UMYSŁ, EDUKACJA, PRZYSZŁOŚĆ – ŚWIADOMOŚĆ I ZDERZENIE

Autor

  • Ewa Chojnacka Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Abstrakt

Streszczenie
Zgodnie ze współczesną teorią Howarda Gardnera (2009, 26), pomimo iż programy
w szkołach zmierzają ku ujednoliceniu i światowej standaryzacji, nie przygotowują
one uczniów do życia w tej wersji świata, która nadejdzie w przyszłości. Powinniśmy
zatem wprowadzać nowe metody nauczania, gdyż aktualne właściwie nie
działają oraz dobierać nowe cele i formować nowe sposoby kształcenia, myślenia
i nabywania wiedzy, mając świadomość tego, czego wymaga od nas nowy świat.
Gardner (ibid.) dostrzega konieczność wyspecjalizowania się zarówno w jednej
dziedzinie, jak i zgłębiania innych nauk, rozwijania umiejętności syntetyzowania
informacji, podkreślając jednocześnie potrzebę kreatywności, okazywania respektu
i zdobywania etosu. Do realizacji tych celów potrzebujemy zdolności poznawczych,
które wymagają rozwijania aż 5-umysłów: interdyscyplinarnego, syntetyzującego,
kreatywnego, respektującego i etycznego. Nasuwa się refleksja, że aby
osiągnąć te cele i aby umożliwić uczącym się rozwijanie pięciu umysłów, konieczne
jest budowanie świadomości na każdym etapie nauczania. Dlatego też, Autorka
odwołuje się do wielu metodyków oraz psycholingwistów i przedstawia różne
aspekty towarzyszące uświadamianiu potrzeby rozwijania tych pięciu umysłów.
Słowa kluczowe: edukacja, świadomość, pięć umysłów, myślenie, kreatywność,
aktywizacja, uwaga, zaangażowane, etos, respekt

Bibliografia

Bibliografia:

Bloom, Floyd. B., Arlyne Lazerson. 1988. Brain, Mind, and Behavior. W.H. Freeman

and Company.

Bolitho, Rod et al. 2003. “Ten questions about language awareness”. English Language

Teaching Journal. Vol. 57 No.3: 251-259.

Bolitho, Rod, and Brian Tomlinson. 1995. Discover English. Oxford: Heinemann.

Chojnacka, Ewa. 2003. „The corpora of teaching and learning the listening comprehension

skill”. W Practical Applications in Language and Computers, PALC, edited

by Barbara Lewandowska-Tomaszczyk, 371-390. Peter Lang: Germany.

Cope, Bill, and Mary Kalantzis. (ed.) (2000) Multiliteracies: literacy learning and

the design of social futures. London i New York: Routledge.

Curran, Tim, and Steve W. Keele. 1993. „Attentional and non-attentional forms of

sequence learning”. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and

Cognition, 19: 189-202.

Czikszentmihalyj, Mihaly. 1997. Psychologia optymalnego doświadczenia (Flow:

The Psychology of Optimal Experience, 1990), wyd. 1. Studio Emka, Warszawa.

Gardner, Howard. 1993. Multiple Intelligencies: The Theory in Practice. Basic.

Gardner, Howard., 2009, Pięć umysłów przyszłości, Mt Biznes Sp. z o.o. Laurum.

Gardner, Robert. C., and Peter D. MacIntyre. 1992. A student’s contributions to second

language acquisition. Part 1: Cognitive variables. Language Teaching 25: 211-220.

Hadley, Alice O. 1993. Research in language learning: principles, processes, and

prospects (ACTFL Foreign Language Education Series. Lincolnwood, IL: National

Textbook Company.

Hawkins, Eric. 1984. Awareness of Language. Cambridge: CUP.

Kahneman, Daniel, and Amos Tversky. 1973. „On the psychology of prediction”.

Psychological Review, 80: 237-251.

Kalantzis, Mary and Bill Cope. 2000. Multiliteracies: Literacy Learning and the

Design of Social Futures. New York: Routledge.

Komorowska, Hanna. (ed.) 2011. Issues in promoting Multilingualism Teaching –

Learning – Assessment. frse: Warszawa.

Lewandowska-Tomaszczyk, Barbara. 2010. „Introspekcja i intuicja w uczeniu się

kategorii językowych”, W Interdyscyplinarne studia nad świadomością i przetwarzaniem

językowym, pod red. Joanny Nijakowskiej, Tertium: Kraków, s. 41-74.

Stine, Jean Marie. 2002. Jak wykorzystać ukryte zasoby umysłu i odnieść sukces,

Rebis Publishing House Ltd.: Poznań.

Tomlinson, Carol. 2002. “Differentiating instruction for academic diversity”. In

Classroom teaching skills, edited by J.M. Cooper. (7th Edition), 149-180. Boston:

Houghton-Mifflin.

Tomlinson, Brian. 1994. „Pragmatic awareness activities”. Language Awareness.

Vol. 3: 2 i 4, 119-29. Clevedon, Avon: Multilingual Matters.

Van Lier, Leo. 2001. “Language Awareness”. In The Cambridge Guide to Teaching

English to Speakers of Other Languages, edited by Ronald Carter and David Nunan.

Cambridge; New York: Cambridge University Press.

Williams, Marion. and Robert. L. Burden. 1999. Psychology for Language Teachers,

CUP.

Wright, Tony, and Rod Bolitho.1993. “Language awareness: a missing link in language

teacher education?” English Language Teaching Journal: 47/4.

##submission.downloads##

Opublikowane

2016-07-14

Numer

Dział

Articles