LEADERSHIP OF TEACHERS IN THE AGE OF EDUCATIONAL CHANGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2022.15(11)

Keywords:

teacher,, students, educational leadership, remote education, mediated education, pandemic

Abstract

The education system is constantly changing. One of them that we are witnessing is the recent transition from traditional classroom teaching to remote or hybrid mode.

Mediated education for teachers is a new challenge in dealing with technological, communicative, and emotional problems on a daily basis. For many of them, it is an unequal struggle that they undertake because they are responsible for their students, colleagues, and the school. Remote Learning started unexpectedly. Both students, teachers, and schools were technical, relational, and emotionally unprepared for this, especially as it is difficult
to estimate when this situation will end and how long it will last.

 

References

Avery, Gayle C. 2009. Przywództwo w organizacji. Paradygmaty i studia przypadków. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Bass, Bernard M. I Ralph Melvin Stogdill. 1990. Bass & Stogdill's Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. Nowy Jork: The Free Press.

Biernat, Magdalena. 2020. Raport z badań: Edukacja zdalna w czasie pandemii. Warszawa.

Czahajda, Radek. 2020. Przywództwo nauczyciela, a wyniki ucznia – naukowy insight. Dostęp: 20.09.2021. https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/przywodztwo-nauczyciela-wyniki-ucznia-naukowy-insight

Dorczak, Roman. 2012. Developmental leadership – an attempt to define specificity

of educational leadership. Zarządzanie Publiczne. Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, 4(20), 19-26.

Dorczak, Roman. 2018. Znaczenie przywództwa nauczycieli w przywództwie edukacyjnym. W: Przywództwo nauczycieli, red. Joanna Madalińska-Michalak, 44-46. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

Frost, David. 2014. Transforming Education through Teacher Leadership. Cambridge: University of Cambridge.

Goleman, Daniel. 1997. Inteligencja emocjonalna. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Griffin, Ricky W. 2004. Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hallinger, Philip i Joseph Murphy. 1985. Assessing the instructional management behavior

of principals. The Elementary School Journal, 86(2), 217-248.

Jasińska, Marzena. 2020. Nauczyciel – przywódcą w klasie. Dostęp: 20.09.2021. https://portal.librus.pl/szkola/artykuly/nauczyciel-przywodca-w-klasie-1

Jaskulska, Sylwia i Barbara Jankowiak. 2020. Raport z badań: Kształcenie na odległość

w Polsce w czasie pandemii Covid. Poznań.

Kaczyńska, Malwina. 2015. Nauczyciele wczesnej edukacji – między pasją a cierpiętnictwem. W: Skąd przyszliśmy – dokąd idziemy? Pedagogika wobec wyzwań współczesności,

red. Małgorzata Żytko, 125-142. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Kałużyńska, Malwina Magdalena. 2018. Nauczyciele jako nieformalni przywódcy.

W: Przywództwo nauczycieli, red. Joanna Madalińska-Michalak, 168. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

Kim, JungJoo. 2011. Developing an instrument to measure social presence in distance higher education. British Journal of Educational Technology, 42(5), 763-777.

Leithwood, Kenneth, Alma Harris I David Hopkins. 2008. Seven strong claims about successful school leadership. School Leadership & Management, 28 (1), 27-42.

Leżucha, Magdalena. 2019. Przywództwo edukacyjne jako nowy model zarządzania

w oświacie. W: Edukacja, Terapia, Opieka. Edukacyjne wyzwania w teorii i praktyce pedagogicznej, t. 1. rok 2018/2019, red. Mieczysław Dudek, Wojciech Błażejewski, 80, 92-93. Jarosław: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. Ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu.

Zespół Librus. 2020. Raport z badań: Nauczanie zdalne. Jak zmieniło się na przestrzeni czasu. Raport nr 2 z badania ankietowego. Katowice.

Madalińska-Michalak, Joanna. 2013. Przywództwo edukacyjne: rola dyrektora w kreowaniu kultury organizacyjnej szkoły. W: Przywództwo i zmiana w edukacji, red. Grzegorz Mazurkiewicz, 23-45. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Madalińska-Michalak, Joanna. 2007. Istota i modele przywództwa szkolnego. W: Przywództwo w szkole, red. Joanna Madalińska-Michalak, 9. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Madalińska-Michalak, Joanna. 2015. Dyrektor szkoły liderem – inspiracje i perspektywy. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Madalińska-Michalak, Joanna. 2010. Przywództwo edukacyjne w budowaniu potencjału szkoły. W: Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, red. Stefan M. Kwiatkowski, Joanna Madalińska-Michalak. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Mazurkiewicz, Grzegorz. 2010. Przywództwo edukacyjne – nowy paradygmat zarządzania

w oświacie. W: Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, red. Stefan M. Kwiatkowski, Joanna Madalińska-Michalak, 129. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Northouse, Peter G. 2007. Leadership: Theory and Practice. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.

Nowak-Dziemianowicz, Mirosława. 2020. Edukacja to relacja. Czym jest i czym być może edukacja zdalna i jakie niebezpieczeństwa się z nią wiążą? III Międzynarodowa Konferencja Naukowa Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Suchedniów.

Pearce, Craig L. I Jay A. Conger. 2003. Shared Leadership: Reframing the Hows and Why is of Leadership. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.

Pont, Beatriz, Deborah Nusche I Hunter Moorman. 2008. Improving School Leadership, Volume 1: Policy and Practice. Paryż: OECD Publishing.

Ptaszek, Grzegorz et al. 2020. Raport z badań: Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa. Warszawa.

Pyżalski, Jacek. 2020. Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym,

co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja.

Synal, Jowita i Jolanta Szempruch. 2017. Od zapału do wypalenia? Funkcjonowanie nauczycieli w codzienności szkolnej. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Tanaś, Maciej. 2020. O potrzebie kształcenia komplementarnego. III Międzynarodowa Konferencja Naukowa Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Suchedniów.

York-Barr, Jennifer I Karen Duke. 2004. What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255–316.

Published

2022-07-26

Issue

Section

Articles