ISTOTA I ZNACZENIE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
DOI:
https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.2(14)Słowa kluczowe:
wczesne wspomaganie rozwoju, terapia, terapeutaAbstrakt
Prezentowany artykuł wyjaśnia kwestie terminologiczne dotyczące wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Autorka przedstawia zasady i sposoby organizowania WWR skierowanych do dzieci i ich rodzin. Jednym istotnych zagadnień poruszanych w tekście jest osoba terapeuty (jego kompetencje, pożądane cechy) oraz działalność związana z tworzeniem przestrzeni do pracy z najmłodszymi uczestnikami procesu terapeutycznego. Celem artykułu było ukazanie jak ważna jest efektywna praca specjalistów oraz odpowiednie przygotowanie rodziców podczas procesu wspierania dziecka w codziennym pokonywaniu trudności i barier.
Bibliografia
Abramowska B.E., 2009. Twoje dziecko jest inne ...: informacje i porady praktyczne dla rodziców dzieci zagrożonych niepełnosprawnością bądź dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku 0-7 lat. Wydawca: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.
Ayres J.A., 1991. Sensory integration and Child, Western Psychological Services, Los Angeles.
Babiuch M., 2002. Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów. Warszawa: WSiP.
Bera A., Baśniowa przestrzeń Sali Doświadczania Świata jako miejsce recepcji uniwersalnych wartości międzyludzkich. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania. Nr I/2020(34) s. 38-55.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., 2004. Uczeń z dysleksja w szkole. Gdynia: Operon.
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda W, Shcrbomc w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa 1994.
Bogdanowicz M: Integracja percepcyjno-motoryczna: teoria-diagnoza-terapia. CMPP-P, Warszawa 1997.
Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Wydawnictwo Harmonia, Warszawa 2004.
Cytowska B., Winczura B., 2006. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Impuls.
Gasińska M., Gazurek D., 2001: Usprawnianie ruchowe według koncepcji NDT-Bobath, [w:] Podstawy diagnostyki i rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. red. C. Szmigiel. T. 2. Kraków.
Gluźniewicz J., Strzelczyk U., 2006. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego, „Kwartalnik Nauczycielski”, nr 21–22.
Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., 2000. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSIP.
Kielin J., 2003. Jak Pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Korczak J., Trzeba to zrozumieć, w: Janusz Korczak w getcie. Nowe źródła, Warszawa 1983.
Knill Ch., Dotyk i Komunikacja, Wydawnictwo: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 1995.
Kulczycki M., Arteterapia i psychologia kliniczna, „ Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej we Wrocławiu”, 1990, nr 57, s.13.
Lewandowska-Kidoń T., Skałbania B., 2019. Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Warszawa: Impuls.
Obuchowska I., 1997. Wspomaganie rozwoju emocjonalnego: refleksje i propozycje, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja, red. B. Kaja, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz.
Stefańska - Klar R., Wczesna interwencja terapeutyczna – nadzieja i szansa na lepsze jutro. „Światło i Cienie” 1997, 3, s. 11-13.
Piaget J., 2006. Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN.
Piaget J., 1966. Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa: PWN, Warszawa.
Podgórska-Jachnik D., 2009. Uzasadnienie potrzeby wczesnych oddziaływań wspomagających rozwój dziecka jako jednego z głównych kierunków rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej. Niepełnosprawność nr 1,s. 91-102.
Rafał-Łuniewska J., 2011. Materiały ORE: Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka w polskim prawie oświatowym. http://www.ore.edu.pl [11.08.2020].
Serafin T., 2005. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Warszawa; MENiS.
Strykowski W., 2003. Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy. Poznań: eMPi2.
Śliwerski B., 2010. Myśleć jak pedagog. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Twardowski A., 2012. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wydawnictwo UAM, Poznań.
Wiśniewska M., 2008. Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Impuls, Kraków.