THE ESSENCE AND IMPORTANCE OF EARLY SUPPORT FOR CHILD DEVELOPMENT

Authors

  • Dagna Czerwonka Toruńska Szkoła Wyższa w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.2(14)

Keywords:

early child development support, therapy, therapist

Abstract

The presented article explains the terminological issues related to early child development support. The author presents the principles and methods of organizing WWR aimed at children and their families. One of the important issues raised in the text is the person of the therapist (his competences, desired features) and activities related to creating a space to work with the youngest participants in the therapeutic process. The aim of the article was to show the importance of effective work of specialists and proper preparation of parents in the process of supporting the child in overcoming difficulties and barriers every day.

References

Abramowska B.E., 2009. Twoje dziecko jest inne ...: informacje i porady praktyczne dla rodziców dzieci zagrożonych niepełnosprawnością bądź dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku 0-7 lat. Wydawca: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.

Ayres J.A., 1991. Sensory integration and Child, Western Psychological Services, Los Angeles.

Babiuch M., 2002. Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów. Warszawa: WSiP.

Bera A., Baśniowa przestrzeń Sali Doświadczania Świata jako miejsce recepcji uniwersalnych wartości międzyludzkich. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania. Nr I/2020(34) s. 38-55.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., 2004. Uczeń z dysleksja w szkole. Gdynia: Operon.

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda W, Shcrbomc w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa 1994.

Bogdanowicz M: Integracja percepcyjno-motoryczna: teoria-diagnoza-terapia. CMPP-P, Warszawa 1997.

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Wydawnictwo Harmonia, Warszawa 2004.

Cytowska B., Winczura B., 2006. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Impuls.

Gasińska M., Gazurek D., 2001: Usprawnianie ruchowe według koncepcji NDT-Bobath, [w:] Podstawy diagnostyki i rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. red. C. Szmigiel. T. 2. Kraków.

Gluźniewicz J., Strzelczyk U., 2006. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego, „Kwartalnik Nauczycielski”, nr 21–22.

Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., 2000. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSIP.

Kielin J., 2003. Jak Pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Korczak J., Trzeba to zrozumieć, w: Janusz Korczak w getcie. Nowe źródła, Warszawa 1983.

Knill Ch., Dotyk i Komunikacja, Wydawnictwo: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 1995.

Kulczycki M., Arteterapia i psychologia kliniczna, „ Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej we Wrocławiu”, 1990, nr 57, s.13.

Lewandowska-Kidoń T., Skałbania B., 2019. Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Warszawa: Impuls.

Obuchowska I., 1997. Wspomaganie rozwoju emocjonalnego: refleksje i propozycje, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja, red. B. Kaja, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz.

Stefańska - Klar R., Wczesna interwencja terapeutyczna – nadzieja i szansa na lepsze jutro. „Światło i Cienie” 1997, 3, s. 11-13.

Piaget J., 2006. Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN.

Piaget J., 1966. Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa: PWN, Warszawa.

Podgórska-Jachnik D., 2009. Uzasadnienie potrzeby wczesnych oddziaływań wspomagających rozwój dziecka jako jednego z głównych kierunków rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej. Niepełnosprawność nr 1,s. 91-102.

Rafał-Łuniewska J., 2011. Materiały ORE: Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka w polskim prawie oświatowym. http://www.ore.edu.pl [11.08.2020].

Serafin T., 2005. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Warszawa; MENiS.

Strykowski W., 2003. Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy. Poznań: eMPi2.

Śliwerski B., 2010. Myśleć jak pedagog. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Twardowski A., 2012. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wydawnictwo UAM, Poznań.

Wiśniewska M., 2008. Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Impuls, Kraków.

Published

2021-12-15

Issue

Section

Articles