APPLICATION OF HORTITHERAPY IN WORK WITH CHILDREN WITH MODERATE INTELLECTUAL DISABILITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.13(7)

Keywords:

children with disabilities, hortitherapy, supportive method, intellectual disability, plant gardens

Abstract

The subject of this article is to present the importance of hortitherapy in working with children with moderate intellectual disability. Hortitherapy is a new
supportive method in Poland. The Polish name of hortitherapy is garden therapy, i.e. a method of treatment with the use of plant gardens. Its application is very wide because it concerns a wide variety of diseases, mental disorders and disabilities. The article also deals with the pedagogical and psychological characteristics of moderate intellectual disability. Disability criteria according to the DSM-5 classification are given. The third part of the article concerns the application of the theoretical assumptions of hortiotherapy to specific therapeutic work with children with moderate intellectual disabilities. The proposed method relates to the physical, social, emotional and cognitive spheres.

References

American Psychiatric Association. 2013. Kryteria diagnostyczne z DSM-5, Wrocław: Edra Urban&Prtner.

Barnicle, Tom, Midden, Karen, Stoelzle. 2003. The Effects of a Horticulture Activity Program on the Psychological Well-being of Older People in a Long-term Care Facility. HortTechnology. 13(1): 81-85.

Bo-Young Kim , Sin-Ae Park , Jong-Eun Song, Ki-Cheol Son. 2012. Horticultural Therapy Program for the Improvement of Attention and Sociality in Children with Intellectual Disabilities. HortTechnology. 22(3): 320-324.

Depczyńska, Beata. 2017. Hortiterapia środkiem do wszechstronnego usprawniania-na przykładzie warsztatu terapii zajęciowej. W: Horiterapia jako element wspomagający leczenie tradycyjne, red. Agnieszka Krzymińska, 227-244, Poznań: Rhytmos.

Depczyńska, Beata. 2017a. Wykorzystanie hortiterapii w procesie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością ruchową. W: Horiterapia jako element wspomagający leczenie tradycyjne, red. Agnieszka Krzymińska, 245-257, Poznań: Rhytmos.

Dubis, Małgorzata, Sitarczyk, Małgorzata. 2018. Wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. W: Światło i dźwięki. Psychologiczne i interdyscyplinarne uwarunkowania niepełnosprawności sensorycznej, red. M.Z. Stepulak, 17-36.

Dziedzic, Anna, Majkowska-Gadomska, Joanna. 2015. Znaczenie oraz wykorzystanie roślin warzywnych i ziół w terapii. W: Hortiterapia, red. Beata Płoszaj-Witkowska, 11-27, Olsztyn: Wydawnictwo UMW, Olsztyn.

Górska-Kłęk, Lucyna, Adamczyk, Kamila, Sobiech, Krzysztof. 2009. Hortiterapia – metodą uzupełniającą w fizjoterapii.„Fizjoterapia”. 17 (4), 71–77.

Kalina-Gagnelid, Anna, Wiśniewska, Gabriela. 2016. Hortiterapia jako innowacyjna metoda terapii zajęciowej w Polsce. „Zieleń Miejska”. 1(105), 50-51.

Kamioka Hiroharu , Tsutani Kiichiro, Yamada Minoru, Park Hyuntae, Okuizumi Hiroyasu, Honda Takuya, Okada Shinpei , Park Sang-Jun, Kitayuguchi Jun, Abe Takafumi, Handa Shuichi , Mutoh Yoshiteru . 2014. Effectiveness of horticultural therapy: a systematic review of randomized controlled trials. Complement Ther Med. 22(5): 930-943.

Kiciński, Andrzej. 2007. Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Konarska, Joanna. 2012. Terapeutyczna, psychologiczna i edukacyjna funkcja kontaktu z roślinami dzieci przewlekle chorych i niepełnosprawnych. W: Materiały konferencyjne I Ogólnopolskiej Konferencji ,,Hortiterapia – stan obecny i perspektywy rozwoju terapii ogrodniczej”. Kraków, 15 marca 2012, 4.

Kot, Anna. 2018. Hortiterapia. W: Światło i dźwięki. Psychologiczne i interdyscyplinarne uwarunkowania niepełnosprawności sensorycznej, red. Marian Zdzisław Stepulak, 166-168, Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie.

Kowalik, Stanisław. 2005. Psychologia niepełnosprawności intelektualnej. W: Psychologia kliniczna, tom 2, red. Helena Sęk, 135-155, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Krzymińska, Agnieszka. 2015. Barwa w hortiterapii. W: Hortiterapia, red. Beata Płoszaj-Witkowska, 73-86, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Krzymińska, Agnieszka. 2016. Zapach w hortiterrapii. W: Hortiterapia – terapia wspomagająca rehabilitację dzieci i dorosłych, red. Beata Płoszaj-Witkowska, 61-73, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Latkowska, Monika, Joanna, Miernik, Martyna. 2012. Ogrody terapeutyczne – miejsca biernej i czynnej „zielonej terapii”. „Czasopismo Techniczne. Architektura”. 109, z. 8-A, 245-251.

Latkowska, Monika, Joanna. 2008. Hortiterapia – rehabilitacja i terapia przez pracę w ogrodzie. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, 525, 229-235.

Latkowska, Monika. Joanna, Wójt Katarzyna. 2015. Hortiterapia w warsztatach terapii zajęciowej. W: Hortiterapia, red. Beata Płoszaj-Witkowska, 87-102, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Mazur, Katarzyna, Anna. 2017. Radzenie sobie w sytuacji trudnej matek dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: Wielowymiarowe ujęcie niepełnosprawności, red. Marian Zdzisław Stepulak, Jacek Łukasiewicz, 177-197, Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie.

Nowak Joanna. 2012. Hortiterapia na świecie: badania, nauczanie, praktyka [w:] Mat. konf. I Ogólnopolskiej Konferencji ,,Hortiterapia – stan obecny i perspektywy rozwoju terapii ogrodniczej. Kraków, 15 marca 2012: 2.

Nowak, Jan. 2005. Wpływ roślin ozdobnych na zdrowie człowieka. „Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych”. 504, 33-42.

Płoszaj-Witkowska, Beata. 2015. Hortiterapia, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Stepulak, Marian, Zdzisław. 2017. Kościół katolicki wobec osób niepełnosprawnych intelektualnie. W: Wielowymiarowe ujęcie niepełnosprawności, red. Marian Zdzisław Stepulak, Jacek Łukasiewicz, 15-26, Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie.

Stepulak, Marian, Zdzisław. 2018. Problemy etyczno-zawodowe w pracy z osobami niepełnosprawnymi. W: Światło i dźwięki. Psychologiczne i interdyscyplinarne uwarunkowania niepełnosprawności sensorycznej, red. Marian Zdzisław Stepulak, 49-62, Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie.

Stepulak, Marian, Zdzisław. 2018a. Znaczenie hortiterapii w pracy z osobami starszymi. „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy”, 29(40, 143-157.

Wyczesany, Janina. 2004. Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls, wyd. 4.

Zawiślak, Grażyna. 2015. Hortiterapia jako narzędzie wpływające na poprawę zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka. „Annales, UMCS, Sectio EEE Horticultura”, vol. XXV (1), 21-31.

Zawiślak, Grażyna. 2016. Hortiterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi. W: Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, red. Zofia Palak, Magdalena Wójcik, 185-199, Lublin: Wydawnictwo UMCS. https://www.centrumsi.pl/terapia-i-diagnoza/co-to-jest-integracja-sensoryczna.html, data dostępu, 2021-04-03.

Published

2021-08-23

Issue

Section

Articles