DISTANCE LEARNING - NEW CHALLENGES FOR SCHOOL PRACTICE

Authors

  • Ilona Żeber-Dzikowska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
  • Alicja Walosik Faculty of Exact and Natural Sciences, KEN Pedagogical University in Krakow, https://orcid.org/0000-0002-5772-7978
  • Kinga Wierzbicka Małopolskie Teacher Training Center, Kraków

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2022.15(2)

Keywords:

distance learning, methods, forms, techniques, tools of remote work

Abstract

Abstract

The current situation in Poland has obligated teachers to use tools for remote work. Such solutions presented teachers and students with new tasks and challenges that had to be met. This method of education brings many benefits, as it allows teachers and students to keep their work flowing, and is a stimulus especially for those who do not use educational applications, platforms or online tools on a daily basis to shape new skills and competences.

Online learning requires a completely different methodology, work planning and different types of tasks and activities. The teacher should assume the role of a tutor and mentor who can motivate and inspire students to engage and deepen their knowledge on their own, which will ensure effective distance learning.

However, the period of remote education that has been going on for almost a year has shown that the situation is much more complex. The technological equipment of schools, the availability of equipment and the Internet in students' homes, the level of digital and information competences of teachers and students, the availability of digital teaching materials, and above all a number of social issues, made remote education a very big challenge for teachers and students.

The aim of the research carried out in the period from January to March 2021 among 50 biology teachers from the Małopolskie Voivodeship was to diagnose the functioning of remote education at school, in the new school reality and the challenges that were faced by schools, teachers, parents and, above all, students.

The results of the research showed a number of logistical and hardware problems, problems related to the level of teachers' preparation for the proper conduct of remote education at school, adapting teaching and learning methods and techniques, monitoring and verifying student progress, as well as building relations between the teacher and the student.

References

Barabasz G. 2016. Nauczanie i uczenie się w sieci. Kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań, s. 179.

Barley, Z., Lauer, P. A., Arens, S. A., Apthorp, H. S., Englert, K. S., Snow, D. i Akiba, M. 2002. Helping at-risk students meet standards: A synthesis of evidence-based classroom practices. Den-ver, CO: Mid-continent Research for Education and Learning

Bilicki T. 2020. Jak pracować z uczniem w kryzysie w czasie pandemii Covid – 19, Pyżalski J. ed. Edukacja w czasach pandemii wirusa Covid-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Wyd. EduAkcja, Warszawa

Cieśla P. 2020. Kształtowanie wybranych kompetencji kluczowych w ramach edukacji chemicznej a multimedia. Walosik A. and Żeber – Dzikowska I. ed. Edukacja przyrodnicza. W kręgu teorii i praktyki. Wyd. Naukowe UP, Kraków

Hattie J. 2015. Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Biblioteka Szkoły Uczącej się. CEE, Warszawa

Kaczmarzyk M. 2020. Neurobiologiczny kontekst edukacji zdalnej. Pyżalski J. ed. Edukacja w czasach pandemii wirusa Covid-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Wyd. EduAkcja, Warszawa

Mayor F. 2001. Przyszłość świata. UNESCO 1999. Red. nauk. przekładu W. Rabczuk. Warszawa, s. 378.

Mize, C. D., Gibbons, A. 2000. More than inventory: Effective integration of instructional technology to support student learning in K-12 schools, (ERIC Document Reproduction Service No. ED 444 563)

Ostrowska M., Sterna D. 2015. Technologie informacyjno – komunikacyjne na lekcjach. Przykładowe konspekty i polecane praktyki. Wyd. CEO, Warszawa

Page M. S. 2002. Technology-enriched classrooms: Effects on students of low socioeconomic status. Journal of Research on Technology in Education, 34(4), 389–409.

Penkowska G. ed. 2014. Społeczne konteksty edukacji medialnej. Wyd. Naukowe Katedra

Pitler H., Hubbell E.R., Kuhn M. 2015. Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach. Wyd. Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa

Polya G. 1975. Odkrycie matematyczne. O rozumieniu, uczeniu się i nauczaniu rozwiązywania zadań. Wydawnictwo Matematyczno – Techniczne, Warszawa

Pyżalski J. 2020. Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli. Pyżalski J. ed. Edukacja w czasach pandemii wirusa Covid-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, EduAkcja, Warszawa

Schacter, J., Fagnano, C. 1999. Does computer technology improve student learning and achievement? How, when, and under what conditions?, Journal of Educational Computing Research, 20(4), 329–343.

Skurzyński K. 1996. Niektóre metody rozwijania matematycznej aktywności uczniów, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin s. 12

Waxman, H. C., Connell, M. L., Gray, J., A. 2002. Quantitative synthesis of recent research on the effects of teaching and learning with technology on student outcomes, Naperville, IL: North Central Regional Educational Laboratory

Witkowski J. 2020. Organizacja zdalnego nauczania, Pyżalski J. ed. Edukacja w czasach pandemii wirusa Covid-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, EduAkcja, Warszawa

Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030, 2019, Ministerstwo Edukacji Narodowej

Online Resources

[www1] Prezi, https://prezi.com/ (access: 27.05.2021)

[www2] Infografiki, https://www.canva.com/pl_pl/tworzyc/infografiki/ (access: 26.01.2020)

[www3] Witryny Google, https://sites.google.com/new (access: 26.05.2021)

[www4] WebQuest Generator, http://ii.uwb.edu.pl/generator/ (access: 26.05.2021)

[www5] Komisja Europejska | Unia Europejska (europa.eu) (access: 27.05.202

Published

2022-07-26

Issue

Section

Articles