, Piński Jan. 2014. Kto tu rządzi? Rozmawiał – Jan Piński. Warszawa: Wydawnictwo Bollinari Publishing House.

Braun Grzegorz. 2015a. „Przegląd judeorealistyczny (2)”. Opcja na Prawo numer 1/138.

Braun Grzegorz. 2015b. „Pan od historii po liftingu”. Uważam Rze Historia numer 6/39.

Braun Grzegorz. 2015c. „Świątynia opaczności? ”. Polonia Christiana numer 45.

Braun Grzegorz. 2015d. „Wizy dla Amerykanów”. Uważam Rze numer 1/159.

Braun Grzegorz. 2015e. „Czy będziemy umierać za Paryż? ”. Uważam Rze numer 2/160.

Braun Grzegorz. 2016. Stałe warianty gry. Warszawa: Prohibita.

Dudek Gabriela. 2013. „Perswazja w ujęciu polskich i rosyjskich językoznaw¬ców. Przegląd stanowisk”. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Humanistyczne tom I, numer VI.

Fras Janina. 2005. Komunikacja polityczna: wybrane zagadnienia gatunków i języka wypowiedzi. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.

Głowiński Michał. 1972. „Peryfrazy współczesne”. Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja numer III.

Habrajska Grażyna. 2005. „Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica tom VII, numer II.

Haraszkiewicz-Niewczas Małgorzata. 2007. „Wizerunek Żyda we współcze¬snych mediach”. Media, Kultura, Społeczeństwo tom II, numer I.

Horzela Maria. 2016. Wizerunek Grzegorza Brauna. W Wybory prezydenckie 2015 Analiza wizerunkowa, red. Waldemar Wojtasik i Anna Robak. Jaworzno: Wy¬dawnictwo Dyskurs.

Kacperska Magdalena. 2016. „Wybory prezydenckie 2015 – kandydaci i ich programy gospodarcze”. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne numer IV.

Kamińska-Szmaj Irena. 2001. Słowa na wolności: język polityki po 1989 roku: wypowiedzi, dowcip polityczny, słownik inwektyw. Wrocław: Wydawnictwo Europa.

Klepka Rafał. 2016. „Funkcje i potencjał informacyjny sloganu w hasłach wyborczych kandydatów na prezydenta RP w 2015 roku”. W Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym. Teoria i praktyka, red. Hanna Batorowska, Zbigniew Kwiasowski. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

Kochan Marek. 2002. Slogany w reklamie i polityce. Wrocław: Wydawnictwo TRIO.

Kołodziej Szymon. 2015. „Wizerunek polityczny Andrzeja Dudy w prezydenc¬kiej kampanii wyborczej Prawa i Sprawiedliwości w 2015 roku”. Studia Politicae Universitatis Silesiensis tom XV.

Lange Michał. 2005. „Perswazja czy manipulacja? na przykładzie wybranych wypowiedzi sejmowych”. Prace Językoznawcze tom XVII, numer I.

Lizończyk Izabela. 2011. „Today. Tomorrow. Toyota. Językowa analiza sloga¬nów reklamowych w przemyśle samochodowym”. Kultura i Polityka: Zeszyty naukowe Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie numer X.

Łopacińska Ludmiła, Wnuk Urszula. 2004. „Analiza indeksu mglistości tekstu w raportach ewaluacyjnych strategicznych programów badawczych w obszarze inno¬wacji technicznych”. E-mentor numer V.

Muecke Douglas Colin. 1986. „Ironia: podstawowe klasyfikacje”. Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej tom LXXVII, numer I.

Ożóg Kazimierz. 2004. Język w służbie polityki: językowy kształt kampanii wyborczych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Pakulski Jan. 2016. „Ruchy populistyczne i degeneracja elit przywódczych – analiza weberowska”. Zoon Politikon tom VII.

Suchanek Lucjan. 2016. „Kultura masowa w Rosji i radziecki eksperyment antropologiczny”. Kultura Słowian. Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU tom XII.

Wójtowicz Magdalena. 2013. „Semantyka i funkcje liczby trzy w wybranych gatunkach literatury ludowej. Międzynarodowa Konferencja Naukowa” W W kręgu problemów antropologii literatury, red. Wanda Supa. Białystok: Wydawnictwo Uni¬wersytetu w Białymstoku.

Wrześniewska-Pietrzak Marta, Kołodziejczak Małgorzata. 2017. „Jak rozwalić system – populistyczny dyskurs polityczny na przykładzie wypowiedzi Pawła Kukiza”. Etnolingwistyka tom XXIX.

Published

2019-08-02

Issue

Section

Articles