Paradigms in teacher education and training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.1(8)

Keywords:

paradigm, professional development, teacher

Abstract

The article addresses the issue of teacher education and professional development. The multidimensionality of the education process for paradigms found in didactics has been shown.

The classification of paradigms by D. Klus-Stańska was used, describing how teachers' knowledge and skills are improved. Based on three models of teacher education: adaptive techniques, reflective practices and transformative intellectual, it has been established that they can be used in the process of supporting active professional development and only preparing for teachers profession.

References

Buła, Anna.2014. Znaczenie praktyki dla budowania doświadczenia i wiedzy pedagogicznej u kandydatów do zawodu nauczyciela wczesnej edukacji. W: Edukacja małego dziecka. Tom 9. Szkoła – przemiany instytucji i jej funkcji, red. Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Anna Gajdzica, 261-270. Kraków: Impuls.

Czerska, Bożena. 2002. Wspieranie aktywności własnej w procesie kształcenia. Toruńskie Studia Dydaktyczne, nr 18.

Gołębniak, Bogusłąwa. Dorota. 1998. Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Poznań: Edytor.

Illeris, Knud. 2006. Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Klus-Stańska, Dorota. 1999. O profesjonalnej świadomości nauczycieli. W: O nowe podejście w kształceniu nauczycieli, red. Anna Brzezińska, Dorota Klus-Stańska, Anna Strzelecka, 7-18. Warszawa: MEN.

Klus-Stańska, Dorota. 2010. Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Klus-Stańska, Dorota. 2018. Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN.

Kwaśnica, Robert. 1994. O pomaganiu nauczycielowi – alternatywa komunikacyjna. Wrocław: Wrocławska Oficyna Nauczycielska.

Kwiatkowska, Henryka.1990 Koncepcje przemian systemu edukacji nauczycielskiej. W: Nauczyciel, kształcenie, dokształcanie i funkcjonowanie w zawodzie, red. : Czesław Banach, Henryka Kwiatkowska. Bydgoszcz: Lenomax.

Kwiatkowska, Henryka. 1992. Nauczyciele nauczycieli. Warszawa: PWN.

Kwiatkowska, Henryka. 2008. Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Sajdak, Anna. 2013. Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Impuls.

Zalewska-Bujak, Małgorzata. 2013. Nauczyciel – jego rola i zadania w opinii studentów pierwszego roku kierunków pedagogicznych. W: Edukacja małego dziecka. Tom 5. Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole, red. Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Małgorzata Zalewska-Bujak, 283-306. Kraków: Impuls.

Published

2021-12-03

Issue

Section

Articles