Imigracyjna tożsamość Ameryki w zwierciadle musicalu

Autor

  • Barbara Pitak-Piaskowska Toruń

Abstrakt

DOI: 10.19251/sej/2018.7(7)

Niniejszy artykuł podejmuje próbę spojrzenia na motyw imigracji, obecny w kulturze Stanów Zjednoczonych, przez pryzmat wybranych dwudziestowiecznych produkcji musicalowych. Ten gatunek sceniczny i filmowy jest uznawany za reprezentatywną dla amerykańskiej kultury popularnej formę widowiskową. W XIX i XX wieku kwestia imigracji dotyczyła nie tylko sfery ekonomiczno-społecznej, ale także znajdywała swoje odzwierciedlenie w popularnych formach widowisk muzycznych takich jak min­strel shows, burleska, wodewil czy wreszcie musical. W artykule zostały przywołane takie produkcje jak Śpiewak Jazzbandu (1927), West Side Story (1957) i Hamilton (2015).

 

Słowa kluczowe: musical, imigracja, teatr, Ameryka, kultura

Bibliografia

Bibliografia:

[www1] https://www.theguardian.com/stage/2017/dec/21/hamilton-review-musical-london-victoria-palace-lin-manuel-miranda (dostęp: 06.03.2018).

[www 2] https://www.thespruce.com/e-pluribus-unum-meaning-768856 (dostęp: 03.03. 2018).

[www 3] http://www.tuneintoenglish.com/america (dostęp: 14.03. 2018).

[www 4] http://www.presidency.ucsb.edu/ws/?pid=1563 (dostęp: 07.03. 2018).

Babiński Grzegorz. 2009. Polonia w USA na tle przemian amerykańskiej etniczności. Kraków: AFM

Bielacki Marek. 1984. „Musical. Wybrane źródła struktury gatunku”. Sprawozdania z Czynności i Posiedzeń łódzkiego Towarzystwa Naukowego (Łódź) R. XXXVIII, z. 1.

Chałasiński Józef. 1962. Kultura Amerykańska. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza

Chlebicka Agata. 2011. „Kryzys modelu multikulturalizmu: przegląd wybranych problemów rynku pracy na przykładzie Holandii”. Ekonomia = Economics nr 4 (16).

Distler Paul Antonie. 1977. Ethnic Comedy in Vaudeville and Burlesque. W American Popular Entertainment, red. Myron Matlaw. West Port, Conn.: Greenwood Press.

Dyer Richard. 2002. Only Entertainment. London/NewYork: Routledge.

Garbicz Adam. 2009. Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż trzecia 1960-1966. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Golka Marian. 2008. Socjologia kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Gołębiowski Marek. 1989. Musical amerykański na tle kultury popularnej USA. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Grinberg-Vinavert Michael. 1947. „Amerykański styl życia”. tłum. J. Nowakowski. Twórczość z.9.

Harris M. Leslie. 2018. The Greatest City in the World?: Slavery in New York in the Age of Hamilton. W Historians on Hamilton. red. Renee C. Romano, Claire Bond Potter. New Brunswick: Rutgers University Press

Higham John. 1984. Rola imigracji w historii Ameryki. W Dwieście lat USA. Ideały i paradoksy historii amerykańskiej, red. Lawrence Orton. Warszawa: Czytelnik.

Hofman Daria. 2016. Kryzys migracyjny? Próba analizy w kontekście europejskiej polityki multikulturalizmu. W Społeczeństwo a wojna. Wyzwania wielokulturowości XXI wieku, red. Marek Bodziany i in. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki.

Hurwitz Nathan. 2015. „The Development of American Identity Defined by the Outsider in the American Musical Theatre”. International Journal of Arts & Sciences nr 08 (03).

Kenrick John. 2008. Musical Theatre: a History. New York: Bloomsbury Publishing.

Knapp Raymond. 2005. The American Musical and the Formation of National Identity. Princeton/Oxford: Princeton University Press.

Krajewski Marek. 2003. Kultury kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kydryński Lucjan. 1993. Kino muzyczne. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Loska Krzysztof. 2010. Musical. W Słownik filmu, red. Rafał Syska. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa

Magness W. Phillip. 2017. „Alexander Hamilton as Immigrant”. The Independent Review, v. 21, n. 4.

Marianowicz Antoni. 1979. Przetańczyć całą noc…. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Miranda Lin-Manuel, McCarter Jeremy. 2016. Hamilton: The Revolution. New York: Grand Central Publishing.

Mordden Ethan. 2013. Anything Goes. Oxford/New York: Oxford University Press.

Most Andrea. 2004. Making Americans: Jews and the Broadway Musical Making American. Cambridge: Harvard University Press.

Most Andrea. 2011. West Side Story and the Vestiges of Theatrical Realism. W Shakespeare/adaptation/modern Drama, red. Randall Martin Randall, Katherine West Scheil. Toronto: University of Toronto Press.

Oja Carol J. 2009. „West Side Story and the Music Man: whiteness, immigration, and race in the US during the late 1950s”, Studies in Musical Theatre vol. 3 nr 1.

Romano C. Renee. 2018. Hamilton: A New American Civic Myth. W Historians on Hamilton.red. Renee C. Romano, Claire Bond Potter. New Brunswick: Rutgers University Press.

Romano C. Renee. Potter Bond Claire. 2018. Introduction: History Is Happening in Manhattan. W Historians on Hamilton. red. Renee C. Romano, Claire Bond Potter. New Brunswick: Rutgers University Press.

Rubin Rachel. Melnick Jeffrey. 2007. Immigration and American Popular Culture: An Introduction. New York: NYU Press.

Saposnik Irv. 1994. „Jolson, the Jazz Singer and the Jewish Mother: or How My Yiddishe Momme Became My Mammy”. Judaism: A Quarterly Journal of Jewish Life and Thought 43, no 4.

Skotarczak Dorota. 2002. Historia amerykańskiego musicalu filmowego. Wrocław: Studio Filmowe MONTEVIDEO.

Skrzypczak Piotr. 2016. „Koniec Wielkiego Niemowy?”. Litteraria Copernicana 1 (17) 2016.

Sowińska Iwona. 2011. 1927: Śpiewak jazzbandu. W Kino klasyczne. Historia kina, tom 2, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska. Kraków: Universitas.

##submission.downloads##

Opublikowane

2018-10-10

Numer

Dział

Articles