LOCAL SYSTEM OF EDUCATION – THE ANALYSIS OF SIX LOCAL COUNCILS

Authors

  • Elżbieta Gozdowska Akademia Pedagogiki Specjalnej Towarzystwo Naukowe Płockie

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2022.15(8)

Keywords:

The Public Education System, decentralization of the education, local education systems, managing of the education system

Abstract

The article presents the results of the research ran in accordance with the functioning rules of the local system of education. What is crucial in the research, that were run by the author between 2015-2016 as a result of a grant given to Akademia Pedagogiki Specjalnej, this is the background for decisions taken by the local authorities as well as the efficiency of the system. The research reveals that despite the fact that the Constitution gives the public education system the right to be run locally, by the local councils, the act of taking the essential decisions, done in connection with the operating on the whole system, are actually dependent on the central
policy. In spite of the numerous obstacles
and restrictions in the area of decisive
conditions, the general viewpoint of the
efficiency of the local education system
meant as the ability to acquire resources
for their functioning and successful
development as well as to satisfy the
local needs, leads to the conclusion that
the changes in the analyzed areas of the
system had a positive influence on the
efficiency of their operations. All these
were caused by the decisions of the local
authorities taken in connection with the
acquiring of the resources – that means
students attending schools as well as
the financial resources paid from the
budget as a subsidy. The researched areas
occurred to be not satisfying enough for
all the social needs.

References

Ackoff, Russell L. 1973. O systemie pojęć systemowych. Prakseologia, 2, 143-161.

Bąkowska-Morawska, Urszula. 2008. Techniki decyzyjne i organizatorskie: ujęcie praktyczne. Wałbrzych: PWSZ im. Angelusa Silesiusa.

Creswell, John W. 2007. Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks: Sage Publications.

Flajszok, Iwona i Anna Męczyńska i Anna Michna. 2013. Zarządzanie publiczne. Nieprogramowalne decyzje w jednostkach oświatowych. Warszawa: Difin.

Frankfort-Nachmias, Chava i David Nachmias. 2011. Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Frąckiewicz, Jan i John Leon. 2001. Systemy sprawnego działania: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Antyk Marcin Dybowski.

Gozdowska, Elżbieta. 2009. Zastosowanie paradygmatu systemowego w badaniach. Edukacja Otwarta, 1, 75-96.

Gozdowska, Elżbieta i Danuta Uryga. 2014. Rada szkoły. Między ideą a praktyką społeczną. Warszawa: APS.

Herczyński, Jan i Joanna Siwińska-Gorzelak. 2016. Ocena efektywności podziału subwencji oświatowej dla gmin. Edukacja, 2, 47-66.

Koźmiński, Andrzej K. i Włodzimierz Piotrowski. (red.). 2013. Zarządzanie. Teoria i praktyka. wyd. 5 zm. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konieczny, Józef. 1983. Inżynieria systemów działania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.

Mazurkiewicz, Anna. 2011. Sprawność działania – interpretacja teoretyczna pojęcia. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 20, 47-57.

Miles, Matthew B. i A. Michael Huberman. 2000. Analiza danych jakościowych. tłum. Stanisław Zabielski. Białystok: Trans Humana.

Obłój, Krzysztof. 2001. Strategia organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Pilich, Mateusz i Artur Olszewski. red. 2018. Prawo oświatowe oraz przepisy wprowadzające. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer.

Senge, Peter M. 2003. Piąta dyscyplina. Kraków: Business Press Ltd.

Sienkiewicz, Piotr. 1988. Inżynieria systemów kierowania. Warszawa: PWE.

Stake, Robert E. 2009. Jakościowe studium przypadku. tłum. Marta Sałkowska. W: Metody badań jakościowych, t. 1, red. Norman K. Denzin i Yvonna S. Lincoln, 623-654. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Strumińska-Kurta, Marta i Izabela Koładkiewicz. 2012. Studium przypadku. W: Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, red. Dariusz Jemielniak, 1-40. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sysko-Romańczuk, Sylwia, Piotr Zaborek i Agnieszka Niedźwiedzka. 2012. Modele zarządzania oświatą w polskich samorządach. W: Zarządzanie oświatą. Biblioteczka Oświaty samorządowej 2, red. Mikołaj Herbst, 15-65. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Śliwerski, Bogusław. 2015. O konieczności powrotu do subsydiarnej roli państwa w publicznej edukacji szkolnej dzieci i młodzieży. Pedagogika Społeczna, 3, 17-51.

Śliwerski, Bogusław. 2020. (Kontr-) rewolucja oświatowa, Studium z polityki prawicowych reform edukacyjnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Uryga, Danuta i Elżbieta Gozdowska. 2016. Rada Oświatowa w opiniach władz samorządowych i środowisk związanych z lokalną edukacją. Raport z badania. Łódź: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.

Akty prawne:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2.04.1997, Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483 z późn. zm.

Ustawa z 7.09.1991 o systemie oświaty, tekst jedn. Dz.U. 2004, nr 256, poz. 2572 z późn. zm.

Ustawy z 8.08.1996 o Radzie Ministrów, Dz.U. 2003, nr 24, poz. 199 z późn. zm.

Ustawa z 27.06.2003 o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Dz.U. 2003, nr 137 poz. 1304.

Ustawa z 29.12.2015 o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2016, poz. 35.

Ustawa z 23.06.2016 o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2016, poz. 1010.

Ustawa z 14.12.2016 Prawo oświatowe, Dz.U. 2017, poz. 59 z późn. zm.

Strony internetowe:

Na rozdrożu, dostęp 10.01.2016, https://samorzad.pap.pl/kategoria/finanse/na-rozdrozu

Published

2022-07-26

Issue

Section

Articles