MOTYWACYJNE UWARUNKOWANIA TWÓRCZOŚCI PLASTYCZNEJ DZIECI W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM.

Autor

  • Ilona Żeber-Dzikowska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
  • Izabela Olczak Szkoła Podstawowa nr 63 im. Zawiszy Czarnego w Warszawie

Abstrakt

Streszczenie
Działalność plastyczna jest jedną z podstawowych form wyrażania siebie przez dziecko.
Szczególnie u dzieci w młodszym wieku szkolnym aktywność ta jest zasadniczym
sposobem spontanicznej ekspresji osobowości oraz,,formą psychicznej terapii” (Popek
2010, 265). Te i wiele innych zalet wiążących się z tego rodzaju aktywnością, skłoniły
Autorki do podjęcia niniejszego tematu. W Prowadzone w referacie rozważania
prowadzą do wyjaśnienia tezy, iż ww. okres w życiu dziecka, jest szczególnie istotny
do kształtowania twórczości plastycznej. W niniejszym opracowaniu zaprezentowano
podstawowe definicje dotyczące motywacji i jej rodzajów, scharakteryzowano determinanty
i obszary niezbędne do rozwoju twórczości u dziecka.

Bibliografia

Bibliografia

Amabile Teresa 1989. Growing Up Creative: Nurturing a Lifetime of Creativity, second

edit. New York: C.E.F. Press, The Creative Education Fundation, Buffalo.

Czerwosz Zofia 1986. Dzieci lubią rysować. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza

Księgarnia.

Gałązka Alicja 2005. „Motywacyjne uwarunkowania twórczości” W Psychopedagogika

działań twórczych pod red. Szmidt Krzysztof, i Modrzejewska - Świgulska

Monika, s.70 - 107. Kraków: Wydawnictwo IMPULS.

Gloton Robert i Clero Claude 1976. Twórcza aktywność dziecka. Warszawa: WSiP.

Kępiński Antoni 1979. Melancholia. Warszawa: PZWL.

Lowenfeld Viktor i Brittain Lambert 1977. Twórczość a rozwój umysłowy dziecka.

Warszawa: PWN.

Marciniak Tadeusz 1976. Problemy wychowania plastycznego. Warszawa: Wydawnictwo

NK.

Nęcka Edward 1992. „Twórcze operacje umysłowe” W Psychologia i poznanie pod

red. Materska Maria i Tyszka Tadeusz, strony artykułu. Warszawa: PWN.

Nęcka Edward 2000. „Twórczość” W Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia

ogólna, tom 2 pod red. Strelau Jan, s.796-845. Gdańsk: GWP.

Popek Stanisław. 2003. Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo

UMCS.

Popek Stanisław. 1984. Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych.

Warszawa: WSIP.

Popek Stanisław. 2010. Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: IMPULS.

Szuman Stefan 1969. O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa: Wydawnictwo

PZWS.

Urban-Kojs Ewa 1996.,,Kształtowanie osobowości dziecka” W Problemy edukacji

wczesnoszkolnej pod red. Dymara Bronisława s.102 - 123. Kraków: Wydawnictwo

Impuls.

Netografia

Hałabiś Anna „Rola nauczyciela w organizowaniu zajęć w przedszkolu” W www.

szkolaszastarka.pl/website/publikacja1.

Lisiecka Maria „Twórczość plastyczna małego dziecka” W www.edukacja.edux.

pl/p-14604-tworczosc-plastyczna-malego-dziecka.php.

Stebel Maria „Zajęcia plastyczne w przedszkolu” W odn.wodzislaw.pl/pliki/wychprzedsz/

stebel.

##submission.downloads##

Opublikowane

2016-07-14

Numer

Dział

Articles