WYBRANE ASPEKTY STOSOWANIA TECHNOLOGII MOBILNYCH W EDUKACJI JĘZYKOWEJ

Autor

  • Małgorzata Dziedzic Katedra Filologii Rosyjskiej Uniwersytet Rzeszowski

Abstrakt

Streszczenie
Artykuł dotyczy wybranych aspektów stosowania urządzeń mobilnych jako narzędzi
wspierających edukację językową. Zawiera definicje podstawowych pojęć związanych
z m-learningiem oraz wskazuje najistotniejsze przyczyny zainteresowania technologiami
mobilnymi w sferze edukacji i główne trudności związane ze stosowaniem m-learningu.
Ponadto autor wskazuje podstawowe rodzaje aplikacji mobilnych przydatnych w nauczaniu
języka obcego oraz zwraca uwagę na główne tendencje w rozwoju m-learningu.

Bibliografia

Bibliografia

Dye Aleksander. 2007. Developing courseware for mobile devices. W Mobile Learning A Practical

Guide, red. Keegan, 51-56. Desmond.

Gajek Elżbieta. 2013. „Technologie mobilne w edukacji językowej na przykładzie języka angielskiego”.

Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny tom 4: 27-33.

Gajek Elżbieta. 2014 „Wikitekst o technologiach mobilnych w kształceniu nauczycieli języków

obcych”. Języki Obce w Szkole tom 2: 97-107.

Hojnacki Lechosław (red.). 2011. Mobilna edukacja. M-LEARNING, czyli (r)ewolucja w nauczaniu

przewodnik dla nauczycieli. Warszawa.

Kukulska-Hulme Agnes. 2006. Mobile Language Learning Now and in the Future. Milton:

Keynes: The Open University.

Kukulska-Hulme Agnes, Traxler John. 2007. „Designing for mobile and wireless learning”.

W Rethinking pedagogy for a digital age: designing and delivering e-learning, red. Helen

Beetham i Rhona Sharpe, 180–192. London.

Price Sarah. 2007. Ubiquitous Computing: Digital Augmentation and Learning. W Mobile

Learning: Towards a Research Agen-da. Occasional Papers in Work-Based Learning 1,

red. Norbert Pachler. Londyn.

Гулая, Т. М., Лобанова, Е.И., Романова, С.А. (red.). 2013. Лингводидактический аспект

обучения иностранным языкам с применением современных интернет-технологий.

Москва.

Рублёва Екатерина Владимировна. 2012. Возможности мобильных приложений

в обучении РКИ и перспективы их развития. W Динамика языковых и культурных

процессов в современной России/ Материалы III Конгресса РОПРЯЛ, red.

Т. Б. Бузальская i in. Sankt Petersburg.

Сон И. С. 2013. Мобильное обучение в изучении иностранных языков. W Теория

и практика образования в современном мире (III): материалы междунар. заоч. науч.

конф. (г. Санкт-Петербург, май 2013 г.), red. Г.А. Кайнова, 164-167. Sankt Petersburg.

Сухомлин Владимир Алексанрович. 2012. Современные информационные технологии

и ИТ-образование. Moskwa.

Титова Светлана Владимировна. 2011. Мобильные технологии в обучении иностранным

языкам. W Информационное образовательное пространство и новые образовательные

стандарты в преподавании русского и иностранных языков в начале 21 в., С. С. Хромов

i Е.В. Жданова. Moskwa.

Титова Светлана Владимировна. 2012. Мобильное обучение сегодня: стратегии

и перспективы. W Вестн. Моск. ун-та. Сер. 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация 1.

[www 1] Sharples Mike. (red.). 2006. Big Issues in Mobile Learning. W Report of a workshop

by the Kaleidoscope Network of Excellence Mobile Learning Initiative. http://matchsz.inf.

elte.hu/tt/docs/Sharples-20062.pdf (dostęp 9 lutego 2015).

[www 2] Geddes Simon. 2004. „Mobile Learning in the 21st Century: Benefits for Learners”.

W The Knowledge Tree E-journal 6.

http://tinyurl.com/34kmzst

[www 3] Holzinger Andreas, Nischelwitzer Alexander i Meisenberger Matthias. 2005. „Lifelong-

learning support by m-learning: example scenarios”. eLearn, Magazine 2. http://

elearnmag.acm.org/archive.cfm?aid=1125284 (dostęp 12 stycznia 2015).

[www 4] Naismith Laura i in. 2004. „Literature review in mobile technologies and learning”.

W NESTA Futurelab Literature Review Series, Report 11. http://www2.futurelab.org.uk/

resources/documents/lit_reviews/Mobile_Review.pdf (dostęp 12 stycznia 2015).

[www 5] Syguła Andrzej. 2013. Smartfon jako narzędzie w procesie edukacji w szkole wyższej

– możliwości i perspektywy zastosowania. W Rola e-edukacji w rozwoju kształcenia

akademickiego, red. Marcin Dąbrowski i Maria Zając. Warszawa.

http://www.e-edukacja.net/dziewiata/rola_e-edukacji_w_rozwoju_ksztalcenia_akademickiego.

pdf (dostęp 22 stycznia 2015).

[www 6] Winters Niall. 2006. What is Mobile Learning. W Big Issues in Mobile Learning. Report

of a workshop by the Kaleidoscope Network of Excellence Mobile Learning Initiative,

red. Mike Sharples.

http://matchsz.inf.elte.hu/tt/docs/Sharples-20062.pdf (dostęp 09 lutego 2015).

[www 7] Дубова, Наталья. Web 2.0: перелом в парадигме обучения. W Открытые системы.

2008.

http://www.osp.ru/os/2008/09/5717450/ (dostęp 05 stycznia 2015).

[www 8] http://didaktor.ru/texnologiya-samr-racionalnoe-ispolzovanie-informacionnyx-texnologij-

v- obuchenii/ (dostęp 02 lutego 2015).

[www 9] http://www.dailycomm.ru/m/4500/ (dostęp 02 lutego 2015)

[www 10] www.enauczanie.com/mobilne (dostęp 13 marca 2015)..

[www 11] www.tadviser.ru (dostęp 02 lutego 2015).

##submission.downloads##

Opublikowane

2016-08-11

Numer

Dział

Articles