MUSICON AND ITS APPLICATION IN PEDAGOGICAL AND SPEECH THERAPY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.2(2)

Keywords:

education, therapy, support, special education needs

Abstract

 Education, and especially supporting students with diverse educational needs, is still a space for searching for effective methods of work, both individual and group. The aim of the article is to present the innovative Musicon educational set in a modified version for the needs of pedagogical and speech therapy. Musicon, originally developed for music education, has proved to be an excellent tool for therapeutic activities against equalizing educational opportunities for children and young people, improving their development and improving their skills and social competences. The modified version takes into account the proposals of teachers - therapists, speech therapists, which results in a multitude and variety of corrective and compensatory exercises in a holistic approach to the student and his developmental needs.

       The content of this article includes the explanation and understanding of therapy in education, the importance of music in therapeutic activities, a description of the Musicon set with a recommendation for educational practice

References

Bogdanowicz M. O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu –odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Lubin 1994

Bogdanowicz K. Dysleksja a nauczanie języków obcych. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców uczniów z dysleksją Harmonia, Gdańsk 2011

Budkowska M . Muzyka w terapii logopedycznej dzieci, w: Głos-Język-Komunikacja, red. A. Myszka tom V, W obliczu emocji, Rzeszów 2018, s.116-128.

Czajkowska I, Herda K.. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP Warszawa 1989, 1996

Jakoniuk-Diallo A. Miejsce muzykoterapii w stymulowaniu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, w: Studia Edukacyjne nr 50/2018, s. 45-55

Jastrząb J.. Toruńska Szkoła Terapeutyczna, Toruń, 1997.

Kaja B. Zarys terapii dziecka , Bydgoszcz 1998

Palak Z, Wójcik M. red. Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, Lublin, 2016

Pańczyk J. Forum Pedagogów Specjalnych XXU wieku , T.III , Łódź 2

Skałbania B, Lewandowska-Kidoń T.. Terapia pedagogiczna w zarysie Warszawa 2015

Toczydłowska T. Arteterapia czyli terapia przez różne dziedziny sztuki, w: Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce, re. A. Balejko, M. Zińczuk, Białystok 2006, s. 207-213.

Szatan E., : Rozważania o kompetencjach muzycznych nauczycieli-terapeutów w terapii muzyką, [w:] Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie trzy drogi, jeden cel, pod red. D. Baczały i J.J. Błeszyńskiego, Toruń 2014, s. 61–66.

https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,wynalazek-slaskiej-firmy-odkrywa-muzyczne-talenty-dzieci,wia5-4-1192.htm. Dostęp 08.10.21

https:///www.musiconclub.com/pl/terapia /dostęp 24.10.21

Published

2021-12-15

Issue

Section

Articles