TEACHING THE ETHICS OF SOCIAL LIFE AS THE PRIMARY TASK OF THE SCHOOL AT THE BEGINNING OF THE TWENTY-FIRST CENTURY. INTRODUCTION TO RESEARCH

Authors

  • Łukasz Bandoła Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.2(16)

Keywords:

social change, post – modern society, teaching, upbringing, equalizing educational opportunities, education system, system of values, moral principles, ethical principles, ethics of social life, consumerism, school.

Abstract

The author advances the thesis that one of the basic and most important tasks of a modern school should be teaching the ethics of social life. He states that the rapidly changing world and social dynamics of recent years have led the Polish education system to a critical moment in its approach to raising children, youth and young adults. The author puts forward a thesis that the issue of bringing up young people is currently the most neglected sphere in the education system, and the effects of these neglects will be fatal for the future of our society and country in many aspects of life and economy. The author believes that the neglect of educational tasks by institutions established for this purpose, such as schools, but also by the institution of the family, is an objective factor which causes a decline in the quality of social life in the long run. This calls for urgent systemic reforms in this area. The author presents initial suggestions of educational activities, conducted by educational institutions, aimed at developing beneficial ethical attitudes of the future society. He postulates the introduction of a new teaching subject covering the issues of the ethics of social life.

References

Bibliografia i netografia

Opracowania ogólne:

Arendt, Hannah. 1994. Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Baudrillard, Jean. 2006. Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Bauman, Zygmunt. 2006. Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Castells, Manuel. 2011. Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Giddens, Anthony. 2006. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Krzywkowska, Justyna. 2019. Konkordat Jako Element Polskiego Systemu Prawa Wyznaniowego. Studia Prawnoustrojowe, nr 46 (grudzień), 177-87. https://doi.org/10.31648/sp.5328.

Potyrała, Katarzyna i Ilona Żeber – Dzikowska. 2018. Nowe obszary wolności i zniewolenia człowieka. Wybrane aspekty biologiczno – społeczno – edukacyjne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Szacki, Jerzy. 2006. Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sztompka, Piotr. 2010. Socjologia zmian społecznych. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.

Sztompka, Piotr. 2016. Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Szymański, Mirosław, Józef. 2014. Edukacyjne problemy współczesności. Kraków – Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Akty normatywne:

Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r., Dz. U. z 1998 r., nr 51, poz. 318.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2017 r., poz. 356.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz. U. z 2018 r., poz. 467

Netografia:

Encyklopedia PWN, hasło: etyka. Dostęp: 20.12.2020. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/etyka;3898956.html

Adhortacja Apostolska „Evangelii Gaudium” Ojca Świętego Franciszka z 2013 r. Dostęp: 20.12.2020. https://www.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium_pl.pdf

Derek K Chu, Elie A Akl, Stephanie Duda, Karla Solo, Sally Yaacoub, Holger J Schüneman. 2020. Physical distancing, face masks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and COVID-19: a systematic review and meta-analysis. The Lancet, Volume 395, ISSUE 10242, P1973-1987, June 27, 2020. Dostęp: 21.12.2020. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)31142-9.

Adamiak, Jerzy. 2020. Europa zaostrza prawo ws. noszenia maseczek. Oto przepisy z poszczególnych krajów. Dostęp: 21.12.2020. https://forsal.pl/swiat/unia-europejska/artykuly/7794495,noszenie-maseczek-europa-zaostrza-prawo-ws-noszenia-maseczek-oto-przepisy-z-poszczegolnych-krajow.html

Tekst: Choroby a ciężki przebieg koronawirusa zamieszczony na portalu Trójmiasto.pl. Dostęp: 21.12.2020. https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Choroby-a-ciezki-przebieg-koronawirusa-n150649.html

https://podstawaprogramowa.pl, Dostęp: 22.12.2020.

Published

2021-12-15

Issue

Section

Articles