The techniques of „survival” in teacher’s profession as an element of a hidden agenda of an education institution

Authors

  • Renata Brzezińska Kolegium Jagiellońskie Toruńska Szkoła Wyższa

Keywords:

teacher, a hiden agenda of an educational institution, interpersonal relationships, types of behaviour within teaching staff

Abstract

He following paper illustrates the research results from group discussions that were run among 32 teachers from Cuiavian-Pomeranian Province in 2016. Theircontent regards one of the elements of a hidden agenda of educational institution, which are represented by interpersonal relationships within teaching staff. All the experiences gained by teachers in educational institutions enabled us to reveal some methods that create a sort of „survival technique” within a complex reality of everyday relations among teaching staff. The teachers discussed how do they deal with toxic relations within the teaching staff, pointing out different types of bahavioral strategies.

References

Bauman, Teresa. 1993. Ukryte aspekty edukacji, W: Kontestacje pedagogiczne, red. Bogusław Śliwerski. Kraków: Impuls.

Brzezińska, Renata. 2018. Co się dzieje w pokoju nauczycielskim? Kultura relacji Interpersonalnych. Włocławek: Wydawnictwo Kujawskiej Szkoły Wyższej.

Brzezińska Renata. 2016. The autonomy of Teacher in Philosophical and Social Paradigms of Parhesia. Journal of Education and Training Stadies, Redfam Publishing, Oregon: vol. 4, No.3, 133-137.

Brzezińska, Renata i Artur Brzeziński. 2015. Pokój nauczycielski –inspirujący czy toksyczny?

Kultura relacji społecznych a jakość edukacji w placówce oświatowej, W: Edukacja wczoraj –dziś- jutro. Edukacja w dialogu pokoleń i budowaniu lepszej przyszłości,

red. Elżbieta Sałata,

Małgorzata Mazur, Justyna Bojanowicz, 513-527. Radom: Radomskie Towarzystwo Naukowe.

Foucault, Michael. 2012. Hermeneutyka podmiotu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Gordon, Tomasz. 1995. Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Handy, Charles. 1997. Kultura szkoły i jej znaczenie, W: Współczesne trendy i koncepcje w zarządzaniu oświatą, red. Danuta Elsner, Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Janowski, Andrzej, 1995, 1998. Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.

Kołodziejczak, Hanna. 2007. Komunikowanie się w radzie pedagogicznej. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Kupieckiej.

Krawcewicz, Stanisław. 1973. Współpraca i współżycie w zespołach nauczycielskich. Warszawa: PWN.

Krzychała, Sławomir. 2008. Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Krzychała, Sławomir i Beata Zamorska B. 2008.Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Łypacewicz, Stanisław. 1975. Kształtowanie stosunków międzyludzkich. Warszawa: Instytut Wydawniczy CRZZ.

Marek, Janusz. 1993. Ukryty program szkoły. Kwartalnik Pedagogiczny,1, 144.

Pilch, Tadeusz. 2003. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Retter, Hein. 2005. Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,

Schein, Edgar. 1997. Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey –Bass

Published

2020-10-15

Issue

Section

Articles