ABOUT A CHILD’S INTERACTIONAL COMPETENCE IN THE CONTEXT OF CREATIVE BEHAVIOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.2(8)

Keywords:

interactional competence, interaction language, creative activity, teacher, child

Abstract

Development of ability to use a certain language as a material is a process which lasts the whole life and it never comes to an end. A child’s actions taken under conditions of social functioning have a crucial impact on process of developing interactional competence and cognitive processing. Creative aspects of developing interactional competence, including linguistical competence, are really important in the context of a child’s education. A child’s basic need of expressing itself and its existence is based in roots of creativity in a sphere of the language. Child’s creative attitude towards the language can be seen in forming new statements and also in ability to adjust its speech to some certain listeners taking into consideration circumstances and using non-linguistic techniques. Creative attitude towards the language is a value which can determine a quality of life. A teacher is responsible for forming the so-called lingual climate in which spontaneous and creative behaviour of children may appear.

References

Bocheńska K. (2006), Szach – mat, czyli o komunikacji w rzeczywistości szkolnej. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.

Brzezińska A. (1990), Perspektywa dorosłego i perspektywa dziecka w procesie komunikacji. W: B. Andrzejewski (red.), Komunikacja – rozumienie – dialog. Poznań, Wydawnictwo UAM.

Czelakowska D. (2009), Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków, Impuls

Czelakowska D. (1996), Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków, Impuls.

Dymara B. (1997), Edukacja poprzez język ku językowi. Wyzwanie dla kształcenia nauczycieli, W: A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch, J. Niemiec (red.), Myśl pedeutologiczna i działanie nauczycieli. Warszawa-Białystok , Wydawnictwo Żak.

Grochowalska M. (2009), Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Hartley P. (2000), Komunikacja w grupie, przekład Iwona Chlewińska. Poznań, Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Kawka M. (1999), Dyskurs szkolny. Zagadnienia języka. Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP.

Klus-Stańska D. (2000), Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Limont W. (2012), Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mnich M. (2002), Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym Kraków, Wydawnictwo Impuls.

Nowak-Dziemianowicz M. (2005). Wiedza i kompetencje nauczyciela w świetle teorii pedagogicznych, W: Gmoch R., Krasnodębska A. (red.) Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość w dobie przemian edukacyjnych. Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Nowicka M. (2000), Sprawność komunikacyjna dzieci w interakcjach szkolnych. Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego

Słodownik-Rycaj E. (1998), Rozwijanie mowy komunikatywnej dziecka. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Stawinoga R. (2007), Twórczość językowa dziecka w teorii i praktyce edukacyjnej. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.

Uszyńska-Jarmoc J. (2003), Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju. Białystok, Trans Humana.

Published

2021-12-15

Issue

Section

Articles