Lullaby - first steps to the world of music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.1(13)

Keywords:

lullaby, children song, music education, music therapy

Abstract

The article is devoted to the lullaby, a unique piece of music that has developed, in the semantic and musical layers, the characteristic features of a highly emotional style. Scientific research shows that the lullaby is a song recognizable for its function all over the world, and that babies react to it more strongly than to the mother's speech. The article attempts to indicate the place of the lullaby in the musical education of children and parents as well. Difficulties limiting its use were also indicated, which are related to the disappearance of the transmission of folk culture, the lack of making music at home, as well as the shortcomings of formal music education.

References

Arabin, B. 2002. Opinion. Music during pregnancy, Ultrasound in Obstretrics and Gynecology, 20, 425–430.

Egomska, Julia. 2016. Od czarów nad kołyską do magii językowej usieciowionej matki – ciągłość i zmienność charakteru magii języka matek. Acta Universitatis Wratislaviensis 3721. Język a Kultura. 245-257. DOI:10.19195/1232-9657.26.20

Eliot, Lise. 2003, Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Poznań: Media Rodzina.

Forecka, Katarzyna. 2009. Rytmika jako forma aktywności kobiet w ciąży. Praca magisterska. Poznań. Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego.

Forecka-Waśko, Katarzyna. 2019a. Kołysanki między jawą i snem. Wychowanie w przedszkolu. 10, 16-19.

Forecka-Waśko, Katarzyna. 2019b. Rola edukacji muzycznej w procesie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. W: Szkoła równych szans. Namysł teoretyczne i rozwiązania praktyczne, red. Piotr Kostyło, 234-247. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Franczak, Paweł. 2018. Kolebka muzyki. Polityka. 2 (3143). 68-69.

Hilton C.B., Crowley-the Thierry, Yan R., Martin A., Mehr S.A. 2021. Children infer the behavioral contexts of unfamiliar foreign songs. Dostęp: 10.08.2021. https://psyarxiv.com/rz6qn/

Kozłowska-Lewna, Alicja. 2016. Śpiew w świetle interdyscyplinarnych badań empirycznych i rozważań teoretycznych. Konteksty kształcenia muzycznego, 2 (5), 45-61. DOI: 10.5604/2392277X.1228362

Mach, Marta. (2016). Pełną piersią. Zwykłe życie. 13. Dostęp. 12. 08. 2021. https://zwyklezycie.pl/2016/04/10688/

Maczuga, Maria. 2016. Usypianki, rozbudzanki. Dostęp: 11.08.2021.

https://kultura.poznan.pl/mim/kultura/news/rozmowy,c,7/usypianki-rozbudzanki,94379.html

Mehr Samuel. A.; Singh Manvir., Knox Dean; Ketter Daniel M.; Pickens-Jones Daniel; Atwood S.; Lucas Christopher; Jacoby Nori; Egner Alena A.; Hopkins Erin J.; Howard Rhea M.; Hartshorne Joshua K., Jennings Mariela V.; Simson Jan; Bainbridge Constance M.,; Pinker Steven; O’Donnell Timothy J.; Krasnow Max M.; Glowacki Luke. Universality and diversity in human song. Dostęp: 10.08.2021. https://mehr.cz/pdf/2019_MehrEtAl_Science.pdf.

Mueller-Malesińska, Małgorzata i Kurkowski Zbigniew. 2002. Rozwój słuchu i mowy- fizjologia i patologia, Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu.

Nakata Takayuki; Trehub Sandra E. 2004. Infants’ responsiveness to maternal speech and singing. Infant Behavior&Development”, 27, 455-464.

Nfm.pl 2021. Pośpiewaj mi. Informacje dla rodziców. Dostęp: 11.08.2021. https://www.nfm.wroclaw.pl/edukacja/pospiewajmi#!

Nfm.pl, 2021, Dostęp: 10.08.2021. https://www.nfm.wroclaw.pl/edukacja/pospiewajmi

Ore.edu.pl, 2021, Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Muzyka. Dostęp: 12.08.2021. https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-muzyka.pdf

Schaffer, Rudolph H. 2008. Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Shenfield Tali, Trehub Sandra E., Nakata Takayuki. 2003. Maternal singing modulates infant aurousal. Psychology of Music, 31(4), 365-375.

Stefaniak, Beata. 2011a. Od lipowej kolebeczki do „kołyski na srebrnych nowiach” – uwagi o języku kołysanki. Pamiętnik literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej, 102/1, 155-177.

Stefaniak, Beata. 2011b. Spór nad kołyską. Teksty Drugie.4. 171-184. Instytut Badań Literackich, Polska Akademia Nauk.

Stefaniak-Maślanka, Beata. 2012. Nad kolebką czy nad grobem? Opozycja życia i śmierci a związki kołysanki z formami twórczości żałobnej. Linguarum Silva 2, 167-184.

Stefaniak-Maślanka, Beata. 2013. Kołysanka jako komunikat o świecie (na przykładzie kołysanek użytkowych i poetyckich o tematyce społecznej). Linguarum Silva 2, 175-198.

Szwarcman, Dorota. 2004. Głuche ucho. Dostęp: 14.08.2021.

https://www.polityka.pl/archiwumpolityki/1826744,1,gluche-ucho.read

Teatratofri.pl, 2021, Dostęp: 11.08.2021. http://teatratofri.pl/portfolio/lulajka/

Trzos, Paweł. 2014. Od poznawania do rozumienia muzyki: o społeczno-edukacyjnych aspektach badań rozwoju audiacyjnego dziecka. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 24, 441-457.

Yan R., Jessani G., Spelke E.S., Villers P.,Villers J., Mehr S.A. Across demographic and recent history, most parents sing to their infants and toddlers daily. Dostęp: 10.08.2021. https://psyarxiv.com/fy5bh/

Dokumenty dźwiękowe

Fonogram. Wieman , Maria. Audycja radiowa, Zima w muzyce z dn. 24.02.1967, Archiwum Polskiego Radia, sygnatura: J3031.

Published

2021-12-03

Issue

Section

Articles