ROLA EDUKACJI W PRZYGOTOWANIU ABSOLWENTÓW DO WARUNKÓW WSPÓŁCZESNEGO RYNKU PRACY
Abstrakt
Streszczenie
Umiejętność sprawnego poruszania się po rynku pracy jest obecnie niezbędna
każdemu człowiekowi, który wchodzi w dorosłe życie i zamierza podjąć pracę zawodową.
Znalezienie zatrudnienia w obecnych czasach, wymaga umiejętności radzenia sobie
w ciągle zmieniających się warunkach. Pewne zawody znikają, inne natomiast się pojawiają.
W związku z tym potrzeba stałego podnoszenia kwalifikacji i uczenia się ustawicznego,
stają się udziałem niemalże całości uczestników podażowej strony rynku pracy.
Poszukiwanie pierwszej pracy zwykle sprawia sporo trudności, dlatego tak ważny jest
odpowiedni system wsparcia, jaki może zapewnić szkoła. Jej zadaniem jest wyposażenie
uczniów w niezbędną wiedzę oraz umiejętności potrzebne do wyboru kierunku kształcenia,
zawodu i rozważnego wkomponowania swoich aspiracji w oczekiwania pracodawcy.
Szkoła może realizować te zadania poprzez szereg własnych inicjatyw – doradztwo
zawodowe, czy specjalistyczne programy tematyczne. Odgrywa ona bardzo ważną rolę
w przygotowaniu młodych ludzi do wejścia w dorosłe życie. Natomiast osoba chcąca
utrzymać się na rynku pracy powinna być elastyczna i dostosowywać się do nieustannie
zmieniających się warunków. Tylko wtedy będzie ona ciągle aktywna zawodowo.
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA
Borkowska Stanisława, 1999, Edukacja zawodowa a rynek pracy, Warszawa: Wyd. IPISS,
zeszyt nr 17.
Clark Anne, Marie, Dzierzgowska Irena, Thompson Marion, 1996, Standardy edukacyjne
i uprawnienia ucznia. Przewodnik dla edukatora. Radom: Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia
Kadr Instytutu Technologii Eksploatacji.
Dudak Anna, Klimkowska Katarzyna, Różański Andrzej, (red.); 2012, Przygotowanie zawodowe
młodych pedagogów, Kraków: Wydawnictwo ,,Impuls”.
Frączek Monika, Boguszewski Józef. M, Wojciechowski Piotr, 2010, Szkolenia pracowników
– po zmianach z 2010 rok, Warszawa: Wyd. Wiedza i Praktyka.
Karpińska Anna, 2003, Edukacyjne problemy czasu globalizacji. W dialogu i perspektywie,
Białystok: Wyd. Trans Humana.
Kędracka-Feldman Ewa, 2002, Jakość w edukacji. Teoria i praktyka, Warszawa: KOWEZ.
Koszmider Maria, 2008, Szkolne standardy jakości procesu kształcenia, Kraków: Wyd. Impuls.
Koźmiński Andrzej, K., 1997, Współczesne wyzwania dla edukacji. W: Marek, B. Kamiński,
Piotr Rząca ( red.) Jakość kształcenia – wyzwaniem XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo
Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania.
Kupisiewicz Czesław, Kupisiewicz Małgorzata, 2009, Słownik pedagogiczny, Warszawa:
PWN.
Kupisiewicz Czesław, 1999, O reformach szkolnych. Wybór rozpraw i artykułów z lat 1977-
, Warszawa: Wyd. Akademickie ,,Żak”.
Okoń Wincenty, 2007, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie
,,Żak”.
Pfeiffer Agnieszka (red.), 1999, Forum „Jakość w edukacji”, Warszawa: MEN CODN.
Piotrowska-Piątek Agnieszka, 2005, Kreowanie rozwoju zawodowego a perspektywy rynku
pracy (materiały szkoleniowe). Kielce: Biuro Karier WSEiA im. Edwarda Lipińskiego.
Pomykało Wojciech (red.), 1993, Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa: Fundacja Innowacja.
Raport z badań; 2007: Poziom przygotowania absolwentów do poruszania się na rynku pracy–
wyniki porównawcze dla ponadgimnazjalnych szkół zawodowych województwa podkarpackiego.
Kraków: Centrum Doradztwa Strategicznego.
Sajkiewicz Alicja (red.), 2004, Jakość zasobów pracy. Kultura, kompetencje, konkurencyjność,
Warszawa, Poltext.
Szczepańczyk Zbigniew (red.), 2010, Budzenie ducha przedsiębiorczości wśród młodych dorosłych
Europejczyków. Kielce: Wyd. Kieleckie Towarzystwo Edukacji Ekonomicznej zlec.
Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. Prof. Edwarda Lipińskiego.
Szydlik-Leszczyńska Agata, 2012, Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy, Wybrane
uwarunkowania, Warszawa: Difin.
Śnieciński Józef, Marek, (red.), 2003, Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. tom I, A – F,
Warszawa: Żak.
Wojewódzki Urząd Pracy Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej 2010: Aktywny
na rynku pracy. Kielce: Wojewódzki Urząd Pracy.
Żyngiel Joanna, A. 2012, Przygotowanie zawodowe absolwentów studiów wyższych do wymagań
stawianych przez współczesne organizacje. W: Anna Dudak, Katarzyna Klimkowska,
Andrzej Różański, (red.) Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów. Kraków: Wydawnictwo
Impuls.