FROM HELP TO INDEPENDENCE - PEDAGOGICAL ASPECTS OF THE AID PROJECT "HEART ADOPTION"

Authors

Keywords:

help, support, care, development, self-reliance

Abstract

10.19251/sej/2020.12(2)

Proper, valuable assistance is to assist human development. It is not a single act but the process on the different phases of human life. Helping a person in need is an act that allows making changes in his life. These changes may be small or very significant, but always should promote human beeings in taking greater control over their lives. The project "Adoption of Heart" is a program primarily charitable in which patronage relies on individual donors for a concrete and known by name child. The ultimate objective of this program is to allow the child to implement school education. In addition, the program funds are also to cover expenditure on feeding and health care charges. As a result, relief efforts undertaken should bring the child into the life of independence.

References

Babicki, Józef Czesław. 1935. Na nieużytecznym odcinku życia społecznego. Praca i opieka społeczna, nr 1.

Babicki, Zbigniew. 2013. Sytuacja dziecka w Rwandzie – zarys problematyki. Pedagogika Społeczna, nr 1(47).

Babicki, Zbigniew. 2018. Wychowawczo-społeczny wymiar pomocy dzieciom w Rwandzie. Program „Adopcja Serca” – pomiędzy doraźną pomocą a profesjonalnym wsparciem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Babicki, Zbigniew. 2019. Etyczny wymiar opieki i pomocy dziecku w rozwoju na przykładzie programu „Adopcja Seca”. Seminare, nr 3 (40).

Dąbrowski, Zdzisław. 2006. Pedagogika opiekuńcza w zarysie. t. 1. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Gajewska, Grażyna. 2009. Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra: PEKW „GAJA”.

Kawula, Stanisław. 2012. Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”.

Kelm, Albin. 2000. Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kustra, Czesław. 2002. Powściągliwość i praca w wychowaniu człowieka. Współczesne odczytanie koncepcji opiekuńczo – wychowawczej Ks. Bronisława Markiewicza (1842 – 1912). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Majewska-Opiełka, Iwona. 2007. Droga do siebie. O miłości, wartościach naturalnych i nowej psychologii rozwoju duchowego. Warszawa: Wydawnictwo Medium.

Makulski, Tadeusz. 2014. Razem będziemy mogli wiele zrobić – o początkach współpracy Ruchu „Maitri” i Pallotyńskiego Sekretariatu Misyjnego. Posyłam Was, nr 4 (96).

Marynowicz-Hetka, Ewa. 2009. Pomoc w rozwoju, towarzyszenie społeczne, próg zagrożenia rozwoju – wymiar profilaktyczny. W: Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, red. Ewa Marynowicz-Hetka, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Murgatroyd, Stephen. 2000. Poradnictwo i pomoc. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Radlińska, Helena. 1935. Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego: szkice z pedagogiki społecznej. Warszawa: Nakładem „Naszej Księgarni”, sp. akc. Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Segiet, Katarzyna. 2018. Znaczenie interwencji psychologicznej w sytuacji względnie pełnej lub ograniczonej samodzielności człowieka. W: Społeczne i jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego i poradnictwa. Koncepcje – Dyskursy – Inspiracje, red. Magdalena Piorunek, t. 1. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Smolińska-Theiss, Barbara. 2008. Pedagogika opiekuńcza czy praca socjalna. W: Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość, red. Elżbieta Jundziłł, Róża Pawłowska. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Winiarski, Mikołaj. 2017. W kręgu pedagogiki społecznej. Studia – szkice – refleksje. Łódź-Warszawa: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.

Published

2020-12-29

Issue

Section

Articles