Uniwersytet – przestrzeń budowania wspólnoty i zaufania

Authors

  • Stanisław Chrobak Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Wydział Nauk Pedagogicznych

Keywords:

person, truth, university, community, trust

Abstract

DOI: 10.19251/sej/2020.11(1)

The University is constantly subject
to a process of intense transformations. The
diversity of social needs and expectations
towards university education requires that
the academic community analyzes its current
status, the challenges of the future
and considers initiatives that address these
challenges. Thus, emphasizing the significance
of universitas, according to which it is
a community of teaching and learning: universitas
studiorum et studentium, it is worth
asking the question how to build this community and not to lose fundamental values
in massive studies. The University fulfills
its own purpose when, being in a specific
community of people and with the help
of scientific creative and research means,
it leads to the fact that a person develops
and his or her versatile spiritual potential is
released. The potential of mind, will, heart;
formation of the whole person.

References

Antonowicz, Dominik. 2005. Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Benedykt XVI. 2007. Niech św. Augustyn będzie dla nas wzorem dialogu wiary i rozumu. Spotkanie ze wspólnotą akademicką na dziedzińcu uniwersytetu. L’Osservatore Romano. Wydanie polskie, nr 6(294), 12-14.

Benedykt XVI. 2008. Papież nie narzuca wiary, lecz zachęca do szukania prawdy. Przemówienie Benedykta XVI do wspólnoty rzymskiego uniwersytetu La Sapienza, L’Osservatore Romano. Wydanie polskie, nr 3(301), 12-17.

Goćkowski, Janusz, Anna Woźniak. 2003. Tożsamość i żywotność uniwersytetu. Problem charakteru tradycji życia akademickiego. W: Uniwersytet – między tradycją a wyzwaniami współczesności, red. Andrzej Ładyżyński, Jacek Raińczuk, 121-148. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Goćkowski, Janusz. 1998. Funkcjonalność uniwersytetu w perspektywie długiego trwania. W: Idea uniwersytetu u schyłku tysiąclecia, red. Helena Żytkowicz, 21-48. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Górniewicz, Józef i Paweł Piotrowski. 2014. Uniwersytet jako źródło wartości kultury. Olsztyn: Pracownia Wydawnicza EISet.

Gutowski, Piotr. 2005. Katolickie uniwersytety a ideał pełnej prawdy. Znak 606(11), 43-57.

Jan Paweł II. 1998. Encyklika Fides et ratio. Poznań: Pallottinum.

Jan Paweł II. 2010. Przemówienie do profesorów i studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Częstochowa, 6 czerwca 1979 r. W: Gaude Mater Polonia. Pierwsza pielgrzymka, czerwiec 1979 r., red. Andrzej Sujka, 173-176. Kraków: Wydawnictwo M.

Kościelniak, Cezary. 2015. Uniwersytet, rozwój, kultura. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Lekka-Kowalik, Agnieszka. 2006. O dostojeństwie uniwersytetu – raz jeszcze. Ethos, 3(75), 162-174.

Magna Charta Universitatum, Bologna, Italy September 18, 1988. http://www.aic.lv/bolona/Bologna/maindoc/magna_carta_univ_.pdf (28.01.2019). Wielka Karta Uniwersytetów. http://ekspercibolonscy.org.pl/ekspercibolonscy.org.pl/sites/ekspercibolonscy.org.pl/files/KARTA%20UNIWERSYTET%25C3%2593W%20EUROPEJSKICH%20EUA.pdf.

Moulin, Léo. 2002. Średniowieczni szkolarze i ich mistrzowie, tłum. Halina Lubicz-Trawkowska. Gdańsk-Warszawa: Wydawnictwo Marabut.

Murawska, Anna. 2018. Uniwersytet jako przestrzeń życia w ideach. Rocznik Lubuski, T. 44, cz. 2, 119-127.

Musiał, Kazimierz. 2013. Uniwersytet na miarę swego czasu. Transformacja społeczna w dobie postindustrialnej a zmiany w szkolnictwie wyższym krajów nordyckich. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Przecławska, Anna. 1998. Uprawianie nauki istotą kształcenia uniwersyteckiego. W: Idea uniwersytetu u schyłku tysiąclecia, red. Helena Żytkowicz, 161-162. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Readings, Bill. 1999. The University in Ruins. London: Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.

Readings, Bill. 2017. Uniwersytet w ruinie. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Salmonowicz, Stanisław. 1998. Między hierarchicznością, feudalizmem a brakiem dobrych obyczajów w nauce. W: Idea uniwersytetu u schyłku tysiąclecia, red. Helena Żytkowicz, 53-61. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Semków, Jerzy. 2003. Tożsamość uniwersytetu wobec kryzysu wartości świata ponowoczesnego. W: Uniwersytet – między tradycją a wyzwaniami współczesności, red. Andrzej Ładyżyński, Jacek Raińczuk, 45-52. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sławek, Tadeusz. 2009. Uniwersytet i to, co między ludźmi. Nauka 2, 23-36.

Stróżewski, Władysław. 1992. W kręgu wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Sułkowski, Łukasz. 2016. Kultura akademicka. Koniec utopii?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Sztompka, Piotr. 2007. Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Tischner, Józef. 1984. Etyka wartości i nadziei. W: Wobec wartości, red. Dietrich von Hildebrand, Jan A. Kłoczowski, Józef Paściak, Józef Tischner, 55-149. Poznań: Wydawnictwo „W drodze”.

Published

2020-10-15

Issue

Section

Articles