The effectiveness of social rehabilitation in the spirit of the preventive system: research in the Salesian Youth Educational Centers in Poland.

Authors

  • Bogdan Stańkowski Akademia Ignatianum w Krakowie

Abstract

In this article, the author addresses the problem of the effectiveness of social rehabilitation interactions in Salesian Youth Educational Centers in Poland. The
first part of the article presents the issue of the effectiveness of youth social rehabilitation in the literature. The rest of the article emphasizes the originality of the Salesian preventive system in social rehabilitation conditions and presents determinants of the effectiveness of social rehabilitation in the Salesian context. In the second part of the article, the author discusses the methodological assumptions of his research and presents synthetically the most important conclusions from empirical research.

References

Bałandynowicz, Andrzej. 2002. Probacja – system sprawiedliwego karania. Warszawa: FC Mullers Lex Utilis.

Bałandynowicz, Andrzej. 2011. Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, 2 wyd. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.

Bałandynowicz, Andrzej. 2001. Rodzina, sąsiedztwo i dewiacja młodzieży. W: Dewiacje wśród młodzieży. Uwarunkowania, profilaktyka, red. Bronisław Urban, 241-258.

Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bartkowicz, Zdzisław. 2013. Agresywność, kompetencje społeczne i samoocena resocjalizowanych nieletnich a ich przestępczość w okresie dorosłości. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Bartkowicz, Zdzisław, Wojnarska, Anna, Węgliński, Andrzej. 2013. Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Borsi, Mara. 2015. Credo nell’assistenza Salesiana. Dostęp: 28.03.2015. http://www.donboscoland.it/articoli/articolo.php?id=129450

Bosko, Jan. 1877. System prewencyjny w wychowaniu młodzieży (Regulamin dla domów

Towarzystwa św. Franciszka Salezego). Turyn: Drukarnia Salezjańska.

Braido, Pietro. 2003. Don Bosco prete dei giovani nel secolo delle libertà, vol. I. Roma: LAS.

Braido, Pietro. 2015. Il Sistema preventivo di don Bosco alle origini (1841-1862). Il cammino

del „preventivo” nella realtà e nei documenti. Dostęp: 30.03.2015. http://sangiovannibosco.net/RSS/Docs/volume27/27_anno14_num2-0255-0320.pdf

Braido, Pietro. 1998. Prevenire non reprimere. Il Sistema Educativo di Don Bosco. Roma: LAS.

Buksik, Dariusz. 2010. Znaczenie kształtowania religijności w funkcjonowaniu dojrzalej osobowości. W: Religia w procesie resocjalizacji, red. Piotr Gołdyn, 9-19. Konin:

Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Koninie.

Coelho, Ivo. 2006. The Preventive system as philosophy and method. Journal of Philosophy and Education 17/1, 67-80.

Desramaut, François. 1990. Ksiądz Bosko i życie duchowe. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Dicastero per la Pastorale Giovanile Salesiana. 2015. La Pastorale Giovanile Salesiana.

Quadro di riferimento fondamentale. Dostęp: 15.05.2015. http://www.exallievidonbosco.com/area-download/doc_view/49-lapastorale-giovanile-salesiana

Fidelus, Anna. 2011. Praca nad osobistą i społeczną tożsamością jednostki podstawą oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. W: Tożsamość osobowa

dewiantów a ich reintegracja społeczna, cz. I, red. Anna Kieszkowska, 293-304. Kraków: Impuls.

Franczak, Kazimierz, Żakieta, Katarzyna. 2009. Religia i duchowość w procesie resocjalizacji osadzonych w zakładach karnych. W: W stronę readaptacji społecznej, red.

A. Fidelus, 90-101. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie.

Frisoli, Pierfausto. 2015. Riflessioni e proposte dei salesiani di don Bosco in Italia. Dostęp: 17.04.2015. http://www.donboscoland.it/articoli/articolo.php?id=2187

Giovanni Paolo II. 2015. Lettera Iuvenum Patris del Sommo Pontefice Giovanni Paolo II nel Centenario della morte di San Giovanni Bosco. Dostęp: 20.02.2015. http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/letters/1988/documents/hf_jp-ii_let_19880131_iuvenum-patris_it.html

Góralczyk, Ewa. 2011. Diagnoza społeczna funkcjonowania Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii z uwzględnieniem form pracy i pomocy wychowankom. Analiza potrzeb

i problemów wychowanków oraz kadry ośrodków, Wydział Resocjalizacji i Socjoterapii ORE, Warszawa 2011, s. 21. Dostęp: 29.04.2015. www.ore.edu.pl

Groppo, Mario. 1994. Educazione e riabilitazione. Modello medico e modello pedagogico a confronto. W: Professione educatore. L’operatore socio-psico-pedagogico, red. Mario Groppo, 101-110. Milano: Vita e Pensiero.

Grządziel, Dariusz. 2014. Educare il carattere. Roma: LAS.

Gucwa-Porębska, Katarzyna. 2015. Formy wsparcia dla osób skazanych przedterminowo opuszczających zakłady karne. Kraków: Impuls.

Heine, Marek. 2004. Efektywność resocjalizacji i niektóre jej uwarunkowania. W: Dewiacyjne aspekty współczesnego świata, red. M. Prokosz, 40-48. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kalinowski, Marian. 1998. Salezjańska pedagogika resocjalizacyjna. Otwock: Otwockie Towarzystwo Naukowo-Kulturalne.

Kalniuk, Tomasz. 2009. Grupa ewangelizacyjna w resocjalizacji. Pedagogika społeczna 2, 147-156.

Konopczyński, Marek. 2013. Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej. Warszawa: Pedagogium – Wyższa

Szkoła Nauk Społecznych.

Konopczyński, Marek. 2009. Pedagogika społeczna – oblicza resocjalizacji. Warszawa: Pedagogium.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483).

Kuczkowski, Stanisław. 1998. Psychologia religii. Kraków: WAM.

Kudlak, Grzegorz. 2014. Przesłanki pracy resocjalizacyjnej w aspekcie wielowymiarowego podejścia do osoby ludzkiej. Seminare 1, 117-129.

Kusztal, Justyna. 2008. System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i w Niemczech. Kraków: WAM.

Kutarňa, Jozef. 2015. Aktualizacja systemu prewencyjnego Księdza Bosko – czy jest ona potrzebna?. Forum Pedagogiczne 2, 181-186.

Lipkowski, Otton. 1987. Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Majka, Józef. 2005. Wychowanie chrześcijańskie – wychowaniem persponalistycznym. W: Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów, red. Franciszek Adamski, 155-168. Kraków: WAM.

Minkiewicz, Marzena, Woś, Ewa. 2003. Salezjański Ośrodek Wychowawczy św. Jana Bosko w Trzcińcu. Seminare 19, 369-384.

Mion, Renato, Pieroni, Vittorio. 2002. Ragazzi difficili. Misure a sostegno/accompagnamento. Ortona: Grafica SIVA.

Motto, Francesco. 2015. Elementi di attualità nel Sistema Preventivo di Don Bosco. Dostęp: 30.03.2015. http://www.donboscoland.it/articoli/articolo.php?id=4038

Motto, Francesco. 2000. Un sistema educativo sempre attuale. Leuman (Torino): Elle di Ci.

Mudrecka, Irena. 2013. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności nieletnich jako cel oddziaływań resocjalizujących. W: Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach

wolnościowych, red. Zdzisław Bartkowicz, Anna Wojnarska, Andrzej Węgliński, 149-159. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Mudrecka, Irena. 2004. Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej. Opole: Uniwersytet Opolski.

Opora, Robert. 2012. Sposoby pomiaru efektywności resocjalizacyjnej. W: Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, red. Bronisław Urban, Marek Konopczyński,

-76. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Orlando, Vito. 2007. Strutture residenziali per minori e qualità del servizio sociopedagogico. Roma: LAS.

Ostrowska, Krystyna. 2008. Psychologia resocjalizacyjna – w kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa: Wydawnictwo „Fraszka Edukacyjna”.

Petitclerc, Jean Marie. 2015. I valori più significativi del Sistema Preventivo. Dostęp: 26.03.2015. http://www.donboscoland.it/articoli/articolo.php?id=124443

Pol, Jan Dezyderiusz. 2002. Czy postawy religijne mogą sprzyjać resocjalizacji skazanych?. Seminare 18, 489-497.

Pospiszyl, Kazimierz. 1998. Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Pytka, Lesław. 1995. Pedagogika resocjalizacyjna – wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo WSPS.

Radochoński, Mieczysław. 1998. Wybrane determinanty ciągłości zaburzeń antyspołecznych. W: Problemy współczesnej patologii społecznej, red. Bronisław Urban, 25-55.

Kraków: Wydawnictwo UJ.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych

przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz. 532).

Siboldi, Rosangela. 2014. Giovani costruttori della civiltà dell’amore. Segni di speranza e responsabilità educativa. Rivista di Scienze dell’Educazione 3, 346-368.

Siemionow, Justyna. 2010a. Ewaluacja oddziaływań resocjalizacyjnych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 8, 28-31.

Siemionow, Justyna. 2010b. Możliwości oceny oddziaływań resocjalizacyjnych prowadzonych wobec nieletnich. Probacja 2, 105-112.

Siemionow, Justyna. 2011. Niedostosowanie społeczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność. Warszawa: Difin.

Stańkowski, Bogdan. 2016a. Comunità educative per minori nel contesto salesiano in Italia.

W: Salezjańska Ars Educandi, red. Karolina Kmiecik-Jusięga, Bogdan Stańkowski, 269-289. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM.

Stańkowski, Bogdan. 2018. Efektywność resocjalizacji w salezjańskich Młodzieżowych

Ośrodkach Wychowawczych w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM.

Stańkowski, Bogdan. 2016b. Giovanni Bosco and Young People in the Master-Apprentice Relationship Perspective: Upbringing Implication in View of Work with Socially

Maladjusted Youth. Journal of Salesian Studies December 8, vol. 17, 133-140.

Stańkowski, Bogdan. 2015a. Pedagogizacja rodziców osób nieletnich niedostosowanych społecznie. Szkice Humanistyczne 3-4, 167-180.

Stańkowski, Bogdan. 2015b. Per una pedagogia di ricupero dei ragazzi disadattati – l’esperienza salesiana nel contesto italiano. Seminare 3, 69-79.

Stańkowski, Bogdan. 2015c. Prevenzione salesiana e rieducazione dei ragazzi socialmente disadattati nel contesto polacco. Indagine interpretativa e prospettica. Kraków: Akademia Ignatianum.

Stańkowski, Bogdan. 2014. Specificity of the Salesian social rehabilitation upon the example of ‘Dom Bosko’ in Gostwica. W: Sociální pedagogika ve službě člověku a společnosti, red. Silvia Neslušanová, Ingrid Emmerová, Ewa Jarosz, 848-860. Brno: Institut mezioborových studií.

Statut Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Rzepczynie. 2015. Dostęp: 27.04.2015.

http://www.mow-rzepczyno.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=76:statut&catid=14:sample-data-articles

Szymanowska, Aleksandra. 2003. Wpływ „czynników ryzyka” na przestępczość młodzieży. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego 1(17), 80-97.

Śliwerski, Bogusław. 2015. Miejsce systemu wychowania prewencyjnego według Jana Bosko we współczesnej systematyce myśli pedagogicznej. Forum Pedagogiczne 2, 145-169.

Śliwerski, Bogusław. 2003. Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.

Urban, Bronisław. 2007. Ocena rezultatów resocjalizacji. W: Resocjalizacja cz. 1., red.

Bronisław Urban, Jan M. Stanik, 313-317. Warszawa: PWN.

Vettorato, Giuliano. 2014. „Shalom”. Comunità di vita. Report di ricerca. Verona: QuiEdit.

Węgliński, Andrzej. 2000. Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Analiza pedagogiczna. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Zdybicka, Zofia. 1988. Religia i religioznawstwo. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Published

2020-10-15

Issue

Section

Articles