Autonomia pracy studentów filologii angielskiej PWSZ w Płocku w realizacji praktyki zawodowej w szkole podstawowej
Abstrakt
Autonomia nauczyciela jest zagadnieniem
szeroko badanym przez znawców języka
i pedagogów, którzy zgodnie twierdzą, że
jakość i efektywność nauczania zależy w dużej
mierze od postawy nauczyciela. W literaturze
fachowej często podnosi się problem
braku autonomii nauczycieli, będący wynikiem
wielu czynników, tj. obowiązek ewaluacyjny,
konieczność realizacji treści nauczania
zawartych w przyjętym programie nauczania
oraz naciski ze strony rodziców, czy samych
uczniów. Tekst dotyczy próby odpowiedzi
na pytanie, czy studenci anglistyki odbywający
praktyki zawodowe w szkołach są autonomiczni?
W przeprowadzonym badaniu studenci języka angielskiego o specjalności glottodydaktycznej PWSZ w Płocku, odbywający praktyki zawodowe w szkołach podstawowych na terenie miasta Płocka, podzielili się swoją opinią biorąc udział w anonimowej ankiecie na temat autonomii zawodowej w odniesieniu do przygotowania i prowadzenia zajęć językowych, opracowywania dokumentacji praktyk, w tym konspektów zajęć prowadzonych, a także doboru materiałów dydaktycznych zgodnie z potrzebami uczniów. Przeprowadzone badanie ankietyzacyjne ujawniło, że studenci są autonomiczni w swoich działaniach.
Słowa kluczowe: autonomia nauczyciela,
praktyki studenckie, dydaktyka języka
angielskiego
Bibliografia
Brown Douglas H. 2006. Principles of Language Learning and Teaching. Addison
Wesley: Longman.
Erikson, Erik H., 1970. The Life Cycle. Epigenesis of Identity. W: Developmental Psychology,
red. H Fitzgerald. New York: W.W. Norton-London & Company.
Michońska-Stadnik Anna. 2004. Autonomia ucznia 400 lat po Galileuszu, czyli szansa
dla odpowiedzialnych. W Autonomia w nauce języka obcego, red. Mirosława
Pawlak. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Muszyński Marek, Campfield Dorota, Szpotowicz Magdalena. 2015. Język angielski
w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania. Wyniki podłużnego badania
efektywności nauczania języka angielskiego (2011-2014). Warszawa: IBE.
Obuchowski Kazimierz. 1985. Autonomia jednostki i osobowość. W Studia z psychologii
emocji, motywacji i osobowości, red. Kazimierz Obuchowski, Olga W.
Owczynnikowa, Janusz Reykowski. Wrocław: Ossolineum.
Pawlak Mirosława. 2004. Autonomia studenta anglistyki – deklaracje a rzeczywistość.
W Autonomia w nauce języka obcego, red. Mirosława Pawlak. Poznań: Wydawnictwo
UAM.
Wilczyńska Weronika. 2008. Analiza transakcyjna a rozwijanie autonomii w komunikacji
szkolnej i obcojęzycznej. W Autonomia w nauce języka obcego, red. Mirosława
Pawlak. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Wysocka Maria. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo
Uniwersytetu Śląskiego.
Wysocka Maria. 2008. Granice autonomii nauczyciela języków obcych i jego uczniów.
W Autonomia w nauce języka obcego, red. Mirosława Pawlak. Poznań: Wydawnictwo
UAM.
Zawadzka Elżbieta. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna
Wydawnicza „Impuls”.