SOCIALIZING FUNCTION OF CARE AND PATTERNS OF CARE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2022.15(1)

Keywords:

Educator, pupil, care, upbringing, socialization, care patterns

Abstract

The article deals with the problem of socialization of children and adolescents through caring influence in terms of building specific patterns of caring. Its aim is to analyze the socialization function of care in the context of shaping caring attitudes and to show the importance of caring and educational activities for the process of transition from the role of a ward to the role of a guardian. The article focuses on the following research problems: What is the role of the socialization function of care in the process of shaping the caring attitude? How important is the experience of being a mentee for shaping the role of a caregiver? Does the pedagogical culture of parents (guardians-educators), i.e. educational awareness and competences, increase the quality of their care and educational work?

The analysis of the socialization function of care allows for a better understanding of the process of building such dispositions in the charges related to satisfying human needs that will allow the child, and then the young person, to transform from the role of a charge into the role of a guardian. Mature and responsible care and educational work depends to a greater extent on the personality of the guardian-educator than on his skills or programs that he uses. This work requires the ability to establish, maintain and strengthen contact with those under care. In addition, in relations with the charge-ward, one should be guided by kindness, empathy, acceptance as well as assertiveness.

References

Augustowska, Katarzyna. 2014. Cechy dobrego opiekuna, wychowawcy w świetle poglądów Janusza Korczaka i innych pedagogów. Dostęp 16.03.22. https://www.edukacja.edux.pl/p-25189-cechy-dobrego-opiekuna-wychowawcy-w-swietle.php.

Bowlby, John. 1989. Una base sicura: Applicazioni cliniche della teoria dell’attaccamento. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Dąbrowski, Zdzisław. 2006. Pedagogika opiekuńcza w zarysie. t. 2. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Dąbrowski, Zdzisław. 2008. Terminologia pedagogiki opiekuńczej. W: Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. red. E. Jundziłł, R. Pawłowska. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Giddens, Anthony. 2007. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grudziecka, Anna. 2018. Wychowawca grupy wychowawczej w internacie SOSW w Mławie. Dostęp 6.10.21. https://pedagogika-specjalna.edu.pl/oligofrenopedagogika/esej-opiekun-dzieci-niepelnosprawnych.

Izdebska, Jadwiga. 2015. Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie rodzinne. Kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej. Białystok: Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Juszczyk-Rygałło, Joanna. 2016. Socjalizacja dziecka jako proces kształtowania tożsamości. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, t. 11, 4(42), 13-25.

Kamiński, Aleksander. 1948. Nauczanie i wychowanie metodą harcerską. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kelm, Albin. 2000. Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kozdrowicz, Ewa. 2006. Między teorią a praktyką. Dyskusja o kształceniu pedagogów społecznych. W: Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej. red. E. Kozdrowicz, A. Przecławska. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Lisiecki, Kazimierz. 2007. O „złych” dzieciach. W: Ogniska „Dziadka” Lisieckiego. red. K. Dąbrowski. Warszawa: Wydawnictwo Digipol.

Marchwicki, Piotr. 2006. Teoria przywiązania J. Bowlby’ego. Seminare. Poszukiwania naukowe, 23, 365-383.

Michalak, Marek. 2012. Słowo wstępne. W: Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. red. J. Korczak. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Nowak, Marian. 2001. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Obuchowski, Kazimierz. 1993. Człowiek intencjonalny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Okoń, Wincenty. 2004. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Smolińska-Theiss, Barbara. 2014. Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Sosnowski, Tomasz. 2011. Ojciec we współczesnej rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Śniegulska, Anna. 2018. Opiekuńczo-wychowawcza rola rodziców w percepcji społecznej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 48-55.

Walęcka-Matyja, Katarzyna. 2014. Role i funkcje rodziny. W: Psychologia rodziny. red. I. Janicka, H. Liberska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Winiarski, Mikołaj. 2017. „Opieka”, „pomoc” i „wsparcie społeczne” w przestrzeni opiekuńczej i socjalnej. W: Opieka i wsparcie jako zadanie całożyciowe. Studia z pedagogiki opiekuńczej. red. Cz. Kustra, M. Fopka-Kowalczyk, A. Bandura. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Zięba, Bożena. 1989. Zakres funkcji socjalizacyjno-wychowawczej rodziny. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny, 4, 343-355.

Published

2022-07-26

Issue

Section

Articles