PEDAGOGIKA PRZYGODY, A EFEKTYWNOŚĆ ZAJĘĆ TERENOWYCH W ZAKRESIE WARTOŚCI POZNAWCZYCH HISTORII, KULTURY I TRADYCJI OBSZARU REWITALIZACJI NA PRZYKŁADZIE WŁOCŁAWKA
DOI:
https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.2(12)Słowa kluczowe:
pedagogika przygody, rewitalizacja, zajęcia w terenie, poznawanie historii, tradycji i kulturyAbstrakt
Na gruncie polskim pedagogika przygody jest stosunkowo młodą subdyscypliną dopiero się kształtującą. Celem pedagogiki przygody jest całościowy rozwój osobowości, czyli inaczej ujmując kształcenie umiejętności miękkich przez zastosowanie programu przygodowego - zaplanowanej sekwencji celowych działań. Uczeń w warunkach naturalnych musi się zmierzyć ze swoimi ograniczeniami, ale także odkrywa swoje nowe możliwości. Wyjście z sytuacji szkolnej uwalnia ludzi od konieczności odgrywania narzuconych ról. Powoduje, że wszyscy stają się równi wobec zadania, które mają do wykonania. W wyniku realizacji zaplanowanych działań przygodowych u uczestników dokonuje się transfer wiedzy, poszerza się strefa komfortu, wzrastają umiejętności współpracy, rozwiązania problemów, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, rozwija kreatywność (Palmar-Kabacińska 2020, s.77).
Edukacja na zewnątrz może stanowić wyzwanie i szansę dla budowania nowych perspektyw pedagogicznych. Jej istota tkwi w kreowaniu szczególnie sprzyjających warunków do doświadczania w przestrzeni oraz doświadczania przestrzeni zgodnie
z potrzebami i zasadami uczniów.
Rewitalizacja centrów miast jest ważnym ogniwem działalności samorządów, tak jest również we Włocławku, w którym realizowane są przedsięwzięcia wpisane do Gminnego Programu Rewitalizacji miasta Włocławek na lata 2018-2028. Aby w sposób bardziej dogłębny poznać tradycje, kulturę i historię miasta należy pokusić się o przekazywanie dzieciom i młodzieży wiedzy nie w salach lekcyjnych, ale właśnie w obszarze rewitalizowanym, aby miały możliwość przeżycia przygody, obcowania ze Śródmieściem Włocławka jego charakterystyczną zabudową i niepowtarzalnymi zabytkami. Pozyskana
w taki sposób wiedza zapewne na długo wpisze się w pamięć młodego człowieka i pobudzi
w nim ciekawość poznawania w sposób bardziej dyskursywny zjawisk związanych z kulturą, historią i tradycją starej części miasta Włocławka.
Bibliografia
• Edukacja Przygodą. Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykład, kontekst red. E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Warszawa 2020
• Forman E., Mieć czy być?, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2010
• Gminny Program Rewitalizacji. Praktyczny poradnik dla mieszkańców i władz lokalnych, praca zbiorowa pod red. A. Jadach-Sepioło, Ministerstwo Inwestycji
i Rozwoju, Warszawa 2018.
• Moraczewska B., Rewitalizacja a zmiany w przestrzeni funkcjonowania przedszkola
i szkoły na przykładzie miasta Włocławek, [w:] Przestrzenie edukacyjne przedszkola
i szkoły. Wybrane zagadnienia pod red. L. Marszałek, A. Grudnia, Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku, Płock 2021.
• Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2015 roku, poz. 1777).
• Skubiak B., Rewitalizacja społeczna w rozwoju obszarów problemowych, Studia
i Prace WNEiZ US nr 51/1 2018, Problemy teoretyczne i metodyczne, s. 24; Modelowy standard aktywnej integracji wraz z konkluzjami z pilotażu programów rewitalizacji społecznej, Publikacja powstałą w ramach projektu systemowego „Rewitalizacja społeczna” realizowanego przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.
• Uchwała nr XXX/44/2017 Rady Miasta Włocławek z dnia 27 marca 2017 roku.
• Edukackja Przygodą. Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty pod red. E. Palamer- Kabacińska, A. Leśny, Wydawnictwo Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa 2020.
• Michalak R., ParczewskaT., (Nie)Obecność outdoor education w kształceniu szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2019.
• Kwaśnica R., O szkole poza kulturową oczywistością. Wprowadzenie do rozmowy, Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, t. 18, nr 3(71), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2016, s. 23-24.
• Palmar-Kabacińska E., Pedagogika przygody- uczenie się bycia razem, uczenie się wspólnego działania, Kultura i Edukacja 2020, nr 1(127), Wydawnictwo, Adam Marszałek, Toruń 2020, s. 69-90.
• Zielińska H., Ivan Illich- między romantyzmem, a anarchizmem pedagogicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1996.
• Rogers C. R, Sposób bycia, Dom wydawniczy Rebis, Poznań 2002.
• Brzezińska A, Nowotnik A, Funkcje wykonawcze a funkcjonowanie dziecka
w środowisku przedszkolnym i szkolnym , „Edukacja”, nr 1, Warszawa 2012, s. 61-74.
• Komunikat ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 sierpnia 2021 roku o ustanowieniu przedsięwzięcia pod nazwą „Poznaj Polskę”.
• Rogers C. R., Sposób bycia, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2002.