THE PEDAGOGY OF ADVENTURE AND THE EFFECTIVENESS OF FIELD CLASSES IN TERMS OF THE COGNITIVE VALUES OF HISTORY, CULTURE AND TRADITION OF THE REVITALIZATION AREA ON THE EXAMPLE OF WŁOCŁAWEK CITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.2(12)

Keywords:

adventure pedagogy, revitalization, outdoor activities, learning about history, tradition and culture

Abstract

In Poland, the pedagogy of adventure is a relatively young subdiscipline that is just emerging. The purpose of adventure pedagogy is the overall development of the personality, which means, teaching of soft skills differently through the use of an adventure program - a planned sequence of deliberate actions. In natural conditions, the student has to face his limitations, but also discovers his own
new possibilities. Getting out of the school situation frees people from the necessity to play the imposed roles. It makes everyone equal for the task they have to do. As the result of the implementation of the planned adventure activities, the participants transfer knowledge, expand their comfort zone, increase the ability to cooperate, solve problems, deal with difficult situations, develop creativity (Palmar-Kabacińska 2020, p. 77). Outdoor education can be a challenge but also opportunity to build new
pedagogical perspectives. Its essence lies in creating particularly favorable conditions for experiencing in space and experiencing space in accordance with
the needs and principles of students. The revitalization of city centers is an important issue in the activity of local governments, as it also in Włocławek, where projects included in the Municipal Revitalization Program of the city of Włocławek for 2018-2028 are implemented. In order to get to know the traditions, culture and history of the city in a more thorough way, it is necessary to try to pass the knowledge to children and teenagers not in classrooms, but in the revitalized areas, so that they have the opportunity to experience an adventure,
communing with the Włocławek Śródmieście, its characteristic buildings and unique monuments. The knowledge obtained in this way will probably remain in the memory of the young person for a long time and stimulate his curiosity to learn in a more discursive way the phenomena related to the culture, history and tradition of the old part of the Włocławek city.

References

• Edukacja Przygodą. Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykład, kontekst red. E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Warszawa 2020

• Forman E., Mieć czy być?, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2010

• Gminny Program Rewitalizacji. Praktyczny poradnik dla mieszkańców i władz lokalnych, praca zbiorowa pod red. A. Jadach-Sepioło, Ministerstwo Inwestycji

i Rozwoju, Warszawa 2018.

• Moraczewska B., Rewitalizacja a zmiany w przestrzeni funkcjonowania przedszkola

i szkoły na przykładzie miasta Włocławek, [w:] Przestrzenie edukacyjne przedszkola

i szkoły. Wybrane zagadnienia pod red. L. Marszałek, A. Grudnia, Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku, Płock 2021.

• Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2015 roku, poz. 1777).

• Skubiak B., Rewitalizacja społeczna w rozwoju obszarów problemowych, Studia

i Prace WNEiZ US nr 51/1 2018, Problemy teoretyczne i metodyczne, s. 24; Modelowy standard aktywnej integracji wraz z konkluzjami z pilotażu programów rewitalizacji społecznej, Publikacja powstałą w ramach projektu systemowego „Rewitalizacja społeczna” realizowanego przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

• Uchwała nr XXX/44/2017 Rady Miasta Włocławek z dnia 27 marca 2017 roku.

• Edukackja Przygodą. Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty pod red. E. Palamer- Kabacińska, A. Leśny, Wydawnictwo Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa 2020.

• Michalak R., ParczewskaT., (Nie)Obecność outdoor education w kształceniu szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2019.

• Kwaśnica R., O szkole poza kulturową oczywistością. Wprowadzenie do rozmowy, Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, t. 18, nr 3(71), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2016, s. 23-24.

• Palmar-Kabacińska E., Pedagogika przygody- uczenie się bycia razem, uczenie się wspólnego działania, Kultura i Edukacja 2020, nr 1(127), Wydawnictwo, Adam Marszałek, Toruń 2020, s. 69-90.

• Zielińska H., Ivan Illich- między romantyzmem, a anarchizmem pedagogicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1996.

• Rogers C. R, Sposób bycia, Dom wydawniczy Rebis, Poznań 2002.

• Brzezińska A, Nowotnik A, Funkcje wykonawcze a funkcjonowanie dziecka

w środowisku przedszkolnym i szkolnym , „Edukacja”, nr 1, Warszawa 2012, s. 61-74.

• Komunikat ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 sierpnia 2021 roku o ustanowieniu przedsięwzięcia pod nazwą „Poznaj Polskę”.

• Rogers C. R., Sposób bycia, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2002.

Published

2021-12-15

Issue

Section

Articles