Spostrzeganie błędów wychowawczych nauczycieli przez uczniów szkoły średniej
Abstrakt
Problem błędu wychowawczego
w literaturze nie jest problemem nowym,
a niektóre zjawiska negatywne powtarzają
się na przestrzeni wieków. Zjawisko błędu
ze względu na swe rozmaite uwikłania – psychologiczne,
społeczne i normatywne jest
trudne do jednoznacznego określenia. Błędy
w wychowaniu (sytuacyjne i postawy) mogą
przyjmować różne charakterystyki, a ich źródła
powstawania są złożone i mają najczęściej
charakter wewnętrzny lub zewnętrzny. Konsekwencje
błędnych zachowań wychowawcy
wyznaczane są bezpośrednio przez ich rodzaj,
jednak prawie zawsze sytuacja błędu powoduje
zmiany w strukturach poznawczych, w strukturze emocji i w strukturze „ja”. Kryteria diagnostyczne błędów w wychowaniu muszą być relatywizowane społecznie, kulturowo i osobistymi doświadczeniami podmiotów interakcji wychowawczej. Problem badawczy badań własnych dotyczył częstości występowania błędów w wychowaniu popełnianych przez nauczyciela w opinii uczniów szkół średnich.
Słowa kluczowe: Błąd wychowawczy,
nauczyciel, interakcje nauczyciel-uczeń,
badania
Bibliografia
Czerpaniak–Walczak Maria. 1997. Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela.
Toruń: Edytor.
Dylak Stanisław. 2000. Nauczycielskie ideologie pedagogiczne a kształcenie nauczycieli.
W Pedagogika w pokoju nauczycielskim, red. Krzysztof Kruszewski. Warszawa:
WSiP.
Dylak Stanisław. 2007. W cieniu własnej wiedzy – między pewnością a bezradnością
wychowawcy. W Pojęcia, procesy, konteksty, red. Maria Czerpaniak–Walczak,
Maria Dudzikowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Garczyński Stefan. 1973. Błąd. Źródła. Unikanie. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Gurycka Antonina. 1990. Błąd w wychowaniu. Warszawa: WSiP.
Jarosz Ewa, Wysocka Ewa. 2006. Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy
i rozwiązania. Warszawa: Żak.
Kubiak–Szymborska Ewa. 2010. O wychowawcach i wychowaniu. Perspektywa myślenia
pedagogicznego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Kupisiewicz Czesław, Kupisiewicz Małgorzata. 2009. Słownik pedagogiczny. Warszawa:
PWN.
Łukasik Joanna. 2006. „Nauczyciel-wychowawca we współczesnej szkole”. Nowa
Szkoła 2006, nr 1.
Milerski Bogusław, Śliwerski Bogusław. 2000. Pedagogika, Leksykon PWN. Warszawa:
PWN.
Okoń Wincenty. 2001. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie
Żak.
Pilch Tadeusz. 2010. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Tom I. Warszawa: Wydawnictwo
Akademickie Żak.