Autonomia pracy studentów filologii angielskiej PWSZ w Płocku w realizacji praktyki zawodowej w szkole podstawowej

Authors

  • Olga Puzia-Sobieska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Abstract

Autonomia nauczyciela jest zagadnieniem
szeroko badanym przez znawców języka
i pedagogów, którzy zgodnie twierdzą, że
jakość i efektywność nauczania zależy w dużej
mierze od postawy nauczyciela. W literaturze
fachowej często podnosi się problem
braku autonomii nauczycieli, będący wynikiem
wielu czynników, tj. obowiązek ewaluacyjny,
konieczność realizacji treści nauczania
zawartych w przyjętym programie nauczania
oraz naciski ze strony rodziców, czy samych
uczniów. Tekst dotyczy próby odpowiedzi
na pytanie, czy studenci anglistyki odbywający
praktyki zawodowe w szkołach są autonomiczni?
W przeprowadzonym badaniu studenci języka angielskiego o specjalności glottodydaktycznej PWSZ w Płocku, odbywający praktyki zawodowe w szkołach podstawowych na terenie miasta Płocka, podzielili się swoją opinią biorąc udział w anonimowej ankiecie na temat autonomii zawodowej w odniesieniu do przygotowania i prowadzenia zajęć językowych, opracowywania dokumentacji praktyk, w tym konspektów zajęć prowadzonych, a także doboru materiałów dydaktycznych zgodnie z potrzebami uczniów. Przeprowadzone badanie ankietyzacyjne ujawniło, że studenci są autonomiczni w swoich działaniach.

Słowa kluczowe: autonomia nauczyciela,
praktyki studenckie, dydaktyka języka
angielskiego

References

Brown Douglas H. 2006. Principles of Language Learning and Teaching. Addison

Wesley: Longman.

Erikson, Erik H., 1970. The Life Cycle. Epigenesis of Identity. W: Developmental Psychology,

red. H Fitzgerald. New York: W.W. Norton-London & Company.

Michońska-Stadnik Anna. 2004. Autonomia ucznia 400 lat po Galileuszu, czyli szansa

dla odpowiedzialnych. W Autonomia w nauce języka obcego, red. Mirosława

Pawlak. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Muszyński Marek, Campfield Dorota, Szpotowicz Magdalena. 2015. Język angielski

w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania. Wyniki podłużnego badania

efektywności nauczania języka angielskiego (2011-2014). Warszawa: IBE.

Obuchowski Kazimierz. 1985. Autonomia jednostki i osobowość. W Studia z psychologii

emocji, motywacji i osobowości, red. Kazimierz Obuchowski, Olga W.

Owczynnikowa, Janusz Reykowski. Wrocław: Ossolineum.

Pawlak Mirosława. 2004. Autonomia studenta anglistyki – deklaracje a rzeczywistość.

W Autonomia w nauce języka obcego, red. Mirosława Pawlak. Poznań: Wydawnictwo

UAM.

Wilczyńska Weronika. 2008. Analiza transakcyjna a rozwijanie autonomii w komunikacji

szkolnej i obcojęzycznej. W Autonomia w nauce języka obcego, red. Mirosława

Pawlak. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Wysocka Maria. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo

Uniwersytetu Śląskiego.

Wysocka Maria. 2008. Granice autonomii nauczyciela języków obcych i jego uczniów.

W Autonomia w nauce języka obcego, red. Mirosława Pawlak. Poznań: Wydawnictwo

UAM.

Zawadzka Elżbieta. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna

Wydawnicza „Impuls”.

Published

2017-10-18

Issue

Section

Articles