STYLES OF TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2022.15(7)

Keywords:

teaching style, educational process, teacher, student, didactic-educational work, socio-emotional space, school classroom, teacher-student interaction

Abstract

The purpose of the published text is to show the contemporary teaching styles used in lessons by teachers. The article presents definitions of the learning styles term in general and scientific terms. It presents the typologies of teaching styles, describes the criteria considered in the division of teaching styles, as well as explains in detail each of the distinguished teaching styles. The factors influencing the choice of teaching style in the classroom are discussed.

References

Bałachowicz, Józefa. 2009. Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.

Barnes, Douglas. 1987. Learning Styles in TVEI: Report no. 3, Leeds za: Cohen, Louis i Lawrence Manion, Keith Morrison. 1999. Wprowadzenie do nauczania, tłum. Małgorzata Wyrzykowska. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Barnes, Douglas. 1988. Nauczyciele i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, tłum. Józef Radzicki. Warszawa: WSiP.

Bennet, Neville S. 1976. Teaching Styles and Pupil Progress. London: Open Books.

Fenstermacher Gary D. i Jonas F. Soltis. 1998. Style nauczania, tłum. Krzysztof Kruszewski. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.

Flanders, Ned A. 1970. Analyzing classroom behavior. New York: Addison-Wesley.

Gołębniak, Bogusława D. 2011. Nauczanie i uczenie się w klasie. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, 158-205. T.2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konarzewski, Krzysztof. 2012. Nauczyciel. W: Sztuka nauczania. Szkoła. Podręcznik akademicki, red. Krzysztof Konarzewski, 160-190. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mieszalski, Stefan. 1997. O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Mieszalski, Stefan. 1990. Interakcje w klasie szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Nowakowska-Siuta, Renata. 2006. Style nauczania. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. Tadeusz Pilch, 1105-1107. T. 5. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Published

2022-07-26

Issue

Section

Articles