Application of a mind map at work with early school children

Authors

Keywords:

mind map, child development, working with early school children

Abstract

10.19251/sej/2020.12(7)

The article deals with the use of the idea created and disseminated by T. Buzan to mind map  in work with early school children.

The benefits of using mind maps in the  teaching and learning process are a strong argument to organize, record and articulate thoughts in this form. Visualizing information in the form of a mind map (created on a sheet of paper or using a computer program) supports children's thought processes, promotes the development of imagination, memory and creativity.

References

Buzan, Tony. 2019. Mistrzowskie mapowanie myśli. Podręcznik użytkownika najpotężniejszego narzędzia rozumowania. Gliwice: One Press Power Helion.

Collins, Allan M i Ross Quillian. 1969. Retrieval Time From Semantic Memory. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior. Elsevier, t.8, 240-247.

Davies, Martin. 2010. Concept mapping, mind mapping and argument mapping: what are the differences and do they matter? Springer Science+Business Media B.V. ,DOI 10.1007/s10734-010-9387-6 (dostęp 14.05.2020)

Farrand, Paul i Fearzana Hussain i Enid Hennessy. 2002. The efficacy of the ‘mind map’ study technique, Medical Education. Blackwell Science Ltd, nr 36, 426-431. (dostęp 14.05.2020)

Haber, Ralph. 1970. How We Remember What We See. Scientific American, 104-112.

Kamza, Anna. 2014. Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. W: Niezbędnik dobrego nauczyciela, red. Anna Izabela Brzezińska. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Marynowicz-Hetka, Ewa. 1987. Dziecko w rodzinie problemowej. Pomoc w rozwoju. Warszawa: Inst. Wydawniczy Związków Zawodowych.

Paivio, Allan. 1983. The empirical case for dual coding. In J. Yuille (Ed.), Imagery, memory and cognition. Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum. 307-322.

Radomski, Andrzej. 2019. O zastosowaniu map myśli w nauce i edukacji. Kultura i Historia”, nr 36, 1-16.

Waloszek, Danuta. 2014. Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole. Warszawa: Żak.

Wiejak, Katarzyna. 2010. Prawidłowości rozwoju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W: Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji małego dziecka, red. Teresa Parczewska. Lublin: UMCS.

Published

2020-12-29

Issue

Section

Articles