RESPONSIBILITY OF A MAN OF SCIENCE. REFLECTIONS IN LIGHT OF THE TEACHINGS OF JOHN PAUL II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.13(1)

Keywords:

human, accountability, science, teachings of Pope John Paul II.

Abstract

“Responsibility”, the “sense of responsibility” and a “responsible person” are some of the basic notions in the humane reflection, which highlight the value
of a human being and their freedom, subjectivity and ability to act consciously, purposefully and in line with accepted values. Essentially, the question of responsibility should be perceived as a kind of an “inner realm” within a person’s mind. This sense is important both for the individual and for their environ ment and subject to inevitable two-way awareness-modeling interactions. This is why we should seek answers to questions about the subject and implications of responsibility of a man of science. The scholar has a specific responsibility and obligation to share not only their resources of scientific knowledge but also the wealth of their humanity. Science can make sense and be meaningful only when it is recognized as capable of discovering the truth and when the good of humanity is put in its center. Hence, honesty on the part of the scientific community is not only crucial to the inherent cohesion and integrity of science but also necessary for keeping it credible and trustworthy.

References

Bała, Maciej. 2000. Nauka i wiara – przestrzeń dialogu. Studia Gdańskie, XIII: 187-206.

Identyfikator YADDA bwmeta1.element.desklight-f089834e-948e-4c77-a6ab-791c0fc155c0

Benedykt XVI. 2007. Wiara i rozum. Modlitwa niedzielna z papieżem, 28 stycznia. L`Osservatore Romano, wydanie polskie, 4(292): 55.

Buttiglione, Rocco. 2003. Wiara rozumu i racje wiary. In Jan Paweł II Fides et ratio. Tekst i komentarze, edited by Tadeusz Styczeń and Wojciech Chudy, 259-268. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Chauchard, Paul. 1968. Nauka i wiara (Original title: La science détruit-elle la religion?). Paris: Éditions du Dialogue.

Grabski, Maciej. W. 2009. Uczciwość i wiarygodność nauki. Praktyka. Nauka 2: 37-59.

Jan Paweł II. 2000. Bądźcie gorliwymi poszukiwaczami Niewidzialnego Boga. 25 V 2000 – Jubileusz Naukowców. L`Osservatore Romano, wydanie polskie, 7-8(225): 22-23.

Jan Paweł II. 1993a. Dialog między nauką a wiarą. Wizyta w międzynarodowym centrum naukowym im. Ettore Majorany. L`Osservatore Romano, wydanie polskie, 7(154): 12-15.

Jan Paweł II. 1998. Encyklika Fides et ratio. Poznań: Pallottinum.

Jan Paweł II. 2001b. Gaudium de veritate. Wizyta na Uniwersytecie Fryburskim, Fryburg (Szwajcaria), 13 czerwca 1984. In Nauczanie Papieskie VII, 1(1984), edited by E. Weron and A. Jaroch, 778-781. Poznań-Warszawa: Pallottinum.

Jan Paweł II. 2005. Na drogach prowadzących do Boga. 8.XI.2004 – Do uczestników sesji plenarnej Papieskiej Akademii Nauk. L`Osservatore Romano, wydanie polskie, 2(270): 41-42.

Jan Paweł II. 1986. Nauka – teologia – Magisterium. Do naukowców i studentów w Kolonii, 15 listopada 1980. In Nauczanie Papieskie III, 2 (1980), edited by E. Weron and A. Jaroch, 617-623. Poznań-Warszawa: Pallottinum.

Jan Paweł II. 1990. Nauka w kontekście kultury. Do Papieskiej Akademii Nauk. L`Osservatore Romano, wydanie polskie, 10 11(127): 15.

Jan Paweł II. 1991. Potrzeba współpracy między nauką, kulturą i wiarą. Audiencja dla uczestników seminarium „Nauka w kontekście ludzkiej kultury”. L`Osservatore Romano, wydanie polskie, 12(138): 32-33.

Jan Paweł II. 1997. Przemówienie Papieża na spotkaniu z okazji 600-lecia Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 08.06.1997 r. In Chrystus wczoraj, dziś i na wieki. V. pielgrzymka Jana Pawła II do Ojczyzny, 157-164. Olsztyn: Wydział Duszpasterski Kurii Metropolitalnej.

Jan Paweł II. 1992. Silmy się dobrze myśleć. Spotkanie z przedstawicielami świata nauki i kultury. L`Osservatore Romano, wydanie polskie, 6(143): 14-16.

Jan Paweł II. 1999. Spotkanie z rektorami wyższych uczelni – przemówienie. Toruń, 7 czerwca 1999. In Jan Paweł II Polska 1999. Przemówienia i homilie, edited by K. Kuźnik, 54-60. Warszawa: Katolicka Agencja Informacyjna. Wydawnictwo i Drukarnia Michalineum.

Jan Paweł II. 2001a. Uniwersytet miejscem zdobywania wiedzy i kształtowania sumienia. 30 VIII 2001 – Do rektorów wyższych uczelni w Polsce. L`Osservatore Romano, wydanie polskie, 10(237): 11-13.

Jan Paweł II. 1987. Wasze losy złączone są z prawdą. Sydney. Wizyta w Uniwersytecie. L`Osservatore Romano, wydanie polskie, 2(87): 23-24.

Jan Paweł II. 2002. Waszym zadaniem jest służba prawdzie. Przesłanie papieskie do uczestników VI Krajowego Zjazdu Włoskich Katolickich Nauczycieli Akademickich. L`Osservatore Romano, wydanie polskie, 3(241): 6-7.

Jan Paweł II. 1993b. Wolność nauki w poszukiwaniu prawdy. Spotkanie z naukowcami i profesorami Uniwersytetu w Bolonii, Bolonia (Włochy), 18 kwietnia 1982. In Nauczanie Papieskie V, 1 (1982), edited by E. Weron and A. Jaroch, 543-548. Poznań-Warszawa: Pallottinum.

Jaroszyński, Piotr. 2002. Nauka w kulturze. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.

Kamiński, Stanisław & Józef Herbut. 1997. Nauka. In Leksykon filozofii klasycznej, edited by Józef Herbut, 380-382. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Kamiński, Stanisław. 1992. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Kołakowski, Leszek. 2011. Kościół w krainie wolności. O Janie Pawle II, Kościele i chrześcijaństwie. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Krąpiec, Mieczysław. 1999. Koncepcje nauki i filozofia. In Wprowadzenie do filozofii, edited by Mieczysław Krąpiec, et al. 17 32. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Maritain, Jacques. 2005. Nauka i mądrość (Original title: Science et sagesse, suivi d`eclaircissements sur la philosophie morale). Warszawa-Ząbki: Fronda, Apostolicum.

Michalik, M. 1998. O niektórych paradoksach odpowiedzialności. In Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny, edited by Andrzej de Tchorzewski, 19-44. Bydgoszcz: Wydawnictwo „Wers”.

Ostrowska, Urszula. 2015. W labiryncie wolności i odpowiedzialności za słowo. Paedagogia Christiana, 2(36), 11-26.

Ratzinger Joseph./Benedykt XVI. 2007. Wiara i przyszłość (Glaube und Zukunft). Kraków: Wydawnictwo Salwator.

Ratzinger, Joseph. 2003. Fides et ratio. In Jan Paweł II Fides et ratio. Tekst i komentarze, edited by T. Styczeń and W. Chudy, 93-101. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Schwartländer, Johannes. 1995. Odpowiedzialność jako podstawowe pojęcie filozoficzne (Translation on the basis of: Handbuch philosophischer Grundbegriffe), Znak, 10 (485), 5-19.

Stępień, Antoni 1989. Wstęp do filozofii. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Ślipko, Tadeusz. 1984. Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.

Tatarkiewicz, Władysław. 1978. Historia filozofii, t. III. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wojtyła, Karol. 1994. Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Życiński, Józef. 2000. Inspiracje chrześcijańskie w powstawaniu nauki nowożytnej. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Informacje o autorze: Stanisław Chrobak, dr hab. prof. ucz. – kierownik Katedry Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. W swoich badaniach podejmuje problematykę z zakresu pedagogiki ogólnej, teoretycznych podstaw wychowania i pedagogiki o inspiracji chrześcijańskiej.

Published

2021-08-23

Issue

Section

Articles