SELF-AWARENESS IN THE DEVELOPMENT OF SPIRITUALITY PRE-SCHOOL CHILD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.13(4)

Keywords:

spirituality, child, awareness, self-awareness

Abstract

The issue of human spirituality as an essential dimension of his life appears in the field of pedagogy, including preschool education. Difficulties in the application of this concept in this sub-discipline of pedagogy may be caused by thinking of a child as an “incomplete” human being. In this perspective, the
child develops his own spirituality only later in life. Meanwhile, the analysis of the child’s functioning in the preschool period proves that it has its own specific spirituality. Often - due to the special characteristics of this developmental period - a child is more mature in this respect than adults. The presented text aims to indicate how and to what extent a preschool child achieves the ability of self-awareness as an important area of his spiritual development.

References

Allport, Gordon. 1961. Pattern and Growth in Personality. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Bee, Helen. 2004. Psychologia rozwoju człowieka. Tłum. A. Wojciechowski. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Białek, Ewa. 2009. Zrównoważony rozwój dziecka w świetle nowych wyzwań. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Brzezińska, Anna. 2000. Społeczna psychologia rozwoju, t. 3, Warszawa: Wyd. Naukowe SCHOLAR.

Chłopkiewicz, Maria. 1987. Osobowość dzieci i młodzieży. Rozwój i patologia. Warszawa: WSiP.

Chrobak, Stanisław. 1999. Koncepcja wychowania personalistycznego w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II. Warszawa: Wyd. Salezjańskie.

Dymkowski, Maciej. 1996. Samowiedza w okowach przywdziewanych masek. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Galarowicz, Jan.1994. Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły. Kraków: Wyd. Naukowe PAT.

Golka, Marian. 2008. Socjologia kultury. Warszawa: Wyd. Naukowe SCHOLAR.

Hardy, Alister. 1965. The living streem: a restatement of evolutionary theory and its relation to the spirit of man. London: Collins.

Hurlock, Elisabeth. 1985. Rozwój dziecka, t. 1. Tłum. B. Hornowski, K. Lewandowska, B. Rosemann. Warszawa: PWN.

Jarymowicz, Maria. 1989. Próba konceptualizacji pojęcia „tożsamość”: spostrzegana odrębność Ja-Inni jako atrybut własnej tożsamości. Przegląd Psychologiczny, t. 32, nr 3, 655-669.

Kielar-Turska, Maria. 2004. Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, W: Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Charakterystyka okresów życia człowieka, red. Barbara Harwas-Napierała i Janusz Trempała, 47-74. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN,

Klein, Melanie. 1975. The psychoanalysis of Children. London: Hogarth Press.

Korczak, Janusz. 2004. Jak kochać dziecko. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski i Sp.

Kozielecki, Józef. 1981. Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: PWN.

Logan, Richard. 1986. A reconceptualization of Erikson’s theory: the repetition of existential and instrument al themes, Human Developmental 29, 125-136.

Obuchowski, Karol. 1972. Psychologia dążeń ludzkich, Warszawa: PWN.

Piaget, Jean. 1966. Narodziny inteligencji dziecka, tłum. Maria Przetacznikowa. Warszawa: PWN.

Piaget, Jean. 2011. Jak sobie dziecko wyobraża świat, tłum. Maria Gawlik, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sokolik, Maria. 1993. Psychoanaliza i Ja. Kliniczna problematyka poczucia tożsamości, Warszawa, Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & CO.

Szczukiewicz, Piotr. 1998. Rozwój psychospołeczny a tożsamość. Lublin, Wyd. UMCS.

Śliwerski, Bogusław. 2020. Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Impuls.

Tillmann, Klaus-Jurgen. 1996. Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. tłum. Grzegorz Bluszcz, Bartek Miracki, Warszawa: PWN.

Tischner, Józef. Świat ludzkiej nadziei. Kraków: Wyd. Znak 2000.

Winnicott, Donald. 1957. The Child and the Family. London: Tavistock.

Włoch-Barżij, Stanisława. 2020. Edukacja w działaniu w procesie wychowania dzieci w wieku przedszkolnym. W: Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej, red. Andrzejewska, Jolanta i Barbara Bilewicz-Kuźnia, 243-249. Lublin: Wyd. UMCS.

Wojtyła, Karol. 1976. The Intentional Act and the Human Act, that is, Act and Experience, Analecta Husserliana t. 5, 269-280.

Published

2021-08-23

Issue

Section

Articles